وبگردی 22:35 - 15 تیر 1394
باشگاه خبرنگاران افطار با طعم فخر فروشی
خدایا در این شب های عزیز که میهمان تو هستیم سفره همه را رونق بده تا هیچ کس، سرگرسنه بر زمین نگذارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل ازتعامل نیوز: در شب هایی که پر است از احساس های خوب ، این دعای چند کلمه ای، ورد زبان خیلی از مردم است.زیر آسمان خدا ، سفره های پهن شده افطار ، هر کدام رنگ و بویی دارد. یک جا سفره ای رنگین و اعیانی پهن است و در سفره ای به جز چای و نان و شاید تکه ای پنیر خبر دیگری نیست. گاهی هم سفره شام و افطار با همین اندک مخلفات یکی می شود.
  


 افطار با طعم فخر فروشی




هر چه شهر را به سمت شمال طی می کنیم ماجرا به گونه ای تغییر می کند. به یکی از رستوران های خوب در مناطق بالای تهران سر می زنم تا از منوی افطار و شام با خبر شوم. پذیرایی برای افطار برای هر نفر 42 هزار تومان آب می خورد. البته منوی افطاری هیچ کم و کسری ندارد 5 نوع نان ، پنیر و کره، خرما، فرنی ، شله زرد ، شیر گرم ، مغز گردو، زیتون و دو نوع سوپ به صورت انتخابی. منوی شام هم پر رنگ و لعاب تر از افطار است ، با قیمت های متفاوت که می‌توان آن را نسبت به ذائقه میهمانان انتخاب کرد. در مجموع برای یک منوی عادی با انواع سالاد فصل، شیرازی، مکزیکی و پاستا، در کنار غذاهای اصلی کباب بره، باقالی پلو با گوشت و زرشک پلو با مرغ و البته همراه با سرو لازانیا و بیف استراگانف، حدود 180 هزار تومان برای هر نفر باید هزینه شود.


 


نرخ یک وعده افطار در یکی از هتل های میانه شهر هم با همان منوی رستوران قبلی البته با 4 نوع سوپ و 6 مدل نان، حدود50 هزار تومان است. نکته مهم این که در هر دو رستوران اعلام می شود حداقل تا 10 روز آینده رستوران رزرو شده است و امکان پذیرایی از میهمانان وجود ندارد.


 


این همه بریز و بپاش و صرف هزینه های آن چنانی در حالی است که یکی از اهداف روزه، درک گرسنگی افراد فقیر و سختی فقر و ناتوانی آن هاست. نکته ای که اثری از آن در این گونه سفره های افطاری دیده نمی شود. به گفته یک کارشناس امور دینی تمام صفای ماه رمضان در هنگام سحر و افطار به معنویت آن است و این که همه مومنان با خلوص نیت و همدلی در کنار هم باشند بدون آن که بی‌پولی و یا پولداری آن ها دیده شود.


 


وحید حیدری می گوید: متاسفانه با گذشت زمان فلسفه میهمانی های ماه رمضان نسبت به گذشته در بین برخی مردم تغییر کرده است بدون آن که متوجه باشند هدف از روزه و پهن کردن سفره سحر و افطار چیست؟ وی ادامه می دهد: اگر در گذشته خانواده های پولدار به تجملات و چیدن سفره های آن چنانی عادت داشتند متاسفانه اکنون برخی از مردم که حتی در لایه های متوسط اجتماع هستند نیز به این مشکل گرفتار شده اند و حتی با تحمل هزینه های گزاف که در برخی مواقع باید تا مدت ها تاوان آن را پرداخت کنند ، تلاش می کنند از دیگران عقب نمانند. وی ادامه می دهد: این گونه عمل کردن به مثابه یک بازی نمود پیدا می کند که همه افراد توان شرکت در آن را ندارند و به همین دلیل برخی که توان مقابله به مثل کردن را ندارند از گردونه بازی خارج می شوند و عملا صله ارحام و دید و بازدیدها که خود یکی از اهداف تحمل گرسنگی و روزه داری است کمرنگ می شود.


 


وی با طرح این سوال که واقعا در این تجمل ها و بریز و بپاش ها و فخرفروشی های نهفته در مراسم افطاری کدام یک از اهداف روزه و ثواب افطاری دادن دیده می شود؟ توصیه می کند: مردم باید با درک گرسنگی، حفظ معنویت و قداست شب های رمضان و برکت دادن به سفره های افطاری و تغییر سبک زندگی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است برای برگشت دوباره افطاری های ساده تلاش کنند و با فرهنگ سازی ، معضلی را که اکنون گرفتار آن هستیم مدیریت کنند.


 


وی خاطرنشان می کند: ای کاش کسانی که برای یک وعده افطار این هزینه های سرسام آور را صرف می کنند می دانستند چه لذتی در اطعام افراد فقیر و نیازمند وجود دارد لذتی که نمی توان آن را با میلیاردها تومان ثروت خریداری کرد.




مهم ترین نکات


نرخ یک وعده افطار در یک هتل میانه شهردرتهران حدود50 هزار تومان است.


متاسفانه با گذشت زمان فلسفه میهمانی های ماه رمضان تغییر کرده است.


برای برگشت دوباره افطاری های ساده باید فرهنگ سازی کنیم.


یکی از اهداف روزه، درک گرسنگی افراد فقیر و سختی فقر و ناتوانی آن هاست.


انتهای پیام/

6707894
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این گزارش به دنبال بررسی‌های علمی یکی از باورهای اشتباه مردم در خصوص آبلیموهای سنتی تهیه شده است. شاید پس از مطالعه آن، بیشتر از قبل در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی تامل کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها واژه رژیم‌های سم‌زدایی زیاد به گوش‌مان می‌خورد و اکثر افراد در مورد «سم زدایی» یا «پاکسازی» صحبت می‌کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه عملیات وعده صادق به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی نیست، گفت: این عملیات بازتعریف آستانه تحمل جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخی بر این باورند که سر راه هم قرار گرفتن افراد برای ازدواج اتفاقی نیست و سرنوشت و قسمت برخی افراد را سر راه هم قرار می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهمان خانه پدر موشکی ایران، حاج «حسن طهرانی مقدم» می شویم و قرار است همسر این قهرمان از فراز و فرودهای زندگیش بگوید که شنیدن و خواندنش هزار حرف و درس زندگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی ما به عنوان والدین به قول خود عمل می‌کنیم، این کار به فرزندانمان کمک می‌کند احساس امنیت کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که از انسانیت دور می‌شوند باید آماده مواجه با آثار اعمال خود باشند. با این حال خداوند برای جهنمیان و انسان‌های گناهکار تخفیفاتی نیز در نظر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تیتراژ سریال «آژانس دوستی» به عنوان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین تیتراژ‌های مرتبط با سریال‌های دهه هفتاد سیما محسوب می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نزدیک شدن به روز‌های کنکور بازار صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی گرم شده که مدعی فروش یا پیش فروش سوالات کنکور هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یافتن فرد مناسب برای ازدواج به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است