گوناگون 16:57 - 19 مهر 1397

جامعه پزشکی قربانی سلطه بیمه ها/شرط افزایش محبوبیت پزشکان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زالی روز پنجشنبه در دومین نشست فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران که با موضوع ارتباط جامعه و پزشکان برگزار شد، اظهار داشت: اعتماد یک سرمایه اساسی بین پزشک و بیمار است و اعتمادزایی باعث خواهد شد که جایگاه پزشکان نزد آحاد جامعه افزایش پیدا کند.

وی با انتقاد از گروه های نامحرم که باعث اعتمادزدایی جامعه از پزشکان می شوند، تاکید کرد: ما معتقدیم جامعه پزشکی همچون سایر حرف و صنوف مصون از خطا نیست و سردمداران جامعه پزشکی باید با اعتمادزایی باعث ایجاد اعتماد جامعه به پزشکان شوند.

زالی با بیان این مطلب که جامعه پزشکی نباید این گونه فکر کند که اگر با بیماران همنشینی پیدا کرد جایگاه آنها تنزل خواهد یافت افزود: ما معتقدیم این همنشینی نه تنها شان پزشکی را تنزل نخواهد داد حتی جایگاه پزشکان نزد آحاد جامعه را افزایش داده و موجب محبوبیت پزشکان خواهد شد.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی ایران در عین حال بر ضرورت آموزش مهارت های  ارتباطی در بین دانشجویان پزشکی تاکید کرد و گفت: ما باید در کار آموزش علمی نسبت به توانایی مهارت های ارتباطی دانشجویان پزشکی تلاش کنیم.

وی با عنوان این مطلب که پذیرش دانشجویان پزشکی به صورت غیرعلمی اتفاق می افتد، افزود: متاسفانه پذیرش دانشجویان پزشکی بر اساس هیجانات خانوادگی بوده به طوری که بررسی ها نشان داده ۴۶ درصد دانشجویان پزشکی در پایان سال اول تحصیل دچار کاهش انگیزه شده اند.

زالی گفت: جامعه پزشکی نباید نسبت به تغییرات روابط علوم انسانی نگاه منفی داشته باشد و به نظر می رسد بهترین شکل روابط بین پزشک و بیمار که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید نسبت به ترویج آن اقدام کنند نوع همکاری بین پزشک و بیمار است.

وی ادامه داد: تبادل اطلاعات بین پزشک و بیمار بالاترین نوع همکاری در این بین بوده به طوری که علاوه بر افزایش میزان درآمد منجر به طول عمر کیفی کار پزشکان خواهد شد و همچنین جایگاه جامعه پزشکی را ارتقا خواهد داد.

زالی گفت: نگاه به بیمار به عنوان عنصر انسانی که پویا و زنده است باید بیش از پیش مورد توجه جامعه پزشکی قرار بگیرد.

وی با عنوان این مطلب که شکاف بین پزشک و بیمار به جهت  مهارت و دانش نپزشکی یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است گفت: ما باید بدانیم بیماران در شرایط اضطرار به پزشک مراجعه می کنند و از همین رو لازم است در این شرایط به گونه ای برخورد کنیم که منجر به افزایش مراجعات بیماران شود.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی ایران با عنوان مطلب که طی ۱۰ سال اخیر در حوزه اخلاق پزشکی شاهد افزایش بار احساسات عاطفی پزشکان در کشورهای کانادا و آمریکا هستیم، تاکید کرد: جامعه پزشکی می تواند با مردم به نوعی همزیستی کند که همین مساله موجب ارتقا جایگاه پزشکی و افزایش محبوبیت پزشکان در نزد مردم خواهد شد.

زالی در عین حال به مشکلات جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیمه ها در این بین نقش بسزایی در بروز مشکلات دارند به طوری که ما شاهد قراردادهایی هستیم که می توان از آنها به عنوان قرارداد ترکمنچای بین بیمه ها و پزشکان نام برد.

زالی در پایان گفت: جامعه پزشکی هم قربانی سلطه بیمه هاست به طوری که کمتر از ۲۰ درصد پزشکان پوشش بیمه ای دارند.


9940687
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است