اجتماعی 17:44 - 01 آذر 1393
مدیرکل محیط زیست استان تهران:
مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و ایجاد پدیده وارونگی دما و گاها روبرو شدن با شرایط اضطرار لازم است که صنایع سیمانی با محیط زیست را شاهد باشیم در غیر این صورت با صنایع آلاینده برخورد خواهیم کرد.

برخورد محیط زیست با صنایع سیمانی آلاینده قطعی است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان تهران، محمد هادی حیدرزاده اظهار داشت: بسیاری از صنایع دنیا در چهارچوب تعهدات اجتماعی خود فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند که یکی از آنها در حوزه محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه امروزه در حوزه صنعت و صادرات، محیط زیست یک برند و مد نیست و بلکه یک الزام است افزود: عدم رعایت این الزام در بازارهای جهانی گاها باعث حذف آن بنگاه از گردونه بازارهای تجاری می‌شود.

حیدرزاده ادامه داد: در بسیاری مواقع رعایت الزامات زیست محیطی علاوه بر ارتقاء شاخص‌های توسعه پایدار با توجه به صرفه جویی و توجیه اقتصادی که به همراه دارد می‌تواند سودآوری هم به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیش از این اقتصاد و محیط زیست رو در روی هم بودند اظهار داشت: اما در حال حاضر اعتقاد بر این است که اقتصاد و محیط زیست در امتداد یکدیگر بوده و بنگاه‌هایی که الزامات زیست محیطی را رعایت می‌کنند به سودآوری مناسبی هم دست پیدا می‌کنند.

حیدر زاده با اشاره به اینکه امروزه صنایع برای بقا در جستجوی مفهومی برای توسعه پایدار از طریق تلفیق رشد درآمد در کنار حفظ اصول زیست محیطی و بهبود کیفیت زندگی برای نسل‌های آینده و حال هستند ادامه داد: بر این اساس اکثر صنایع تغییر و تحولات اساسی در سیاست‌ها، تعهدات و استراتژی‌های تجاری خود ایجاد کرد‌ه‌اند و صنعت سیمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری معتقدند که محیط زیست مقابل توسعه پایدار است در صورتیکه اساس توسعه پایدار تولید ثروت است اظهار داشت: استمرار و بقای پایدار پذیر صنعت سیمان به تعدادی از عوامل عملیاتی، مدیریتی و فنی بستگی خواهد داشت و لازم است کیفیت و نحوه تاثیر آنها عمیقا مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: توجه و سرمایه گزاری در حوزه محیط زیست صرفا در چارچوب الزامات نبوده و می‌تواند در چارچوب فرآیند و بهره وری به آن نگاه شود و با یک طراحی فنی، مدیریتی و عملیاتی می توان به مدل توسعه پایدار دست یافت و مباحثی از جمله خروجی پسماند و پایش آنلاین خروجی‌ها و توسعه فضای سبز مواردی هستند که در این طراحی‌ها باید رعایت شوند.

وی نقش صنعت را علاوه بر رعایت الزامات زیست محیطی، خدمات و سرویس دهی در حوزه‌های مختلف سلامت و فرهنگ به جامعه شهری مجاور دانست و گفت: کاهش ضایعات و توجه به بازیافت، کاهش گازهای گرم کننده و سمی باید در دستور کار صنعت سیمان قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه ارتقاء بهداشت و ایمنی درون صنعت بسیار حائز اهمیت است افزود: خوشبختانه صنایع سیمان استان  دارای واحدهای HSE مناسب هستند.

وی  در ادامه سخنان خود بیان داشت: در مدل توسعه صنعت سیمان بعد اجتماعی بسیار مهم است که در آن همسایگان و مجاورین الویت دارند در صورتیکه در برخی مکان‌ها به علت عدم رعایت زونبندی شهری تداخل جامعه شهری و صنعت دیده می‌شود.

