اجتماعی 20:55 - 11 شهریور 1394
کورش پرند *

آموزش های مهارتی در مسیر برنامه های توسعه ای دولت تدبیر و امید

در عصر حاضر، یکی از شاخص های تأثیرگذار در راهبردهای رقابتی کشورها در فضای بین المللی شاخص وضعیت و جایگاه کار و کارآفرینی است که در دستیابی دولت ها و ملت ها به توسعه همه جانبه نیز به عنوان یکی از ارکان کلیدی درنظر گرفته می شود.در همین مسیر، توسعه و ارتقای سرمایه های انسانی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در توسعه و به ویژه بهره وری نیروی کار نیازمند تجهیز نیروی انسانی با عنصر "مهارت" است.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یکی از متولیان اصلی نظام آموزش مهارتی کشور با استراتژی کلان تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف تولیدی، ارتقای مهارت شاغلان مراکز تولیدی و رصد تحولات فناوریهای نوین جهانی در بخشهای مختلف تولیدی و اجرای آموزشها مبتنی بر تغییرات فناوری، در سند راهبردی مهارت و فناوری خود را با 8 راهبرد، 27سیاست و بیش از 250 برنامه عملیاتی را در کشور تدوین نموده و براساس آن حرکت می کند.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با رسالت ارائه آموزشهای مهارتی به جوانان جویای کار در شهرها و روستاها، شاغلان بخشهای مختلف اقتصادی کشور، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها، سربازان ، مددجویان زندانها و آسیب دیدگان اجتماعی باتوجه ویژه به جوانان، با داشتن حدود700 مرکز آموزشی دولتی و 12 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال و فعالیت حدود 25 هزار مربی در بخش دولتی و خصوصی، به طور متوسط سالانه 2 میلیون نفر از اقشار مختلف جامعه را آموزش می دهد که حاصل آن ایجاد اشتغال و ارتقای بهره وری نیروی انسانی در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر است.

در بخش دولتی 126456012 نفر- ساعت در سال1393 و 19550292 نفر- ساعت در سه ماهه اول سال 1394آموزش های فنی و حرفه ای توسط مراکز آموزش بخش دولتی، مراکز جوار دانشگاه، صنعت، پادگان و زندان ... به متقاضیان ارائه شده است.

در بخش خصوصی در سال 1393 این سازمان 158418634 نفر- ساعت و در سه ماهه اول سال جاری 28564155 نفر- ساعت آموزش های فنی وحرفه ای را توسط آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد تابع سازمان در سراسر کشور ارائه نموده است.

در راستای تحقق «راهبرد حضور مؤثر درعرصه های بین المللی» تشکیل 20 میز در حوزه ی آفریقا، اروپا، آسیا، کشورهای همسایه و نیز سازمان ها و نهادهای بین المللی، انعقاد تفاهم نامه همکاری با کشورهای منطقه و آفریقایی، آموزش مربیان آموزش فنی و حرفه ای منطقه از جمله کشورهای لبنان، عراق و افغانستان، ارتباط با موسسات بین المللی ارزشیابی گواهینامه های مهارتی در زمینه بین المللی کردن این گواهینامه ها، آموزش مربیان افغانستان و عراق و اتباع خارجی با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR )، عقد تفاهم نامه با یونسکو، احداث و راه اندازی مرکز تخصصی آموزش خودرو 9 دی با همکاری کشور کره و همکاری با مؤسسات بین المللی صورت گرفته است.

در راستای تحقق الزامات قانونی بند "ز" ماده 21 برنامه پنجم توسعه، اعتبارسنجی مراکز آموزشی دولتی و خصوصی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دستور کار قرار گرفته است که از سال 1392 تا کنون در ارزیابی درونی مراکز دولتی700 مرکز دولتی در 31 استان و در ارزیابی بیرونی 249 مرکز دولتی در 31 استان اعتبارسنجی و در اجرای رتبه بندی بخش خصوصی، صدور 3367گواهینامه رتبه بندی برای آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در سال 1393 و سه ماهه اول 1394 صورت گرفته است.

در راستای توسعه بخش خصوصی و تحقق اصل 44 قانون اساسی، بیش از 65 درصد از آموزش های سازمان در آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد اجرا می شود. مشارکت تعاونی ها در اجرای آموزش های مهارتی، اجرای طرح اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی برای احداث و خرید فضای آموزشی و تأمین تجهیزات به آموزشگاه های آزاد و صدور مجوز تأسیس 44 آموزشگاه در این زمینه صورت گرفته است.

در راستای تقاضامحور نمودن آموزش های مهارتی، با برقراری تعامل با بخش های مختلف اقتصادی کشور بیش از 50 تفاهم نامه همکاری با بخش های خصوصی و دولتی در زیر بخش های نیرو، فناوری های نوین راهبردی، انرژی های نو ، هوا و فضا ، صنعت خودرو ، صنعت فرش ، صنایع غذایی ، صنعت پوشاک و اصناف و اتحادیه ها ... منعقد و اجرایی شده است.

