وبگردی 07:09 - 14 تیر 1394
در حالی که ظریف و تیم هسته ای ایران در حال تدوین متون نهایی توافق هسته ای با گروه کشورهای 1+5 هستند، سرمایه داران و سهامداران شرایط را با احتیاط دنبال می کنند.

به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران  و به نقل از خبر آنلاین ؛افت خیز شاخص ها و متغیرهای بورس در هفته گذشته نشان می دهد بازار سرمایه ایران همچنان به شکل غیر منطقی تحت تأثیر مذاکرات هسته ای قرار دارد.



بنابر این گزارش ؛ اثرگذاری مذاکرات هسته ای و توافقات انجام شده طی یک سال و اندی گذشته بیش از آنکه تأثیری واقعی بر اقتصاد ایران گذاشته باشد، نقش عوامل روانی را در بازارهای مالی پرنگ تر کرده است؛ طی این مدت اخبار مذاکرات و حتی شایعات پیرامون آن چنان تأثیری بر رفتارهای بازیگران بازار سرمایه گذاشته است که تمام تحلیل های بنیادی و تکنیکال از آینده سهام دچار اختلالات در پیش بینی ها شده اند.



هفته گذشته و همزمان با افزایش حساسیت ها در دور آخر مذاکرات هسته ای یک بار دیگر شاهد چنین واکنش هایی در بازار سرمایه کشور بودیم.



شاخص کل که هفته قبل تر روند رو به رشدی را در پی اظهارات وزیر خارجه آمریکا در پیش گرفته بود، هفته دوم تیر ماه را اما در تب و تاب مذاکرات گذراند و اگرچه تمدید مهلت گفت و گوها و در واقع کشیده شدن کار به وقت اضافه نتوانست، برآیند شاخص را منفی کند اما در تمامی موارد شاهد افت متغیرها بودیم.



شاخص کل بورس هفته دوم تیر ماه را با حرکت از پله 64.800 شروع کرد و در اوسط هفته و با انتشار خبر تمدید چند روزه مذاکرات تا مرز 64.300  واحد نزول کرد. گرچه با نمایان شدن منظور مذاکره کنندگان از تمدید، حرکت شاخص مجدداً صعودی شد تا نهایتاً به همان نقطه ابتدای هفته بازگشت و در نقطه 64.861 به کار خود پایان داد. به این ترتیب شاخص کل بورس هفته گذشته تنها حدود 0.01 درصد افزایش یافت.



با این وجود اما سایر متغیرها هفته خوبی را پشت سر نگذاشتند؛ ارزش کل معاملات در بورس نسبت به هفته قبل تر (30 خرداد تا 3 تیر) بیش از 10 درصد افت کرد و از حدود 733 هزار میلیارد تومان به 657 هزار میلیارد تومان رسید.



تعداد سهام و حق تقدم های معامله شده نیز در بازار،کاهش 23.6 درصدی را تجربه کرده است. هفته اول تیر ماه 3.991 سهم و حق تقدم معامله شد اما در هفته گذشته تعداد سهام و حق تقدم ها به 3.049 کاهش پیدا کرد.



خریداران نیز با احتیاط بیشتری رفتار کرده اند؛ تعداد خریداران با افت 7 درصدی به 60.360 نفر رسید با کاهش 8 درصدی تعداد دفعات معامله در هفته گذشته کاملا همخوانی داشت.



این شاخص ها به خوبی نشان می دهد که دغدغه فعالان بازار سرمایه در مورد نتایج مذاکرات، تأثیر زیادی بر رفتار آنان در بازار دارد. به محض مشاهده نشانه های امیدوار کننده حتی اگر یک خبر غیررسمی باشد، شاهد افزایش تعداد معاملات و ارزش بازار هستیم ولی با کوچکترین پالس منفی همه چیز به یکباره جهت عکس می گیرد.



این درست است که همه جای دنیا بازارهای مالی چنین رابطه ای با مسائل سیاسی و دیپلماتیک دارند ولی به نظر می رسد بازار سرمایه ایران از دو عامل رنج می برد؛ نخستین عامل حساسیت بسیار بیش از اندازه به مسائل سیاسی خصوصا مذاکرات هسته ای است. با وجود اینکه طی ماه های گذشته و در جریان مذاکرات هسته ای بارها و بارها از قول مسئولان و کارشناسان اقتصادی بر این واقعیت تأکید شده که نتایج مذاکرات به خودی خود نمی تواند و نباید تأثیر مثبت یا منفی خارق العاده ای بر اقتصاد کشور داشته باشد، با این حال اما به نظر می رسد این موضوع هنوز به باور بازیگران بازار درنیامده است.



انتهای پیام/


6695395
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وسط ویرانی و جنایات به جا مانده از ارتش رژیم کودک‌کش صهیونیستی در بیمارستان شفا جمله‌ای روی یکی از دیوار‌های بیمارستان، نور شد: «ای فاطمه! برای رسیدن به سعادت آخرت، در مقابل تلخی‌های دنیا صبوری کن».
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کودکان به رفتار و کردار بزرگترها و حوادث تلخ و شیرین زندگی خیلی حساس هستند و با هر اخم و خنده‌ای دچار نوسانات روحی و روانی می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دوستی بر اساس اعتماد بنا شده است، اما گاهی اوقات ممکن است این احساس آزاردهنده به شما دست دهد که وقتی شما در کنارش نیستید، پشت سر شما حرف بزند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس امنیت سایبری، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف گوشی از منابع غیرمجاز را یکی از دلایل اصلی آلودگی گوشی‌های کاربران ایرانی به انواع بدافزار دانست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی ازموضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود. بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده‌ان...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انقلاب شکوهمند اسلامی از زمان پیروزی توانسته است سیلی های آبدار زیادی بر ابهت پوشالی ابر جنایتکاری به نام آمریکا بنوازد؛ روزی در تسخیر لانه جاسوسی، روزی در عملیات پنجه عقاب، روزی در چشم شیر، روزی هم با بارش موشکی بر فراز گنبد پوشالی آمریکای...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌ها تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کتمان حقیقت، تنها راهکار صهیونیست‌ها درمقابل موفقیت حمله پهپادی و موشکی ایران است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است