فرهنگی‌هنری 04:35 - 13 شهریور 1394
رسانه‌های رسمی با موج خبری شبکه‌های اجتماعی چه کنند؟
یک مدرس دانشگاه معتقد است در شرایط فعلی به جای رقابت با شبکه‌های اجتماعی باید با آن‌ها تعامل کرد، به آنها آموزش داد و حتی آنها را بخشی از سازمان غیررسمی پذیرفت و از آن‌ها حمایت کرد.

شبکه‌های اجتماعی رقیب شما نیستند

دکتر علی‌اصغر محکی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در پاسخ به اینکه عملکرد رسانه‌های رسمی در قبال موج خبری که گاه در شبکه‌های اجتماعی به راه می‌افتد باید چگونه باشد؟ خاطرنشان کرد: در کشور ما ایران، همیشه رسانه‌های رسمی، شبکه‌های اجتماعی را رقیب خودشان دیده‌اند؛ بنابراین به جای اینکه از این ظرفیت برای توسعه کارشان استفاده کنند همیشه سعی کرده‌اند آنها را تضعیف کنند؛ در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اینطور نیست و رسانه‌های رسمی با شبکه‌های اجتماعی تعامل دارند تا به سبب این تعامل بتوانند خودشان را توسعه دهند. پس به جای اینکه با این شبکه‌ها رقابت کنیم باید به آن‌ها آموزش بدهیم و حتی آن‌ها را به عنوان بخشی از سازمان غیررسمی خودمان بپذیریم و در جاهایی از آن‌ها حمایت کنیم.

وی در تکمیل همین بحث تصریح کرد: بهترین کاری که در این شرایط، شبکه‌ها و مجاری رسمی اخبار و اطلاعات می‌توانند انجام دهند، سازماندهی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «سامانه روزنامه‌نگاران شهروند» است؛ به گونه‌ای که هم از این منابع در جهت توسعه دسترسی به اخبار و رویدادها استفاده کنند و هم اینکه به مرور زمان به آنان معیارهای حرفه‌ای جست‌وجو و تنظیم اخبار را بیاموزند.

این مدرس ارتباطات سپس با بیان اینکه از طریق کنترل پیام‌گیر، حتما باید میزان صحت خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود بررسی شود، به ظرفیت‌های این شبکه‌ها ‌اشاره و اظهار کرد: یکی دیگر از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، توانایی آنها در تکمیل گزارش از منابع متعدد است؛ به گونه‌ای که یک رویداد را افراد متعددی از زوایای مختلف می‌بینند، پردازش می‌کنند و سپس آن‌ را انشار می‌دهند؛ بدین ترتیب احتمال اینکه روایت از پدیده محدود به یک زاویه باشد کاهش می‌یابد. اما این مزیت‌ها تحت تأثیر حرفه‌ای نبودن و همچنین احتمال خطاهای آماتوری و نفوذ ذهنیت به فرآیند تولید خبر نیز باعث عدم اطمینان به جامعیت، روشنی و دقت اخبار و اطلاعات می‌شود.

او در همین راستا توصیه کرد: پس بهتر است هنگام استفاده از اخبار بی‌وقفه و فراوان انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی، حتما به پایین بودن میزان دقت و اعتبار آنها توجه شود، همچنین از طریق کنترل پیام‌گیر و چک کردن جزئیات پیام از منابع مختلف، میزان دقت و صحت آنها را واکاوی کرد.

علی‌اصغر محکی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به این مساله اشاره کرد که یکی از ویژگی‌های شبکه‌ها و رسانه‌های رسمی کشورمان کنترل و نظارتی است که نسبت به صحت و دقت اخبار می‌شود.

وی همچنین در توضیح دلیل این امر این موضوع را مطرح کرد: کنترل و نظارت کامل بر صحت اخبار رسانه‌های رسمی کشور به این خاطر است که این رسانه‌ها به شکل سفت و سخت از سوی نهادهای دولتی و امنیتی کنترل می‌شوند اما در مورد شبکه‌های اجتماعی به دلیل تلقی آزادبودن از حیطه‌های نظارتی معمول عمومی، دقت و عینیت معمول وجود ندارد، به همین خاطر ما باید در ارتباط با شبکه‌های غیررسمی در مقایسه با شبکه‌های رسمی مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها را در نظر داشته باشیم. مهم‌ترین ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی اخبار و اطلاعات تعداد بسیار زیاد شهروندان روزنامه‌نگار و افرادی است که در هر لحظه در معرض رویداد و پدیده‌ها قرار دارند و آنها را بلافاصله رصد و گزارش می‌کنند.

این مدرس ارتباطات در پایان در تکمیل گفته‌های خود اظهار کرد: بنابراین از مهمترین ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی باید از حاضربودن در همه جا و داوطلبانه بودن پیام‌آفرینی، همچنین انتشار اخبار و اطلاعات یاد کرد؛ به گونه‌ای که احتمال مکتوم ماندن و دیده نشدن رویدادها بسیار کاهش می‌یابد.

انتهای پیام


7003141
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است