بین‌الملل 22:23 - 19 مرداد 1401
سفیر چین در مسکو اعلام کرد آمریکا سناریوی اوکراین را در تایوان تکرار می‌کند و قصد دارد به هر قیمتی شده توسعه چین را مهار کند.

سفیر چین در مسکو: آمریکا سناریوی اوکراین را در تایوان تکرار می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژانگ هانهوی» سفیر چین در روسیه روز چهارشنبه گفت، آمریکا در حال تکرار سناریوی اوکراین در تایوان بوده و به‌دنبال استفاده از کارت تایوان جهت مهار چین است.

هانهوی در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: «هدف اصلی، بازی با کارت تایوان به هر قیمتی است تا توسعه چین مهار شود. مایل هستم اشاره کنم که سفر [نانسی] پلوسی گامی خطرناک از سوی ایالات متحده بود تا اصل چین واحد را تحریف و کم‌ارزش کند».

سفیر چین در مسکو با تأکید بر اینکه سفر پلوسی تغییری در وضعیت تاریخی و حقوقی تایوان به‌عنوان بخشی از خاک چین ایجاد نخواهد کرد گفت، بلکه بالعکس این اقدام پلوسی مانند شلیک به پای خود بود و عزم و اراده چین را تقویت کرد.

وی خاطرنشان کرد، تا یک هفته بعد از سفر پلوسی به تایوان، بیش از صد کشور از جمله روسیه، آن را محکوم کرده و به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. وی متذکر شد: «امروزه چین کشور صد سال پیش نیست که فقیر و ضعیف بود و اجازه می‌داد دیگران آن را کنترل کنند و جهان مدرن امروز نیز جهانی نیست که کشورهای امپریالیست بتوانند هر کاری که می‌خواهند با وقاحت در خاک چین انجام دهند».

این دیپلمات چینی افزود: «این اقدام، نقش آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل از بین رفتن صلح در تنگه تایوان را اثبات می‌کند که بیشترین اثر منفی را بر ثبات منطقه داشته و تماماً نشانگر سیاست بدون تغییر ایالات متحده در امور بین‌المللی است که با دورویی و اقدام در راستای استانداردهای دوگانه در قبال قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود».

هانهوی در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: «در مورد مسائل اساسی پیرامون حق حاکمیت و تمامیت ارضی، هیچ جایی برای مماشات و امتیاز دادن به هیچ کشوری وجود ندارد. دولت و مردم چین هرگز با تلاش برای ایجاد تنش، ایجاد درگیری و ایجاد شکاف در منطقه مدارا نخواهند کرد و هرگز حتی یک اینچ از خاک کشورشان را واگذار نمی‌کنند».

او همچنین گفت: «غربی‌ها به رهبری آمریکا، در تلاش هستند سناریوی اوکراین را درباره مسئله تایوان تکرار کنند. ایالات متحده پنج دور از توسعه ناتو به سمت شرق را تحریک کرده و در اوکراین انقلاب رنگی به راه انداخت و تا جایی که توانست سعی کرد روسیه را در فضای امنیتی به حاشیه براند و در نهایت به بحران اوکراین منجر شد».

هانهوی افزود: «ایالات متحده در تلاش برای تکرار همان تاکتیک علیه چین است تا بحرانی در تنگه تایوان ایجاد کند که مانع از توسعه و رشد چین شده، در امور داخلی ما مداخله کند و امور داخلی چین را به سطح بین‌المللی بکشاند و مانع از اتحاد مجدد چین و نوزایی ملت آن شود».

مصاحبه این مقام چینی در حالی انجام شده که دفتر شورای دولتی و دفتر اطلاعات شورای دولتی امور تایوان جمهوری خلق چین امروز (چهارشنبه) یک گزارشی را تحت عنوان «مسئله تایوان و اتحاد مجدد با چین در عصر جدید» منتشر کرده است.

طبق آن چه که در این گزارش آمده است، تایوان از زمان‌های قدیم متعلق به چین بوده است و قطعنامه ۲۷۵۸ مجمع عمومی سازمان ملل یک سند سیاسی است که اصل «چین واحد» را در بر می‌گیرد که صلاحیت قانونی آن جایی برای شک و تردید باقی نمی گذارد و در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.

در گزارش دولت چین آمده است: «ما یک چین هستیم و تایوان بخشی از چین است. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که تاریخ و قانون آن را تأیید می‌کند. تایوان هرگز یک کشور نبوده است. وضعیت آن به عنوان بخشی از چین تغییر ناپذیر است».

چین از هفته گذشته و در واکنش به سفر پلوسی به تایوان، رزمایش‌های متعدد و گسترده‌ای را کلید زده و از سوی دیگر به قطع ارتباطات با آمریکا در برخی حوزه‌های مهم و تحریم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نزدیکانش پرداخته است.

انتهای پیام/


11650677
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواست تا از ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بشردوستانه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردم یمن در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه امروز نیز راهپیمایی میلیونی برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در حال اجرایی کردن پروژه‌ای جدید در نوار غزه برای اشغال و تصاحب بیشتر سرزمین‌های این منطقه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل باید در رویکرد خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن تاکید کرد که با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف درگیری‌های جاری خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه گفتند ممکن است آمریکا به زودی فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه چینی برای ممنوعیت دریافت فناوری‌های جدید را معرفی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه افزایش تهدید گروه‌های تروریستی، فرانسه برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک تابستانی، از کشور‌های متحد خود درخواست نیرو کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایرلند طی تماس تلفنی با نخست وزیر جدید فلسطین و همتایان اردنی و مصری خود، درباره آخرین تحولات جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه گفت‌وگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تاجیکستان ۹ نفر را به اتهام ارتباط با مهاجمانی که در حومه مسکو دست به حمله تروریستی زدند، دستگیر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است