گوناگون 09:15 - 09 مهر 1393
با آغاز فصل پاییز و فرا رسیدن ۲۶سپتامبر(چهارم مهر) معضلات و عواملی که محیط‌زیست کوهستان کشور را تهدید می‌کند در صدر اخبار رسانه‌های دوستدار محیط‌زیست قرار می‌گیرد.

 از اواخر دهه60 (حدود سال 1968به بعد) از طرف اتحادیه جهانی سازمان‌های کوهنوردی که در حال حاضر به «فدراسیون جهانی کوهنوردی» تغییر نام یافته است روز 26سپتامبر روز جهانی کوه‌های پاک نامگذاری شد. در ایران هم از سال 1372با شکل‌گیری نخستین تشکل‌های زیست‌محیطی در هر ساله به مناسبت روز جهانی کوه‌های پاک، فعالان محیط‌زیست و گروه‌های کوهنوردی برنامه‌هایی برای گرامیداشت این روز برگزار می‌کنند که بخشی از این برنامه‌ها، پاکسازی مسیرهای کوهنوردی است.

امسال چهارم مهر‌ماه مصادف با روز جمعه بود. گزارش‌های دریافتی از برخی نقاط کشور نشان می‌دهد که فعالان محیط‌زیست و گروه‌های کوهنوردی با اجرای برنامه‌های متنوع از قبیل همایش و کارگاه‌های آموزشی با موضوع محیط‌زیست کوهستان، مسیرهای کوهنوردی نزدیک محل سکونت‌شان را پاکسازی کردند. از سال 1372در شهر تهران نیز در روز جهانی کوه‌های پاک 6مسیر کوهنوردی صعود به قله توچال توسط فعالان محیط‌زیست و گروه‌های کوهنوردی تهرانی از زباله پاکسازی می‌شود.

امسال نیزفعالان محیط‌زیست و کوهنوردان تهرانی به یادآیدین بزرگی، پویا کیوانی و مجتبی جراحی که برای گشایش مسیر ایران روی قله برودپیک پاکستان، جان خود از دست دادند مسیر کوهنوردی دربند به سمت بند یخچال و همچنین اطراف بند یخچال را از زباله پاکسازی کردند و مقدار زیادی زباله‌های خشک جمع‌آوری شده در ارتفاعات را به ایستگاه جمع‌آوری زباله میدان مجسمه سربند منتقل کردند.

از سال 1378که برای نخستین بار به‌عنوان یک فعال محیط‌زیست در برنامه روز جهانی کوه‌های پاک شرکت و همگام با دیگر فعالان محیط‌زیست کوهستان به پاکسازی مسیرهای ورودی به قله توچال از زباله کمک کردم بیش از 15سال می‌گذرد. از آن سال تاکنون فعالان محیط‌زیست هر‌ساله آرزو دارند که فعالیت‌های فرهنگی آنان باعث ایجاد تحول فرهنگی زیست‌محیطی در استفاده‌کنندگان از مناطق کوهستانی شود و استفاده‌کنندگان از کوهستان با مراعات نکات زیست‌محیطی کوهستان به‌ویژه با رها نکردن زباله در طبیعت به حفظ و سلامت محیط‌زیست کوهستان کمک کنند با وجود این، هر سال شرایط زیست‌محیطی بدتر شده و به انبوه زباله‌های رها شده در طبیعت کوهستان افزوده می‌شود. وضعیت موجود بیش از هر چیز نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از شهروندان با پیامدهای نامطلوب زیست‌محیطی ناشی از رها کردن زباله در طبیعت آشنا نیستند. براین اساس انتظار می‌رود رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی بیش از گذشته در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

حسین عبیری گلپایگانی، فعال محیط‌زیست

 


4844516
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است