به منظورتوسعه بخش کشاورزی و روستایی، شناسایی بیش از 2هزار روستا، قطب بندی آموزش های کشاورزی، همکاری در اجرای طرح مهر کشاورزی، طراحی و اجرای الگوی آموزشی مبتنی بر محیط کار در روستاها، پیگیری راه اندازی مراکز تخصصی کشاورزی، تهیه استانداردهای کوتاه مدت آموزش روستایی، طراحی و اجرای الگوی نیازسنجی آموزش روستائیان و عشایر در 238شهرستان در 31 استان و همچنین برگزاری آموزش های مهارتی در 102کانون عشایری از جمله اقدامات راهبردی صورت گرفته است.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای توانمندسازی و مهارت آموزی اقشار آسیب پذیر و آسیب دیدگان اجتماعی، تهیه طرح جامع توانمندسازی اقشار آسیب پذیر و یا در معرض آسیب از طریق آموزش های مهارتی، برگزاری دوره های آموزشی معتادین بهبود یافته به تعداد 40 هزار و 573 نفر دوره/ معادل4،057،300 آموزش نفر- ساعت در سال 1393، تهیه طرح نیاز سنجی آموزش معلولان با همکاری انجمن های تخصصی و اجرای آموزش برای آنان و آموزش در پادگان ها و زندان ها را اجرایی کرده است.

در بخش توسعه انتشارات علمی آموزشی، چاپ و نشر بیش از 324 عنوان کتاب و فصلنامه ، صورت گرفته است.

اجرای841390 ( نفر- مشاوره) در سال 1393 و 132649(نفر- مشاوره) در سه ماهه اول سال 1394 در بخش مشاوره و هدایت آموزشی - شغلی و رهگیری اشتغال 125924 نفر از مهارت آموختگان در سال 1393 و 23479 نفر در سه ماهه اول سال جاری بخشی دیگر از اقدامات این سازمان بوده است.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مهارت (WSI)، مسابقات ملی مهارت را هر ساله در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می نماید و به منظور حضور مؤثر کشور در عرصه بین الملل، و نشان دادن توانمندیهای علمی و فناوری کشور، برگزیدگان دوسال متوالی مسابقات ملی مهارت را پس از حضور در اردوهای آمادگی به صورت هر دو سال یک بار به مسابقات جهانی مهارت اعزام می کند.

تا کنون 15 دوره مسابقات ملی مهارت درکشور برگزار شده و در سال جاری مرحله شهرستانی و استانی شانزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت برگزار و مرحله کشوری در آبان ماه امسال برگزار می شود.

در سال جاری تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران اعزامی به چهل و سومین مسابقات جهانی مهارت که باحضور 59 کشور 21 تا 26 مرداد ماه در برزیل برگزار گردید، موفق به کسب یک مدال نقره، یک مدال برنز و 8 دیپلم افتخار گردید.

در این دوره از مسابقات جهانی مهارت کارآموزان پرافتخار کشور عزیز اسلامی مان موفق به کسب یک مدال نقره در رشته آکواترونیک، یک مدال برنز در رشته طراحی وب و همچنین 8 دیپلم افتخار در رشته های رباتیک (تیمی دو نفره)، مکاترونیک (تیمی دو نفره)، جواهرسازی، تبرید و تهویه، مدیریت سیستم های شبکه، راهکارهای نرم افزاری برای تجارت، الکترونیک و فناوری طراحی گرافیک گردیدند.

طرح ملی آموزشی انفال؛ آموزش های فنی و حرفه ای، نیاز مشارکت فعال اقتصادی زنان لازمه اشتغال و توسعه پایدار و طرح ملی آموزشی فاطر؛آموزش های مهارتی به فرزندان کارکنان دولت دو طرح اجرایی این سازمان در سال جاری است.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اجرای طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار کشور به نیروی متخصص، مصوب جلسه 3/9/93 شورای عالی اشتغال با تمرکز بر دانشجویان از طریق اجرای طرحهای مهارت آموزی و توسعه مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای، و فارغ التحصیلان دانشگاهی از طریق اجرای طرحهای کارورزی و کارآموزی و ... در دستور کار خود قرار داده است.

طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر و مناطق محروم و مرزی کشور با رویکرد اشتغال پایدار، مصوب جلسه 4/9/1393 شورای عالی اشتغال در اولویت برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قرار گرفته است. این طرح در 8 گام اساسی شامل: نیازسنجی و امکان سنجی، برنامه ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک آموزشی، جذب، تربیت و یا تامین مربی، آماده سازی فضا و تجهیزات آموزشی، مشاوره آموزشی و هدایت شغلی جامعه هدف، ثبت نام از کارآموزان، اجرای دوره های آموزشی، سنجش کارآموزان با برگزاری آزمون تئوری و عملی و صدور گواهینامه مهارتی به قبول شدگان و ارزیابی اثربخشی طرح، اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها جهت بهبود فرآیند اجرایی طرح انجام می شود.

سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به منظور بسترسازی اجرای سند راهبردی مهارت و فناوری به عنوان نقشه راه تحول و نوسازی در مجموعه خدمات، فرآیندها و فعالیت های این سازمان، باتوجه به اسناد بالادستی کشور همچون سند چشم انداز1404، سیاست های کلی نظام اداری، اشتغال و اقتصاد مقاومتی، ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، برنامهی پنجم توسعهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، و با نگاه به منشور کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هرساله اقدام به تدوین " بسته اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سطح ستاد و صف" نموده و براساس آن مجموعه فعالیتهای خود را اجرایی می کند.

در سال جاری نیز این بسته تحت عنوان "سند برنامه های تحول مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور" که مشتمل بر 2 بخش کلیات و برنامه های اجرایی در 23 فصل تدوین شده است .

امید آن است که در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی بتوانیم گام های مؤثری را در راستای تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد برنامه های توسعه ای دولت تدبیر و امید به ویژه در عرصه اشتغال و تولید برداریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

۴۷۴۷

 


6999711
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است