سیاسی 14:44 - 10 فروردین 1394
مقامات غربی تایید کردند که ایران از خارج کردن سوخت امتناع می کند، اما آنها تاکید کردند راههای دیگری برای پرداختن به این ماده وجود دارد. آنها گفتند از جمله گزینه های دیگری که وجود دارد تبدیل کردن آن به شکل رقیق تر است.

شوک ایران به غربی ها در روزهای حساس مذاکرات لوزان

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" امروز در گزارشی به قلم دیوید ئی سانگر و مایکل آر گوردون از لوزان سوئیس نوشت: ایران از یک عنصر کلیدی توافق هسته ای پیشنهادی عقب نشینی کرد.

 

به نوشته این روزنامه، در حالی که از مهلت مذاکرات فقط دو روز باقی است،‌ مقامات ایرانی روز یکشنبه از یک عنصر حیاتی توافق هسته ای پیشنهادی عقب نشینی کردند و گفتند دیگر تمایلی برای خارج کردن سوخت هسته ای خود به خارج از کشور ندارند.

 



نیویورک تایمز مدعی شد که ایران به مدت چند ماه به شکل تلویحی موافقت کرده بود که بخش بزرگی از ذخیره اورانیوم خود را به روسیه بفرستد تا دیگر امکان استفاده از آن برای هرگونه برنامه هسته ای تسلیحاتی در آینده وجود نداشته باشد. اما عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در اظهاراتی غیرمنتظره به خبرنگاران ایرانی گفت توافقی بر سر واگذاری ذخیره سوخت که ایران سالها و میلیاردها دلار صرف جمع آوری آن کرده نشده است.

 



مقامات غربی تایید کردند که ایران از خارج کردن سوخت امتناع می کند، اما آنها تاکید کردند راههای دیگری برای پرداختن به این ماده وجود دارد. آنها گفتند از جمله گزینه های دیگری که وجود دارد تبدیل کردن آن به شکل رقیق تر است. بسته به جزئیات فنی، این کار ممکن است روند غنی سازی سوخت برای کاربردهای نظامی را بسیار طولانی تر، و چه بسا تقریبا غیر ممکن کند.

 



با این وصف، فاش شدن اینکه ایران اکنون اصرار دارد سوخت هسته ای خود را نگه دارد ممکن است به مانع بالقوه ای در این مذاکرات در این مقطع حساس تبدیل شود. افزون بر آن، برای منتقدان توافق احتمالی در کنگره، اسرائیل و کشورهای عربی سنی مانند عربستان سعودی ، چشم انداز باقی ماندن مقادیر زیادی سوخت هسته ای در ایران ، به هر شکل هم که باشد، احتمالا به تشدید مخالفت های سیاسی از قبل شدید آنها با این توافق خواهد انجامید.

 



اگر توافق هسته ای احتمالی ایران به این کشور اجازه دهد سوخت هسته ای خود را نگه دارد، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا احتمالا چنین استدلال خواهد کرد که این مسئله خطری جدی نیست، به ویژه اگر به صورت مرتب از آن بازرسی شود. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون بر اساس توافق موقتی که در سال 2013 امضا شد، به صورت کامل با روند سفت و سخت بازرسی ها از ذخایر سوخت این کشور همکاری کرده است.

 



اما این تحول (عقب نشینی ایران در مورد انتقال سوخت هسته ای به خارج) ممکن است به مخالفان توافق احتمالی بهانه دیگری برای مخالفت بدهد و آنها این مسئله را نیز به فهرست امتیازاتی بیفزایند که معتقدند دولت اوباما در تلاش برای رسیدن به توافق به ایران داده است. اگر ایران زمانی بازرسان را از کشور بیرون کند، همانطور که کره شمالی چند سال قبل این کار را کرد ، جامعه بین المللی هیچ تضمینی درباره سرنوشت این سوخت نخواهد داشت. ایران همچنین به پرسش های دیرینه درباره طرح هسته ای مشکوک خود و آزمایش عناصری که از آنها می توان به عنوان چاشنی انفجاری یک کلاهک جنگی استفاده کرد، پاسخی نداده است.

 



ری تکیه، عضو ارشد شورای روابط خارجی که از منتقدان توافق احتمالی بوده است گفت مخالفت ایران با انتقال سوخت هسته ای به خارج پرسش هایی جدی درباره توافق احتمالی به وجود می آورد.

 



وی گفت: «ارزش و اعتبار این توافق به عنوان یک پیمان کنترل تسلیحاتی معتبر با این مسئله کاهش می یابد. یکی از استدلال های اصلی دولت آمریکا این بوده است که اورانیوم ایران به عنوان اقدامی اعتمادساز به خارج منتقل خواهد شد.»

 



آمریکا و شرکایش در مذاکرات هسته ای با این فرض که ذخیره اورانیوم ایران اندک خواهد بود، به سوی توافقی پیش می رفتند که به ایران اجازه می داد حدود 6000 سانتریفوژ خود را فعال نگه دارد. مشخص نیست اگر سوخت هسته ای ایران ،‌حتی به شکل رقیق شده، در داخل این کشور بماند این تعداد چقدر تغییر خواهد کرد.

 



اگر سوخت هسته ای به روسیه انتقال می یافت ، مسکو می بایست آن را به میله های سوخت ویژه ای برای نیروگاه هسته ای بوشهر تبدیل می کرد. به محض تبدیل شدن سوخت هسته ای به میله های سوخت، کار برای ایران به منظور استفاده از این ماده در تولید سلاح هسته ای بی نهایت دشوار می شد. معلوم نیست اگر این سوخت در ایران بماند، به چه شکلی درخواهد آمد.

