فرهنگی‌هنری 23:34 - 08 اردیبهشت 1394
همشهری‌آنلاین:بهترین عنوانی که می‌توان برای پژوهشگاه در کنار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفت اتاق فکر است زیرا که اگر بخواهیم بصورت مستمر بر روی مباحث سازمان، ساماندهی امور و تئوریزه کردن برنامه‌ها پیش برویم مجموعه پژوهشگاه باید به عنوان اتاق فکردائمی فعالیت کند.

سلطانی‌فر

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، در دیدار با سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محل پژوهشگاه این مطلب را مطرح ساخت.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: سازمان در سال های گذشته دوران التهاب آمیزیرا پشت سر گذاشته و تصور می‌کنم احتیاج به آرامش و ثبات دارد تا مجموعهبتواند حیات و حرکت جدید سازمان را جهت داده و سازماندهی کند.

وی افزود: در سال های گذشته مشکلات زیادی داشته ایم ولی می توانستیم بیشترتلاش کنیم و دوره آوار برداری را سریع تر و بهتر پشت سر بگذاریم.

او درادامه سخنان خود در این نشست که رییسان پژوهشکده ها و مدیران پژوهشگاهمیراث فرهنگی و گردشگری نیز حضور داشتند تصریح کرد که با وجود اصرارهمکاران ،با تشکیل اتاق فکر که بیشتر شکل سیاسی دارد موافق نیستم زیرا که پژوهشگاه این نقش را انجام می دهد.

وی افزود:همانگونه که تمامی مدیران کشوری تأکید دارند اقتصاد عرصه فرهنگ وهنر باید فعال شود زیرا افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند اغلب بامشکلات اقتصادی مواجه هستند و این مشکلات باید رفع شود.

سلطانی فر اظهار داشت: اگر اقتصاد این بخش فعال شود شاهد رشد و رونق فعالیت‌های فرهنگی هستیم زیرا آمیخته شدن تلاش هنرمندان عرصه فرهنگ با اقتصاد بهاقتصاد کشور هم کمک می کند.

معاون رییس جمهور تدوین برنامه ششم را فرصت خوبی برای همگرایی با دستگاه‌های مختلف دانست و افزود:در حال حاضرشرایط بسیار خوبی فراهم شده تا افرادی که دغدغه فرهنگ دارند، در حوزه میراث فرهنگی فعالیت کنند ،زیرا کهرئیس جمهوری به گردشگری و میراث فرهنگی توجه ویژه دارند و رویکرد ایشانباعث شده که دستگاه های اجرایی به بیشتر مراجعات ما پاسخ مثبت بدهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بایددر نشستی جداگانه به بررسی مفصل برنامه راهبردی پژوهشگاه بپردازیم خاطرنشان ساخت که پژوهشگاه باید یک برنامه کلان و بلند مدت و دارای چشم اندازوسیع تری بادرنظر گرفتن 30سال آینده داشته باشد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در گزارشی که ارائه شد اعداد و ارقام خوبی بیان شد ولی تصور من این است که باید این را در نظر داشته باشیم که سازمانمیراث فرهنگی کشور در 30سال آینده در همه بخش ها باید چگونه عمل کند و دراین میان پژوهشگاه چگونه باید باشد و چه نقشی را ایفا کند و با توجه به آنساماندهی خودش را نیز انجام دهد.

وی گفت: وظیفه پژوهشگاه انجام پژوهش های مرتبط با میراث فرهنگی است ولینباید از بخش صنایع دستی و گردشگری غافل شود زیرا که این دو بخش نیازمندمطالعات بیشتر و فعالیت های گسترده تر است.

سلطانی فر بااشاره به اینکه باید جایگاه فرهنگی خودمان را در اقتصاد کشورپر رنگ کنیم ، افزود: در حال حاضر در اوضاع خوبی به سر می بریم از حاشیهخارج شده ایم و تقریبا دیده می شویم و خوشبختانه مقام معظم رهبری و رییسجمهوری نیز دیدی مثبت به سازمان دارند .پس زمان خوبی است که جایگاه خودمانرا در توسعه اقتصادی و فرهنگی نشان دهیم.

عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری نیز در شروع این نشست با بیان گوشه ای از فعالیت های پژوهشگاهتصریح کرد:پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همواره نقش حاکمیتی خود در حوزهکاوش های باستان شناسی، مردم نگاری، مستند نگاری زبان و گویش و مستند سازیهنرهای ملی را به منصه ظهور در آورده است.

وی افزود :از جمله اقدامات انجام شده در سال های 92و93 می توان به ساماندهیاستقرار پژوهشگاه در ساختمان سی تیر و سایر فضاهای در اختیار،تامین بخشقابل توجهی از کمبود تجهیزات لجستیک و راه اندازی آزمایشگاه ها و کارگاه‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت و گروه هنرهای سنتی و راه اندازی مجدد کتابخانه ومرکز اسناد اشاره کرد.

شادمهر تصریح کرد:ساماندهی مجدد نیروهای انسانی متناسب با تحصیلات و تخصص،تقویت نظام خدمات رسانی به کارکنان، رفع بحران بودجه پژوهشگاه، ترمیم وبهبود تعامل سازنده پژوهشگاه با سایر دستگاه های اجرایی بویژه در خصوصاجرای طرح های عمرانی،برگزاری جلسه هیات امنا و رفع موانع متعدد قانونی واجرای آیین نامه های چهارگانه خاص پژوهشگاه نیز از اقداماتی بوده که طی اینسالها در پژوهشگاه انجام گرفته است.

معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرایدقیق وظایف حاکمیتی پژوهشگاه ،طرح تهیه اطلس جامع میراث فرهنگی و گردشگریکشوروطرح ایجاد پایگاههای پژوهشی موضوعی میراث فرهنگی را از اهم برنامه هایاین مرکز در سال 94 اعلام کرد.

او اظهار داشت:ایفای نقش فعال در تدوین برنامه ششم توسعه کشور برای اعتلایجایگاه بخش در برنامه و شروع اجرای برنامه راهبردی پژوهشگاه در افق 1404نیز از دیگر اقداماتی است که با همکاری مراکز مرتبط امسال اجرایی خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به جدول نتایج عملی اقدامات انجام شده در پژوهشگاهاظهار داشت: انجام طرح های پژوهشی، کاوش، چاپ مقاله و کتاب، برگزاری همایش ، رویداد و اجرای تفاهم نامه های بین الملل از سال 92پیشرفت قابلتوجهی داشته است.

شادمهر افزود: در حال حاضر پژوهشگاه در حال اجرای حدود 124طرح موظفی ، بیشاز 40طرح مشترک با سازمان متبوع و حدود 25طرح عمرانی ملی است.

درادامه 2 پاورپوینت در خصوص سند راهبردی پژوهشگاه ارایه شد که به بیان موضوعات اساسی در تدوین سند راهبردی پرداخت.

در این پاور پوینت ها موضوعات اساسی سند راهبردی پژوهشگاه در قالب سه عنوان؛هویت مطلوب ، قابلیت و زیر ساخت ها و راهبردها در حوزه کلیدی عملکردبررسی شد.

در ادامه مطالعه بازنگری طراحی و تدوین اساسنامه ، ساختار سازمانی وتشکیلات پژوهشگاه میراث فرهنگی ، چالش های موجود در اساسنامه، توجه به اسناد بالادستی ، برنامه زمان بندی مراحل سه گانه و پیشنهادات نیز ارایه شد.


6282015
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است