استانی 06:43 - 07 مهر 1395
یادداشت/ محسن جلیلوند
با توجه به این‌که ترامپ هیچ‌گونه سابقه سیاسی ندارد، بنابراین کارنامه‌ای هم ندارد که بتوان آن را در بوته نقد قرار داد. بر همین اساس کلینتون بیشتر بر اظهارات جنجالی و برنامه‌های مطرح شده او تاکید داشت.

رقابت برای ترسیم چهره وخیم از آمریکا

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی نوشت:

سه‌شنبه شب مردم آمریکا و جهان شاهد اولین مناظره از سه مناظره‌ای بودند که قرار است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر برگزار شود. این دو نامزد در حوزه سیاست داخلی و خارجی با یکدیگر بحث جدی داشتند.

آنچه در این مناظره نمود مشخصی داشت، این بود که دونالد ترامپ برای اولین بار وارد جزئیات شد، ولی هیلاری کلینتون کمتر به جزئیات می‌پرداخت و بیشتر بر کلیات تاکید داشت. با توجه به این‌که ترامپ هیچ‌گونه سابقه سیاسی ندارد، بنابراین کارنامه‌ای هم ندارد که بتوان آن را در بوته نقد قرار داد. در نتیجه این آینده موردنظر ترامپ است که باید نقد و بررسی شود. بر همین اساس کلینتون بیشتر بر اظهارات جنجالی و برنامه‌های مطرح شده او تاکید داشت. از‌سوی دیگر، کمپین انتخاباتی ترامپ به دلیل حضور نزدیک به 20 ساله کلینتون در عرصه سیاسی آمریکا، بیشتر توجه خود را روی نقد کارنامه او قرار داده بود. با این اوصاف مجموع نظرسنجی افکار عمومی حکایت از این داشت که کلینتون با فاصله‌ای اندک، پیروز این مناظره بوده است.معمولا نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری برای جلب آرای بیشتر، سعی می‌کنند چهره سیاه‌تری از وضعیت داخلی آمریکا نشان داده و در مقابل، قول بهبود این اوضاع را بدهند. از سوی دیگر، آمار رسمی نشان می‌دهد که مسائل داخلی 70 درصد در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار است و مسائل خارجی تنها 30 درصد موثر است. از این 70‌درصد نیز بخش زیادی را مساله اقتصاد و امنیت تشکیل می‌دهد. در بحث اقتصادی مهم‌ترین مساله مربوط به کاهش مالیات‌هاست. در حال حاضر شرکت‌های آمریکایی حدود 30 درصد مالیات می‌دهند. در همین زمینه ترامپ می‌گوید، این 30 درصد را کاهش داده تا استخدام‌های بیشتری صورت بگیرد. در مقابل دموکرات‌ها می‌گویند این سقف 30 درصدی باعث شده برنامه‌هایی همچون بیمه خدمات درمان عمومی (اوباما کر) به نفع مردم آمریکا باشد. درواقع آنها سعی می‌کنند با نشان دادن چهره نامناسب یا در حال رکود از داخل آمریکا، آرای بیشتری را از مردم به دست آورند.

محسن جلیلوند

کارشناس مسائل آمریکا


8190648
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است