بین‌الملل 23:56 - 26 مهر 1396
اولین گفت‌وگو میان سه حزبی که احتمالا در ائتلاف دولت بعدی آلمان شرکت می‌کنند نشان می‌دهد که تشکیل این دولت با چالش‌های زیادی روبروست.

اولین چانه‌زنی احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی آینده آلمان

به گزارش ایسنا، احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و دموکرات‌های آزاد (لیبرال) بر سر یک میز نشستند و همه تلاش خود را کردند تا در فضایی مثبت و سازنده با یکدیگر وارد چانه‌زنی شوند. ائتلاف واقعی البته میان چهار حزب است. یعنی سه حزب یاد شده به اضافه حزب سبزها که به ائتلاف جامائیکا معروف شده است.

اختلاف نظر میان سه حزبی که وارد گفت‌وگو شدند، در برخی موارد بسیار زیاد است. با این حال دبیر حزب دموکرات مسیحی پس از پایان این نشست گفت که احساس خوبی دارد و آن را نشستی بسیار سازنده دانست. دبیر حزب دموکرات‌های آزاد از گفت‌وگوها تمجید کرد و گفت که این دیدار با هدف یافتن راه‌حل انجام شد. دبیر حزب محافظه‌کار سوسیال مسیحی بایرن نیز از دیداری که با رعایت احترام متقابل صورت گرفته است، ستایش کرد.

برای ‌آن که گفت‌وگوها با تمرکز بیشتری پیش رود، رهبران هریک از احزاب یادشده، یعنی آنگلا مرکل، کریستیان لیندر و هورت زهوفر تنها شمار معدودی از اعضای برجسته حزب خود را همراه آورده بودند.

نشست با حضور ۱۸ تن انجام شد و دو ساعت طول کشید. تمرکز نیز به طور عمده بر الزامات سازماندهی ائتلاف آتی بود. البته درباره محتوای آن نیز صحبت شد اما جزئیاتی از آن منتشر نشد.

رئیس حزب دموکرات‌های آزاد تاکید کرد که برای حزب او قابل‌قبول نیست که هم صدراعظم و هم وزیر دارایی از حزب مرکل یعنی دموکرات مسیحی باشند. او گفت که در این صورت عملا قدرت در دست این حزب خواهد بود. این موضوعی است که اقتدار حزب دموکرات مسیحی را زیر سؤال می‌برد.

چنین گفت‌وگوهایی هشت سال پیش نیز میان دو حزب یادشده صورت گرفته بود. در آن زمان حزب دموکرات‌های آزاد در ائتلاف با دو حزب خویشاوند دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در دولت حضور داشت. نتیجه این ائتلاف برای دموکرات‌های آزاد چنان منفی بود که آن‌ها در انتخابات دوره‌های بعد حتی نتوانستند به مجلس راه یابند؛ تا این که امسال با تاکید بر برخی برنامه‌ها دوباره توانستند نظر مردم را جلب کنند.

به گزارش دویچه وله، یکی دیگر از موارد اختلاف بر سر مالیات‌هاست. حزب دموکرات‌های آزاد می‌خواهد فشار مالیاتی را بر برخی از لایه‌های جامعه کم کند. پافشاری بر سر برخی شعارها و برنامه‌ها برای احزاب کوچک‌تری که می‌خواهند در ائتلاف آتی حضور داشته باشند، در عین حال شرط حفظ هویت آنها و جلوگیری از نتایجی است که در هشت سال گذشته حزب سوسیال دموکرات آلمان را زمین زد. مثل موضوع محیط زیست برای حزب سبزها و خاتمه دادن به استفاده از انرژی‌های فسیلی.

حزب محافظه‌کار سوسیال مسیحی نیز آن سوی طیف قرار دارد که خواهان محدود کردن ورود پناهجویان و جلوگیری از آمدن بستگان آنها به آلمان است. موضوعی که با مخالفت شدید حزب سبزها روبروست. نشست با حزب سبزها به دنبال این گفت‌وگوهای اولیه انجام شد.

راه تشکیل دولت ائتلافی با چهار حزب یادشده یعنی سبزها، دموکرات‌های آزاد، سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی راهی دشوار و طولانی خواهد بود. مذاکرات اولیه میان این احزاب هفته‌ها به درازا خواهد کشید؛ قبل از این که مذاکرات اصلی بر سر چگونگی تشکیل دولت و پست‌هایی که قرار است تقسیم شوند، شروع شود.

هم‌زمان حزب سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتز، یعنی رقیب اصلی آنگلا مرکل در کارزار انتخاباتی گفته است که حتی در صورت عدم موفقیت مذاکرات بر سر ائتلاف جامائیکا، حاضر نیست در یک دولت ائتلافی نظیر دوره‌های قبل شرکت کند. رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها نیز در پارلمان گفته است که در صورت نافرجام ماندن مذاکرات ائتلاف، باید بار دیگر انتخابات برگزار شود.

انتهای پیام


9485571
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن در دیدار با همتای آلمانی خود اعلام کرد نتانیاهو با پیش کشیدن موضوع ایران به دنبال دور کردن توجهات از غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار برخی گمانه‌ها درباره حادثه پل بالتیمور پلیس اف بی آی آمریکا تحقیقات را در مورد برخورد کشتی و ریزش پل آغاز کرده است.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور روسیه و همتای ایرانی او در تماسی تلفنی درباره حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و حمله تلافی‌جویانه ایران گفت‌وگو کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور کلمبیا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اسرائیل در واکنش به حمله ایران، کشتار کودکان و نقض قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل را ادامه می‌دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور آرژانتین در ادامه چاپلوسی و تملق‌گویی خود برای مقامات رژیم صهیونیستی حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تحقیق کنندگان سازمان ملل درباره حمله هفتم اکتبر از کارشکنی اسراییل در روند تحقیقات خبر می‌دهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خزانه‌داری آمریکا به بهانه حمله ایران به اسرائیل قصد دارد تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام صهیونیست با اشاره به حمایت آمریکا از این رژیم در مقابله با عملیات ایران گفت: بخش اطلاعات ما در ارزیابی حمله ایران اشتباه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تارنمای اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس نوشت اقدام تنبیهی ایران برای رژیم صهیونیستی تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود و توانمندی ایران را نشان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران شهرک‌نشین درپی پاسخ تنبیهی ایران پشت مرز‌های مصر تجمع کرده و درصدد خروج از اراضی اشغالی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است