فرهنگی‌هنری 15:44 - 01 شهریور 1393
چند خبر از رادیو و تلویزیون
برگزاری نشست برنامه «دستان»، تولید نمایش رادیویی «سرخ چون ژاله» درباره زندگی شهید باهنر، پخش مستندهایی درباره‌ خزندگان ایران، پخش انیمیشن زندگی بوعلی سینا در شبکه پویا، به پایان رسیدن تصویربرداری فیلم ویدیویی «مردی شبیه گرگ»، اختتامیه «نردبان» با حضور پیشکسوتان مستند و مدیران سیما و ناگفته‌های فیلم‌های جذاب در «اسرار سینما» از تازه‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون است.

«دستان» شخص محور نیست/ ناگفته‌های فیلم‌های جذاب در «اسرار سینما»

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست مجله موسیقایی «دستان» به تهیه‌کنندگی محمد مناجاتی و اجرای سید عباس سجادی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مناجاتی با اشاره به آغاز سری جدید برنامه «دستان» گفت: سری جدید مجله موسیقایی «دستان»، در فضایی نو اجرا می‌شود، دکور برنامه تغییر کرده و ریتم برنامه تندتر شده است. در سری جدید آیتم‌هایی مانند «کارگاه آموزش آواز استاد جهاندار» و آیتم «یاد» که در آن به استادان برجسته موسیقی کشور، ادای احترام می‌شود، به برنامه اضافه شده‌اند و آیتم‌های سابق برنامه مانند «روی خط حامل» که اخبار و گزارشهای موسیقی را پوشش می‌دادند، آیتم قطعات کوتاه از موسیقی ایرانی و ترانه‌های خاطره انگیز، همچنان وجود دارند.

وی افزود: در گذشته در آیتم‌های «یاد» به گذشتگان موسیقی ایرانی ادای احترام می‌کردیم. اما در حال حاضر از بسیاری از عزیزانی که در موسیقی ایرانی فعالیت می‌کنند، یاد می‌کنیم.

تهیه کننده برنامه «دستان» با اشاره به اینکه سوالات این برنامه بداهه نیست، گفت: برای طراحی این سوالات وقت زیادی صرف می‌شود و این سوالات بر اساس تحقیقاتی که از پیش صورت گرفته، از مهمان برنامه پرسیده می‌شوند. ضمن اینکه تعدادی از هنرمندان شرکت کننده در برنامه «دستان» برای نخستین بار به تلویزیون آمده‌اند. حمیدرضا نوربخش، استاد محمد موسوی، لوریس چکناوارایان، نادر گلچین، علی اصغرشاه زیدی و حسام الدی سراج  در این برنامه حضور داشتند و با آنها گفتگوهای جدی و تخصصی انجام شده است.

وی تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم که در سری جدید پیوندی میان برنامه و مردم برقرار کنیم. بسیاری از هنرمندان، دعوت برنامه‌های تلویزیون را نمی‌پذیرند. ما می‌خواهیم برنامه ارتقا پیدا کند و جایگاهی وزین برای مردم باشد.

«دستان» به دنبال آشنایی زدایی است

در ادامه سیدعباس سجادی، ‌مجری برنامه «دستان» نیز درباره چگونگی انتخاب هنرمندان شرکت کننده در برنامه گفت: در برنامه «دستان» کارها به صورت گروهی انجام می‌شوند و برای ساخت آن، خردی جمعی حاکم است. اتاق فکری وجود دارد. دوستان خبره اهل موسیقی، کلیت برنامه را طرح ریزی می‌کنند. این شورا افراد را بر اساس توان و تلاششان انتخاب می‌کند. ما بر روی محبوب بودن و مقبول بودن آدمها، تاکید زیادی داریم. مسأله اصلی ما، مقبولیت عمومی‌افراد بین اهالی موسیقی است.

وی تأکید کرد: ما به سراغ آدمهایی می‌رویم که در حوزه موسیقی، جدی کار می‌کنند. آدمهایی را به برنامه دعوت می‌کنیم که حرفی برای گفتن دارند، در حوزه خود صاحب نظر هستند و نکاتی را مطرح می‌کنند که برای مردم جذابیت دارد. ما به دنبال افرادی هستیم که فقط مجری نیستند و مولف هم هستند و حرف شان سندیت و مرجعیتی در بین اهالی موسیقی دارد.