 



آشکار شدن این موضع ایران عنصر جدیدی را وارد بحث روزافزون درباره این موضوع می کند که آیا توافق پیشنهادی حاوی همان تضمینی خواهد بود که اوباما اغلب داده است، یعنی اینکه اگر ایران بخواهد به سرعت به سمت تولید سلاح هسته ای برود جهان دست کم یک سال فرصت خواهد داشت جلو آن را بگیرد. این همان زمانی است که کارشناسان آن را «زمان گریز» می نامند.

 



به گزارش (irib)این کاملا احساس می شود که مذاکرات در حال رسیدن به لحظه ای سرنوشت ساز است زیرا وزیران امور خارجه کشورهای دیگر عضو گروه پنج به اضافه یک نیز در تلاش برای رسیدن به رئوس یک توافق تا نیمه شب سه شنبه به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ملحق شدند.

 



یک مقام غربی که مثل دیپلمات های دیگر مورد استناد در این مقاله خواست ناشناس بماند گفت :«ما هنوز به آنجا نرسیده ایم. هنوز تکه های زیادی هست که باید در مورد آنها توافق شود.»

 



اما حتی اگر تا سه شنبه توافقی حاصل شود، مذاکره کنندگان آمریکایی تصریح کرده اند که این فقط یک گام اولیه است و هرگونه توافق نهایی به چند ماه مذاکره دیگر بر سر آنچه زمانی «توافقات فنی» نامیده می شد اما اکنون آشکارا به منبع اختلافات مستمر تبدیل شده اند، نیاز خواهد داشت.

 



محاسبه «زمان گریز» چنان پیچیده است که کارشناسان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسرائیلی هر کدام محاسبه ای اندک متفاوت از آنچه کارشناسان آمریکایی به آن رسیده اند، ارائه کرده اند.

 



بحث بر سر زمان گریز زمانی داغ شد که اولی هاینونن ، رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تا قبل از رفتن به هاروارد، روز شنبه در مقاله ای به این نتیجه رسید که بر اساس برآوردهای فاش شده که حاکی است ایران حدود 6500 سانتریفوژ خود را فعال نگه خواهد داشت، «یک زمان گریز بین هفت تا هشت ماهه هنوز هم ممکن خواهد بود.»

 



یک مقام ارشد دولت آمریکا در لوزان گفت هرچند ارزیابی هاینونن را رد نمی کند، اما رئیس سابق بازرسان آژانس یک محاسبه نظری انجام داده است، نه اینکه بر اساس شرایط عینی در تاسیسات ایران محاسبه کرده باشد.

 



ایران هم مثل کشورهای دیگر هر بار که سوخت هسته ای از شکل گازی به جامد تبدیل می شود مقداری از آن را از دست می دهد و شواهد نشان می دهد دستگاههای این کشور نیز با بازدهی کامل کار نمی کنند. این مقام آمریکایی گفت واشنگتن بر اساس آنچه مقامات آمریکایی «سریع ترین ارزیابی منطقی» از مدت زمان مورد نیاز ایران برای تولید یک بمب نامیده اند، به ارزیابی خاص خود درباره زمان گریز رسیده است.

 



برخی کارشناسان غیردولتی آمریکا می گویند فرضیات آمریکا منطقی و چه بسا سخاوتمندانه تر از فرضیات خود ایرانی هاست که 20 سال وقت صرف کرده اند تا به این نقطه برسند و بتوانند ماده هسته ای درجه تسلیحاتی تولید کنند. این مدت بسیار طولانی تر از برنامه های هسته ای دیگر، از جمله برنامه هسته ای کره شمالی و پاکستان بوده است. اما ظهور برآوردهای متفاوت ممکن است مشکلی سیاسی برای اوباما ایجاد کند که زمان گریز را به یک شاخص اصلی برای هرگونه توافق بالقوه تبدیل کرده است.

 



اطلاعات مربوط به بخش هایی از توافق احتمالی به بیرون درز کرده و نشان می دهد که اقدام تعادلی آغاز شده است: تلاش آمریکا و پنج قدرت دیگر گروه پنج به اضافه یک برای تضعیف توان ایران در زمینه تولید ماده هسته ای کافی برای ساخت یک بمب به مدت دست کم 10 سال، و در عین حال فراهم کردن این امکان که ایرانی ها بتوانند روایت خاص خود را از توافق احتمالی ارائه کنند و بگویند تاسیسات اصلی خود را برنچیده اند و تسلیم فشار آمریکا نشده اند.

 



مثلا تاسیسات زیرزمینی فردو -- که در سال 2009 فاش شد -- احتمالا برای تولید ایزوتوپ های پزشکی تبدیل خواهد شد. این یعنی اینکه از این تاسیسات برای تولید اورانیوم غنی شده استفاده نخواهد شد. اما هنوز چند صد سانتریفوژ ممکن است در این تاسیسات -- که اکنون حدود 3000 سانتریفوژ دارد -- فعال باقی بمانند. مقامات آمریکایی اذعان می کنند همین مسئله به تنهایی می تواند بهانه ای به دست مخالفان توافق احتمالی بدهد.


6114646
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق درباره رخداد‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» احمد وحیدی وزیر کشور درباره قانون مقابله با تحریم کالاهای صهیونیستی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است