اقتصادی 13:35 - 29 دی 1395
در دیدار آخوندی و وزیر سوری مطرح شد
عباس آخوندی دردیدار با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه از آمادگی ایران برای برنامه‌ریزی در جهت بازسازی شهرهای تخریب‌شده سوریه خبر داد و گفت: افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه در دستور کار دو کشور قرار دارد.

آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق تخریب شده سوریه

به گزارش ایسنا، ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ادیب میاله وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه دیدار گفت‌وگو کردند.

افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه، برنامه‌ریزی برای بازسازی سوریه و کمک ایران در پروژه‌های بازسازی این کشور، ایجاد کمیته‌های مشترک بازرگانی و اقتصادی، ایجاد نمایشگاه دائمی برای ارائه محصولات دو کشور و افزایش روابط حمل و نقلی دو کشور ازجمله موضوعات مورد گفت‌وگو بین روسای کمیسیون مشترک ایران و سوریه بود.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با استقبال از پیشنهادهای سوریه مبنی بر ارتقای روابط تجاری، فنی و بازرگانی درسطح روابط سیاسی، گفت: ایران آمادگی کامل برای برنامه‌ریزی درجهت بازسازی شهرهای تخریب‌شده سوریه را دارد.

آخوندی بابیان اینکه میزان خسارت و خرابی زیرساخت‌ها در سوریه قابل‌توجه است، گفت: بخش گسترده‌ای از خدمات زیربنایی در بخش راه‌ها، دریایی، فرودگاه‌ها، آب و نیروگاه‌ها دچار تخریب‌شده است.

وی بابیان اینکه ایران تقریباً چنین تجربه‌ای درجنگ هشت‌ساله دارد از آمادگی کامل ایران برای کمک به بازسازی سوریه خبر داد و گفت: در زمینهٔ خدمات فنی و مهندسی و هم‌چنین در حوزه حمل‌ونقل آمادگی همکاری داریم. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم سوریه در گام نخست نسبت به ثبت این خرابی‌ها در سازمان ملل اقدام نماید و در گام بعدی ایران برای تهیه برنامه عملیاتی برای بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد.

وی مسئله امنیت در سوریه را مشکل اصلی برای حضور بخش خصوصی ایران در این کشور دانست و گفت: فعالیت برای مشارکت بخش دولتی در این شرایط بیشتر مهیاست. ضمن اینکه ایران آمادگی دارد تا تمدید توافقنامه تجاری بین دو کشور را در دستور کار قرار دهد.

مسئول کمیسیون مشترک ایران و سوریه بابیان اینکه مدت‌های زیادی است که این کمیسیون تشکیل نشده است، گفت: باید مقدمات تشکیل و از سرگیری جلسات این کمیسیون فراهم شود. ایران آمادگی دارد که با فوریت این کمیسون تشکیل شود.

آخوندی هم‌چنین خواستار تعیین تکلیف حساب‌های قراردادهای پیشین شد و گفت: در این صورت، شرکت‌های ایرانی با نگاه به خوش‌حساب بودن سوریه به حضور در این کشور دلگرم خواهند شد.

ادیب میاله وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز با اعلام استقبال دمشق ازافزایش همکاری‌های اقتصادی تجاری و عمرانی با ایران، گفت: تمدید توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور باعث خوشحالی سوریه است.

وی بابیان اینکه به‌عنوان دولت سوریه اعلام می‌کند خواستار و علاقه‌مند به ارتقای روابط بازرگانی، تجاری و فنی با ایران هستیم، افزود: حجم فعلی صادرات سوریه به ایران کمتر از یک‌میلیون دلار و حجم صادرات ایران به سوریه بالغ‌بر ۷۵۰ میلیون دلار است که نشان از اشتیاق سوریه به همکاری تجاری و بازرگانی با ایران دارد.

براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، ادیب میاله افزود: فقط نباید به تبادل تجاری بسنده کنیم و باید در پروژه‌های صنعتی نیز همکاری‌های مشترک را آغاز کنیم. دولت سوریه آماده است تا هرگونه تسهیلات را برای شرکت‌های ایرانی فراهم کند.

ادیب میاله بابیان اینکه جنگ در سوریه دشمنان و دوستان دمشق را آشکار کرده است، گفت: تجارت با ایران اولویت سوریه است و برای نشان دادن حسن نیت خود تسهیلات فراوانی را برای بازرگانان ایرانی قرار داده‌ایم و خواستار آن هستیم که تهران نیز بر اساس توافقنامه تجارت بین دو کشور چنین تسهیلاتی را در اختیار بازرگانان سوری بگذارد.

وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه هم‌چنین خواستار کمک‌های عمرانی ایران به سوریه برای بازسازی این کشور شد و گفت: سوریه خواستار ارتقای روابط حمل‌ونقلی در سطح دریا و هم‌چنین هوایی است. در زمینهٔ حمل‌ونقل نیازهای فراوانی داریم. جنگ تمامی زیرساخت‌ها را در سوریه از بین برده است و در ارتباط با ساخت و بازسازی راه‌آهن، ساختمان و فعالیت‌های عمرانی نیازمند کمک ایران  هستیم.

انتهای پیام


8681665
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است