سجادی با تاکید بر اینکه سازندگان برنامه «دستان» به دنبال آشنایی زدایی هستند، گفت: مثلا ما شنیدیم که کوشیار شاهرودی، نوازنده فلوت که سالهاست در یکی از ارکسترهای معروف فرانسه فعالیت می‌کند، در ایران حضور دارد، ما ایشان را به برنامه دعوت کردیم. یا شنیدیم دکتر ماساتو که رساله دکتری‌اش درباره بداهه نوازی در موسیقی ایران است و در دانشگاه اُزاکای ژاپن از آن دفاع کرده‌اند، به ایران آمده و از او دعوت کردیم که در برنامه شرکت کنند. برای ما خیلی ساده بود که از آدمهای دم دست استفاده کنیم اما ما این کار را انجام نمی‌دهیم.

این مجری درباره هنرمندانی که زیاد به رسانه ملی می‌آیند، گفت: تعدادی از هنرمندان هستند که شما چهره شان را زیاد در تلویزیون می‌بینید یا صدایشان را از رادیو می‌شنوید، این اتفاق به معنای لابی داشتن آنها نیست. این پخش صدا یا تصویر به واسطه توانمندیهای آن هنرمند است. البته بعضیها هم هستند که به واسطه رابطه، صدا و تصویرشان زیاد پخش می‌شود. اما این همیشگی نیست. ما برای بزرگنمایی، کسی را دعوت نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم بحثهای چالشی را مطرح کنیم. ما باید خودمان را جای بیننده‌ها بگذاریم، گاهی جای بیننده ای که نگاه عام دارد و گاهی جای بیننده متخصص.

به موسیقی‌ای می‌پردازیم که رسانه ندارد

سجادی در مورد حضور هنرمندان موسیقی پاپ در برنامه گفت: هنرمندان پاپ نیز، در برنامه حضور داشته اند، ناصر چشم آذر، حامی، احسان خواجه امیری، نیما مسیحا و... به «دستان» آمده اند. ما دنبال کیفیت هستیم. به دنبال کسانی هستیم که عام و خاص آنها را پذیرفته باشند. ما می‌خواهیم به موسیقی ای بپردازیم که رسانه ندارد. دنبال چیزهایی هستیم که وجهه فرهنگی دارد نه وجهه سرگرمی.

مجری «دستان» درباره انتخاب قطعات موسیقی در برنامه گفت: ما دو گونه میهمان داریم. گاهی میهمان ما، خود، آهنگساز، مولف و خواننده است. ما در برنامه از ساخته ایشان استفاده می‌کنیم و گاهی اوقات هم میهمانی داریم که صاحب نظر است. ما برای اینکه برنامه تنها قال نباشد و حالی بر آن حاکم باشد، برای اینکه درصد شنیداری برنامه کم نشود و فقط کلام محور نباشد، از آثار هنرمندان دیگر را پخش می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه برنامه «دستان» شخص محور نیست و موسیقی محور است، گفت: برای ما اتفاقات و رویدادها و نحله‌های موسیقی، از شخصیتها مهمتر هستند. یکی از چیزهایی که به نو بودن برنامه کمک می‌کند، این است که رخدادهای موسیقی را در طول هفته مرور می‌کنیم. بخشی از این موسیقی محور بودن، شامل وقایع موسیقی است و بخشی دیگر جریانات موسیقی روز را در بر می‌گیرد. یک وقت است که تعطیلی کنسرتها برای ما حساسیت ایجاد می‌کند و ما دنبال دلایل آن هستیم، یا می‌گویند آواز در موسیقی ایران کمرنگ می‌شود و ما سعی می‌کنیم که به آواز و چیستی آن بپردازیم.

سجادی در پایان گفت: صاحبان اصلی برنامه «دستان»، مخاطبان هستند. ما در چهارچوب رسانه کار می‌کنیم و مجبوریم که قواعدی را رعایت کنیم، هنوز تا ایده آلها فاصله داریم و می‌خواهیم مردم ما را راهنمایی کنند.

