اجتماعی 16:29 - 20 مرداد 1394
عدم توانایی تولید ایمپلنت در داخل کشور، بوروکراسی موجود در فضای تولید تجهیزات و مواد دندانپزشکی، افزایش مالیات و همچنین عدم حمایت مصرف کنندگان ایرانی از تولیدات داخلی، به عنوان مهمترین مشکلات صنف تجهیزات و مواد دندانپزشکی در نشست خبری اولین سمپوزیوم انجمن ارتودنتیست‌های کشور عنوان شد.

تولید 50 درصد مواد و تجهیزات دندانپزشکی در کشور

به گزارش خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روح الله نوروزی،‌ دبیر اجرایی انجمن ایمپلنت کشور،‌ در این نشست در خصوص لزوم رعایت استاند‌ارد کالا‌های وارداتی گفت: 30 درصد هرمحصولی در هر کشوری به نام کشور‌های دیگر به بازار وارد می‌شوند. متاسفانه بعضی از محصولاتی که به نام کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد کشور می‌شوند اصل نیستند. ما در مصرف محصولاتی که از کیفیت آنها اطمینان نداریم و نامرغوب هستند پیش قدم هستیم و مسئولیت آن به گردن ما است. باید استاندارد‌ها را دراین زمینه رعایت کنیم. در واقع مجوز‌هایی که برای محصولات داده می‌شود ، قابل اطمینان نیستند. متاسفانه بسیاری از محصولات وارداتی ما خوب نیستند، اما استفاده می‌شوند.

وی در خصوص چالش‌های تولید ایمپلنت در کشور نیز گفت: محصولی به نام ایمپلنت با بهترین اصول در کشور سوئیس تولید می‌شود و بالغ بر 80 درصد آن در کشور کره مصرف می‌شود. درحال حاضر 80درصد مصرف ایمپلنت‌های کره‌ای نیز در ایران است. خودشان عکس این عمل را انجام می‌دهند و ازاین محصول استفاده نمی‌کنند. بسیاری از این ایمپلنت‌ها از کشورهای درجه دو وارد می‌شود و متاسفانه به علت فوق تخصصی بودن آن جایگاه تولید آن را در کشور نداریم. برخی فکر می‌کنند ایمپلنت تنها یک پیچ است، درحالی که ایمپلنت‌هایی که حرفی برای گفتن دارند بالغ بر دو الی سه هزار قطعه در آنها استفاده شده است.

در ادامه این نشست ، سید مجید حسینی ، دبیر هیئت مدیره اتحادیه صنف تجهیزات و مواد دندانپزشکی نیز با اشاره به تولید 40 تا 50 درصد از تجهیزات دندانپزشکی در داخل کشور ، گفت: امیدواریم با برداشتن تحریم‌ها شاهد آمار بیشتری در زمینه تولید این مواد و تجهیزات باشیم. ما در زمینه تولید مواد مصرفی دندانپزشکی آمار بالایی داریم. درحال حاضر آمار مشخصی دراین زمینه نداریم،‌ چرا که بعضی از تولید کنندگان فقط به ثبت در اداره کل تجهیزات پزشکی اکتفا می‌کنند که باعث می‌شود میزان تولید آنها ثبت نشود. کالایی از نظر اتحادیه شناخته شده است که تمام مراحل ثبت را طی کرده باشد.

وی با اشاره به میزان صادرات و واردات مواد و تجهیزات دندانپزشکی در کشور و مبداء آن گفت: درصد بالایی از مواد دندانپزشکی مصرفی در کشور تولید داخل است؛ اما هنوز به حدی نرسیده است که بگوییم خودکفا شده‌ایم. واردات ما بیشتر از کشورهای اروپایی و در چند سال اخیر از چین است که با مجوز وزارت بهداشت صورت می‌گیرد. درتمام کشورها کالای خوب ،‌ بد و متوسط تولید می‌شود.چین نیز ازاین قاعده مستثنی نیست. گاهی خود وارد کنندگان برای سود بیش‌تر کالای بی کیفیت وارد می‌کنند.

به گزارش ایسنا،‌حسین شجاعی عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تجهیزات و مواد دندانپزشکی نیز ضمن انتقاد به تعرفه بالای واردات و تجهیزات مواد دندانپزشکی گفت: تعرفه گمرک این مواد و تجهیزات بسته به نوع کالا، از چهار تا 50 درصد است که این تعرفه‌ها تقریبا در برخی موارد متناسب نیست. حتی با تعرفه‌های پایین تر هم می‌شود از یک تولید کننده حمایت کنند. تقریبا وارد کنندگان ما در این زمینه مورد ظلم قرار گرفته اند و اکثر تجهیزات و مواد وارد شده بدون اختصاص ارز وارد می‌شود. ارز حمایتی در بخش دندانپزشکی صفر است. حتی زمانی که ارز مرجع داشتیم نیز به ما تعلق نمی‌گرفت.

فریدون سلامی فر، نایب رئیس اتحادیه صنف مواد وتجهیزات دندانپزشکی ، ضمن انتقاد به بوروکراسی موجود در زمینه تولید تجهیزات و مواد دندانپزشکی و تاثیر منفی آن بر تولید گفت: در سال 1357 برای دندانپزشکی سه نوع ماده اولیه هوا، آب و پنبه در ایران وجود داشت که امروز 50 درصد این مواد در کشور تولید می‌شود ، اما بیش از 25 یا 30 ارگان رسمی دولت در امر تولید یک نوع جنس دخالت و نظارت دارند. با این بوروکراسی‌های اداری، تولید هیچ وقت نمی‌تواند آنطور که شایسته است راه بیفتد و باعث پشیمانی تولید کننده می‌شود.

گفتنی است؛ این سمپوزیوم در روز‌های 20 و 21 مردادماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام


6891693
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است