حیدرزاده در ادامه بر اهمیت احترام صنعت سیمان به جوامع محلی تاکید کرد و اظهار داشت: تولید سیمان به طور غیر قابل اجتناب یک فرآیند آلوده کننده محیط زیست است و خواسته یا نا‌خواسته جوامع محلی آثار زیانبار صنعت را تحمل می‌کنند و مجاورت سیمان تهران به شهرک مشیریه در جنوب تهران یکی از این موارد است.

وی با اشاره به اینکه توجه به اکوسیستم اطراف مجموعه باید در اولویت برنامه‌های صنایع بویژه صنعت سیمان قرار گیرد بیان داشت: این الزامات زیست محیطی برای خود صنعت سیمان هم دست آوردهای مناسبی به همراه خواهد داشت.

حیدر زاده ادامه داد: توسعه فضای سبز و بهداشت، بهسازی تجهیزات کارخانه‌ای، بهسازی فیلتراسیون و بهره گیری از سوخت‌های جایگزین از مواردی است که می‌تواند این آثار زیانبار را کاهش دهد.

وی در خصوص استخراج معادن صنعت سیمان گفت: در ابتدا  ضمن توجه و رعایت ظرفیت معدن باید به احیاء و بازسازی آن در پایان بهره‌برداری از معدن توجه شود و پس از آن نیز حمل و نقل و دپوی مواد اولیه باید با رعایت الزامات زیست محیطی انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران بر انتظارت محیط زیست از صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: رعایت مسائل زیست محیطی بر مبنای نظام مدیریت زیست محیطی و رعایت ایزو 9000، 14000 و 18000 و همچنین توجه به ممیزی سالانه که توسط استاندارد 14000 صورت می گیرد از جمله این موارد است.

حیدرزاده ادامه داد: برقراری سیستم پایش آنلاین لحظه‌ای از دیگر مواردی است که محیط زیست مکلف به توجه جدی تر به آن بوده و صنایع باید تا پایان سال به این سیستم مجهز شوند.

وی به تعویض و جایگزینی خطوط فرسوده صنعت سیمان و ارتقای آن بر اساس یک برنامه زمانبندی مشخص اشاره کرد و  افزود: توسعه فضای سبز در کارخانه و جوامع محلی نیز از دیگر موارد مورد انتظار محیط زیست از این صنعت است.

حیدرزاده تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و ایجاد پدیده وارونگی و گاها روبرو شدن با شرایط اضطرار همکاری این صنعت با محیط زیست مبنی بر تعطیلی خطوط تولید از دیگر این موارد است.

وی در پایان با اشاره به اینکه منافع عمومی و سلامت مردم برای محیط زیست در الویت است خاطر نشان کرد: با صنایع سیمانی که در سطح استان الزامات زیست محیطی را رعایت نکنند برخورد خواهیم کرد.


5242859
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۵ روز هوای پاک داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اختلاف یک میلیارد تومانی مرد دلال زمین و خودرو با مدیر شرکت آرایشی بهداشتی به جنایت ختم شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به عملیات سیل و آبگرفتگی در ۹ استان، از امدادرسانی به بیش از ۲۵ هزار نفر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بیشترین تصادفات فوتی عابرین در شهر تهران در بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ترافیک در بزرگراه‌های شهید حکیم، همت، نواب، چمران، زین الدین و بابایی پرحجم است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بزرگراه‌های حکیم، همت، آبشناسان، نواب، چمران، زین الدین، بابایی و میدان سبلان پر حجم ،آزادراه و بزرگراه سعیدی فعلا خلوت هستند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه‌های ۱۴۰۳ حمل و نقل عمومی پایتخت، ۱۶ تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد و از امروز اول اردیبهشت اجرا می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه‌های ۱۴۰۳ حمل و نقل عمومی پایتخت، ۱۶ تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد و از امروز اول اردیبهشت اجرا می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: امسال ۲۵ تقاطع به بهره‌برداری می‌رسد و هر ماه حداقل دو طرح عمرانی افتتاح خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است