سیاسی 10:15 - 05 خرداد 1401

قوانین بین المللی در خاورمیانه نقض می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت با موضوع حمایت از غیرنظامیان در مخاصمات مسلحانه، با اشاره به آثار منازعات بر خاورمیانه اظهار داشت: منازعات و درگیری‌ها اثرات مخربی بر منطقه خاورمیانه داشته است، جایی که قوانین بین المللی بشردوستانه به طور آشکار نقض می‌شود.

وی با استناد به گزارش دبیر کل گفت: در یمن، حملات علیه مدارس، بیمارستان‌ها، زیرساخت‌های مخابراتی، جاده‌ها، کارخانه‌ها، خانه‌ها و سایر اهداف غیرنظامی منجر به ناامنی غذایی حاد شده که با افزایش هشت درصدی تعداد افراد نیازمند، نسبت به اوایل سال ۲۰۲۱ وضعیت وخیم‌تر شده است. به همین ترتیب، وضعیت بشردوستانه در فلسطین در نتیجه دهه‌ها اشغالگری و سیاست‌های آپارتاید رژیم اسرائیل بدتر شده است. کشتار دسته جمعی و سیستماتیک غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان همچنان ادامه دارد و سرزمین فلسطین اشغالی بیشترین تعداد مجروحان بخش بهداشت و درمان را در جهان دارد. در غزه زیرساخت‌ها آسیب دیده است و فلسطینی‌ها به دلیل محاصره غیرقانونی از خدمات اولیه محروم شده‌اند.

وی ادامه داد: در سوریه، ادامه اشغال، تروریسم و تحریم‌های یکجانبه میلیون‌ها نفر را آواره کرده، زیرساخت‌ها آسیب دیده، دسترسی محدود به منابع حیاتی و تجارت و عرضه مواد غذایی و محصولات کشاورزی را مختل کرده است.

نماینده دائم کشورمان یادآور شد: حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه یک اصل اساسی حقوق بشردوستانه است. با این حال، جامعه بین المللی شاهد عدم رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه و همچنین عدم پاسخگویی در قبال نقض شدید آن است.

سفیر ایران همچنین به اثرات پاندمی کرونا و توزیع ناعادلانه واکسن اشاره و تصریح کرد: همه‌گیری کووید -۱۹ همچنین رنج مردم را تشدید کرده و فشارهای بیشتری را بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی وارد کرده است. بر اساس گزارش دبیرکل، تولید واکسن‌ها به بسیاری از نقاط جهان کمک کرده‌اند تا همه گیری را کنترل کنند، با این حال، توزیع آن‌ها به طور عمیقی نابرابر است. نزدیک به سه میلیارد نفر هنوز منتظر نخستین تزریق دز واکسن هستند که بسیاری از آن‌ها در مناطق درگیر و با سیستم‌های بهداشتی ضعیف زندگی می‌کنند.

نماینده دائم ایران در این نشست برای حمایت بیشتر از غیرنظامیان و تسهیل کمک‌های بشردوستانه در مناطق درگیر منازعات بر موارد زیر تاکید کرد:

۱) کمک‌های بشردوستانه نباید تحت هیچ شرایطی سیاسی شود.

۲) ارائه حمایت و حفاظت به طور خاص برای افرادی که بیشترین آسیب پذیری را دارند، مانند زنان و کودکان، در جریان مخاصمات مسلحانه بسیار مهم است. در این راستا، تحریم‌های یکجانبه که به طرق مختلف مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه می‌شود، باید به سرعت لغو شوند.

۳) تمام پرسنل پزشکی و بشردوستانه باید محافظت شوند.

۴) لازم است اطمینان حاصل شود که قوانین بین المللی بشردوستانه، به ویژه کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و پروتکل‌های اضافی، که به عنوان سنگ بنای چارچوب قانونی برای حمایت از غیرنظامیان عمل می‌کند، رعایت می‌شود.

۵) برای حفاظت از غیرنظامیان، مداخله نظامی از جمله محاصره و اشغال خارجی باید پایان یابد. علاوه بر این، دستیابی به یک راه حل سیاسی بلندمدت تنها راه برای مصون نگه داشتن غیرنظامیان از آسیب و رنج است. در این راستا، دولت‌ها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی برای جلوگیری و حل مسالمت آمیز منازعات عمل کنند.

۶) بسیار مهم است که سازمان ملل، به ویژه شورای امنیت، از طرف‌های منازعات بخواهد به تعهدات خود احترام بگذارند و قوانین بشردوستانه بین المللی را رعایت کنند تا غیرنظامیان را از سختی‌های بیشتر در امان نگه دارند.


11574135
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق درباره رخداد‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» احمد وحیدی وزیر کشور درباره قانون مقابله با تحریم کالاهای صهیونیستی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است