بین‌الملل 18:17 - 10 اسفند 1393
رسانه های ایتالیایی:
رم - ایرنا - سفر دو روزه پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا به تهران و دیدار وی با مقامات ایرانی در خصوص تهدیدات داعش، مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها به عنوان فرصتی امیدبخش برای تقویت مناسبات تجاری میان دو کشور بازتابی گسترده در رسانه های این کشور داشت.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری کرونوس در گزارشی با عنوان جنتیلونی در ایران نوشت : حل مثبت مذاکرات هسته ای مزایای زیادی برای شرکت های ایتالیایی خواهد داشت، ایران بازاری با ظرفیتی بالا برای جامعه تجار و کسب و کار ایتالیا و همچنین شریکی بزرگ برای حل بحران های منطقه ای و جهانی بویژه در مبارزه علیه تروریسم افراط گرایی و تهدیدات داعش محسوب می شود.



کرونوس افزود: این چشم اندازی است که ایتالیا در قبال ایران دارد، کشوری که جنتیلونی در سفر دو روزه خود، از آن دعوت به نهایت تلاش ممکن برای رسیدن به نتیجه مثبت مذاکرات هسته ای کرد و آنرا به نفع همه و به نفع صلح خواند.



جنتیلونی در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که یک ساعت بطول انجامید، بر نقشی که ایتالیا از آغاز دولت جدید ایران به عنوان کشور پیشگام داشت تاکید کرد.



وزیر خارجه ایتالیا همچنین تاکید کرد که تجار ایتالیایی از یک راه حل مثبت پرونده هسته ای و لغو تدریجی تحریم های تحمیلی بین المللی به موقع استقبال می کنند.



بر اساس گزارش این رسانه ایتالیایی ، حل مساله هسته ای می تواند تاثیر به سزایی برای اقتصاد ایتالیا داشته باشد که بخاطر تحریم های بین المللی، از سال 2012 منجر به کاهش شدید مبادلات تجاری شد.



به عقیده موسسه بیمه 'ایچه' در سال 2011 مبادلات دوجانبه به بیش از 7 میلیارد یورو رسید در حالی که در سال 2013 میلادی به کمی بیش از یک میلیارد یورو سقوط کرد.



موسسه بیمه ایچه همچنین اعلام کرد : ایتالیا با اینکه امروز دومین صادرکننده پس از آلمان به ایران محسوب می شود، به جمهوری اسلامی 3 میلیارد یورو کالا صادر می کند درحالی که در صورت اتمام تحریم ها رقم مبادلات بین دو طرف به 19 میلیارد یورو می رسد.



پیام جنتیلونی ازتهران، تنها خطاب به مذاکره کنندگان هسته ای نیست بلکه وی شرکت های ایتالیایی را نیز مخاطب قرار داد.



وزیر خارجه ایتالیا در پایان دیدار با مقامات ایرانی اظهار داشت: باید به شرکت های ایتالیایی کمک کرد تا بدانند که در بازاری مهم و بزرگ مانند ایران می توان در بخش هایی که خارج از تحریم ها هستند کار کرد و از سوی دیگر شرکت های ما باید آماده شرط بندی بروی یک بازاری که در صورت لغو تحریم ها بسیار امیدبخش تر خواهد بود نیز باشند.



البته هنوز گره های زیادی باید باز شوند که برخی از آنها مربوط به زمان توافق با تهران که خواستار تعریف کامل چارچوب توافق در ماه مارس است می شود. سایر گره ها مربوط به زمان لغو تحریم ها که به گفته ظریف غیر عادلانه و بیهوده هستند، می شود.



کرونوس افزود: آنچه در این لحظه مسلم به نظر می رسد تعهد قوی مقام های ایران برای حل مساله هسته ای است، همانطور که جنتیلونی در دیدارهای خود با ظریف و علی لاریجانی رییس مجلس شاهد آن بود. در دیدار با لاریجانی، مقدمه حمایت کامل از تلاش های دولت در زمینه مذاکرات بود .



در همین حال خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) به نقل از جنتیلونی نوشت: رسیدن به یک توافق در خصوص برنامه هسته ای ایران به نفع صلح ، به نفع جامعه بین المللی و تبادلات اقتصادی میان کشورهای درگیر و حتی به نفع کشورهایی است که در این مذاکرات دشوار مشغول هستند. من مطمئن هستم که نتیجه مثبت مذاکرات، نقش سازنده ایران را تقویت خواهد کرد و این موفقیتی برای اروپا و یک واقعه مهم برای امریکا است. البته هنوز باید این مسیر را پیمود اما ایتالیا امیدوار است که در هفته های آتی بتوان راه باقی مانده را نیز پیمود.



جنتیلونی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ظریف گفت: ما آماده ایم تا روابط اقتصادی با ایران را پس از حل شدن مساله هسته ای مهم تر کنیم. ایتالیا علاقمند است بلافاصله پس از باز شدن بازار ایران، در مسابقه قرار بگیرد، اما برای عبور از تحریم های تحمیلی علیه ایران نیاز به افزایش تلاش ها در این لحظه حساس است.



پایگاه اینترنتی شبکه خبری تلویزیون دولتی 'رای نیوز24' نیز با مضامین مشابه به نقل از جنتیلونی نوشت: سفر من به تهران تایید بر اهمیتی است که ایتالیا به مناسبات میان دو کشور و روابط تاریخی که حتی در مراحل مشکل در سال های اخیر دوام آوردند، می دهد. ما در این سفر در باره تهدیدات داعش و بحران منطقه ای، روابط فرهنگی و همکاری در زمینه های عدالت و اقتصاد صحبت کردیم و امیدوار به فرصت از سرگیری بیشتر روابط با ایران در ماه های آتی پس از رسیدن به توافق هسته ای هستیم.



روزنامه های 'کوریره دلاسرا'، 'لاستمپا، 'لارپوبلیکا' و بسیاری از روزنامه های آنلاین نیز با مضامین مشابه سفر دوروزه وزیر خارجه ایتالیا به تهران را پوشش دادند.



اروپام*1*461** 1095

انتهای پیام /*


5951816
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپاد‌ها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است