برنامه «دستان»، هر هفته جمعه و شنبه ساعت 21، از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود

زندگی شهید باهنر نمایش رادیویی شد

از دوم شهریور ماه، زندگی شهید باهنر در قالب نمایش رادیویی «سرخ چون ژاله» از رادیو نمایش پخش می‌شود.

این نمایش رادیویی به کارگردانی فریدون محرابی و نویسندگی زینب آرمند، داستان دانشجویی است که برای تحقیق دانشگاهش زندگینامه شهید باهنر را از دوران کودکی‌اش تاشهادت وی به رشته تحریر در می‌آورد.

«سرخ چون ژاله» به تهیه کنندگی مهتاب امینی و با هنرمندی افسانه محمدی، عرفان ابراهیمی، محمودرضا قدیریان،مهدی نمینی مقدم، عباس وفایی، نوشین حسن زاده ، سیما خوش چشم و به صدابرداری پیروز صدرایی، افکتور محمدرضا قبادی‌فر از  یکشنبه دوم شهریورماه ساعت 15:30، در رادیو نمایش پخش می‌شود.

مستندهایی درباره‌ خزندگان ایران مهمان این هفته تلویزیون

برنامه‌ این هفته‌ی نمایش فیلم‌های مستند در برنامه‌ «شب‌های مستند» اعلام شد.

مجید گیاه‌چی مجری طرح این مجموعه برنامه گفت: در ساعت 23 روزهای شنبه تا چهار‌شنبه 1 تا 5 شهریور به‌ترتیب فیلم‌های «خزندگان ایران 1»؛ « خزندگان ایران 2» و «خزندگان ایران 3» از آثار فرخ راستکار و «عقرب» و «مارهای سمی» ساخته‌ محمد فنایی از شبکه‌ مستند پخش می‌شود و با حضور فیلم‌ساز مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

این برنامه‌ در ساعت 7 و 13 روز پس از پخش تکرار می‌شود.

فرخ راستکار کارشناس محیط زیست است و مجموعه‌ خزندگان ایران اولین تجربه‌ او در زمینه‌ فیلم‌سازی است. محمد فنایی، فیلمساز 40 ساله‌ کرجی، فارغ‌التحصیل دانشکده‌ صدا و سیما، مدرس طراحی، خوش‌نویسی، عکاسی و فیلم‌سازی است و علاوه بر نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های از سبز به سبز، منفی یک، صنعت دل، فریماه، 3 قسمت حیات وحش استان گلستان و ... و تصویربرداری فیلم آرام حسن، حضور در جشنواره‌های بین‌المللی داخلی و خارجی را در کارنامه دارد و موفق به کسب مقام اول در جشنواره‌های بین المللی فیلم شهر، فیلم رحمت و جشنواره‌ ملی عکاسی حوزه‌ هنری و کسب مقام دوم در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم شهر مادرید اسپانیا شده است.

شبکه پویا زندگی بو علی سینا را به نمایش می‌کشد

مجموعه انیمیشن «مشاهیر» به کارگردانی اهورا شهبازی و به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا در در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای با تکنیک کات اوت تولید می‌شود که یک قسمت آن به زندگی بوعلی سینا می‌پردازد و به مناسبت فرا رسیدن روز پزشک و بزرگداشت بو علی سینا هم اکنون در کنداکتور پخش شبکه پویا قرار گرفته است و روز شنبه 1شهریورماه ساعت 20:30 از شبکه پویا پخش می‌شود.

«مردی شبیه گرگ» به پایان رسید

تصویربرداری فیلم ویدیویی «مردی شبیه گرگ» به تهیه کنندگی مجید صالحی و کارگردانی اشکان شاپوری هفته گذشته در تهران به پایان رسید.

فیلم به زندگی عاشقانه زوج جوانی می‌پردازد که آرامش آنها دستخوش چالشهای روانی می‌شود و سحر قریشی، مجید صالحی، رضا ناجی، حدیث میرامینی، پردیس افکاری و حمیدخندان بازیگران اصلی فیلم هستند.

