فرهنگی‌هنری 08:32 - 02 خرداد 1396
قالیچه‌ها ‏‏‌و مرقعات نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار دوم خرداد در عمارت چادرخانه و موزه مردم شناسی به نمایش گذاشته می‌شود.

همزمان با رونمایی کتاب؛

به گزارش روابط عمومی کاخ گلستان، مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان گفت: 17 تخته از قالیچه‌های ‏‏‌نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار به مناسبت هفته میراث فرهنگی به نمایش گذاشته می شود. این قالیچه‌ها ‏‏‌مربوط به دوره قاجار و پهلوی با طرح‌های ‏‏‌محرابی، تصویری، لچک و ترنج است.

وی افزود: جنس این قالیچه‌ها ‏‏‌از ابریشم و پشم بوده و برای شهرهای اراک، تبریز و سنندج است، بافنده‌های ‏‏‌آن مشخص نیست. همچنین همزمان با برپایی این نمایشگاه کتاب تصویری با عنوان ‌‏‏‌نمایشگاه قالیچه‌های ‏‏‌کاخ گلستان‌‏‏‌ به 2 زبان فارسی و انگلیسی رونمایی می شود که به معرفی این قالیچه‌ها ‏‏‌پرداخته است. هم اکنون بیش از 350 تخته فرش و قالیچه در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد که قرار است در زمان‌های ‏‏‌مختلف به نمایش گذاشته شود.

  • نمایش 9 جلد از مرقعات نفیس خطی کاخ گلستان

مدیر کاخ گلستان با اشاره به نمایش 9 جلد از مرقعات خطی نفیس این مجموعه برای نخستین بار، اظهار داشت: این مرقعات با خط نستعلیق، ثلث و ... در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مربوط به استادان بنام و برجسته دوره صفویه و قاجار مانند میرعماد حسنی، اردشیر عبدالمجید طالقانی، میر علی هروی، میرزا اسدالله شیرازی بوده و تصاویر نقاشی آن اثر محمدباقر و صادق است.همچنین 15 تصویر منتخب از این مرقعات به شکل تابلو به نمایش گذاشته خواهد شد.

  • نمایش نخستین عکس سلفی دوره قاجار

نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه در عکسخانه کاخ گلستان دوم خرداد به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایش قالیچه‌ها ‏‏‌و مرقعات نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار

مسعود نصرتی تصریح کرد: نمایشگاه ‌‏‏‌عکس‌های ‏‏‌دوره ناصری‌‏‏‌ به مناسبت هفته میراث فرهنگی در کاخ گلستان برپا می‌شود. در این نمایشگاه تصاویر 30 قطعه عکس که توسط ناصرالدین شاه در سال 1307 و 1308 هجری قمری در 131 سال پیش گرفته شده است به همراه نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه به نمایش گذاشته می‌شود.


9119469
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است