فردا اختتامیه « نردبان » با حضور پیشکسوتان مستند و مدیران سیما

اختتامیه دومین جشنواره فیلم و عکس مردمی‌ و نیمه حرفه‌ای «نردبان» یکشنبه 2 شهریور ماه برگزار می‌شود.

الهام عادلی تهیه کننده و مجری «نردبان» دراین خصوص گفت: دومین جشنواره فیلم و عکس آماتور و نیمه حرفه‌ای «نردبان» فردا با حضور پیشکسوتان مستندساز، اساتید حوزه مستند و هیات داوران محمد عارف، حمید سهیلی، احمد ظریف رفتار، جمال اسکویی و کامبیز باقری در کنارمدیران مستند سیما  و با حضور دکتر پورحسین برگزار می‌شود.

عادلی توضیح داد: در جشنواره امسال آثار بسیار زیادی به دست ما رسید و در نهایت 160 فیلم مستند و 1500 عکس برگزیده مورد قضاوت قرار گرفتند. آثاری که از تمام مناطق ایران به دست ما رسید. مستندسازان ما نیز طیف مختلفی را در برمیگیرند. از کودک 6 ساله تا پیرمرد بالای 50 سال در جشنواره امسال شرکت کرده اند. در نهایت 23 مستندساز و ده عکاس مستند در حوزههای مختلف مسابقه برگزیده شدند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

این تهیه کننده مستند درباره سطح کیفی آثار این جشنواره و تمایز آن از بقیه جشنواره‌ها گفت: درست است که مستندهایی که در «نردبان» شرکت می‌کنند لقب مستندهای آماتور و نیمه حرفه‌ای را گرفته‌اند اما باید توجه کرد این تنها در میزان امکانات مستندساز است و آثار برگزیده جشنواره «نردبان» در جشنواره‌های مختلف نیز برنده جوایز برتر شده‌اند. البته فیلم‌های بسیار حرفه‌ای از نظر امکانات ساخت نیز به دست ما می‌رسید که با توجه به قوانین جشنواره تنها دیده شدند و از آنها تشکر شد. اما جزو برگزیدگان نهایی ما قرار نگرفتند.

در پایان الهام عادلی ابراز امیدواری کرد فضای به وجود آمده در قالب اختتامیه این جشنواره که قرار است با حضور مستندسازان و اساتید پیشکسوت در کنار شرکت کنندگان نیمه حرفه‌ای برگزار شود، بتواند باعث رشد کیفی مستندسازی در ایران شود.



ناگفته‌های فیلم‌های جذاب در اسرار سینما

اولین قسمت برنامه «اسراسر سینما» کاری از گروه تامین برنامه شبکه تهران از امشب  اول شهریور ساعت 21:20  پخش می‌شود.

محمدرضا ترابی تهیه کننده برنامه «اسرار سینما» در توضیح ساختار این برنامه گفت: این مستند با بخش‌هایی همچون نمایش پشت صحنه فیلم‌ها که با دوربین دوم گرفته شده است (چگونگی تولید سکانس‌های اکشن و حاوی جلوه‌های ویژه رایانه‌ای یا میدانی)، صحبت‌های عوامل فیلمها رو به دوربین درباره چگونگی ساخته شدن فیلم‌ها و رویدادهای جذابی که در پشت صحنه فیلمها رخ می‌دهد، نمایش صحنه‌هایی از چگونگی هدایت شدن صحنه و عوامل و عناصر آن و روش‌های منحصر به فردی که کارگردان در هدایت عوامل، برای تولید فیلم به کار می‌گیرد.

ترابی ادامه داد: ارائه اطلاعات حاشیه‌ای جذاب همراه با گفتار متن و بخش ویژه‌ای به عنوان نقد فیلم در نظر گرفته شده از دیگر آیتم‌های این برنامه است که در 20 قسمت 45 دقیقه آماده و تهیه شده است و  عنوان برخی از فیلم‌های این برنامه شامل جاذبه، یادآوری کامل و زندگی پی  است.

«اسرار سینما» شنبه و سه شنبه شبها هر هفته ساعت 21:30 پخش می‌شود.


4543076
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است