گوناگون 22:05 - 13 شهریور 1394
۱۰باغ از باغات شمال تهران توسط شهرداری تهران تملک شده و با تبدیل شدن به بوستان در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفت. با تملک این باغات محدوده‌ای به وسعت ۴۳هزار مترمربع به فضای سبز شمال پایتخت افزوده و همچنین از تخریب باغات شمالی تهران جلوگیری شد.

شهردار تهران شنبه چهرادهم شهریوربا حضور در منطقه یک شهرداری ضمن افتتاح این بوستان‌ها، بیش از 100پروژه شهری را در شمال تهران به بهره‌برداری می‌رساند.

شهردار منطقه یک با اعلام تملک بیش از 43هزار مترمربع از باغات شمال پایتخت گفت: با تأسی از نگاه مدیریت شهری در حوزه فضای سبز تلاش کردیم تا موضوع تملک باغات را در دستور کار قرار دهیم و بر این اساس، طی 2سال گذشته 43هزار مترمربع از باغات را تملک و به فضای سبز تبدیل کردیم. مجتبی یزدانی با اشاره به ویژگی‌های منطقه یک و تأکید شهردار تهران مبنی بر افزایش سرانه فضای سبز اظهار داشت: 10باغ از باغات شمال تهران تملک شد تا در قالب یک اقدام برنامه‌ریزی‌ شده امکان ایجاد بوستان‌هایی فراهم شود تا مردم و شهروندان تهرانی بتوانند از آنها استفاده کنند.

شهردار منطقه یک با اشاره به نگاه ویژه شهردار ‌و اعضای‌شورای شهر تهران پیرامون تملک باغ‌های قدیمی گفت: تعدادی از باغات سطح منطقه که قدمتی طولانی دارند و برای مردم دارای اهمیت هستند در پهنه شمالی پایتخت تملک و به بوستان تبدیل شدند.

یزدانی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی تهران این باغات در پهنه S222 قرار داشتند و امکان صدور پروانه ساختمانی برای آنها وجود داشت، اظهار داشت:

با توجه به تدبیر مدیریت شهری ، تلاش شد تا این باغات قدیمی خریداری شده و با تبدیل آنها به پهنه G111آنها را به بوستان‌ تبدیل کردیم تا برای همیشه این باغ‌های قدیمی برای پایتخت حفظ شوند. به گفته وی گام بعدی اقدامات صورت گرفته در پهنه شمالی تهران، تبدیل زمین‌های خالی و فضاهای بی‌دفاع شهری به پارک‌های منطقه‌ای و محله‌ای بود. بیش از 318بوستان به مساحت 132هزار مترمربع آماده شده‌است تا شهروندان بتوانند از آنها استفاده کنند.

یزدانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ حریم پایتخت گفت: تمامی فضاهای کوهپایه‌ای بالای ارتفاع 1800در منطقه یک شهرداری تهران را با کاشت درخت به فضای سبز تبدیل کردیم. این اقدام به‌منظور توسعه فضای سبز و همچنین جلوگیری از ساخت‌وساز و صیانت از حریم شمالی پایتخت صورت گرفته است. ‌شهردار منطقه یک با بیان اینکه روز شنبه (امروز) 100پروژه بزرگ منطقه با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: اقدامات مربوط به اجرای این تعداد پروژه طی یک سال و نیم تا 2سال اخیر انجام شده که به‌زودی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر بهره‌برداری از 52بوستان و ساماندهی 130هزار مترمربع روددره در منطقه یک بیان کرد: ساخت 3مجموعه فرهنگی و ورزشی به مساحت 20هزار مترمربع، 8سرای محله، 12زمین چمن مصنوعی، 160مورد اصلاح هندسی خیابان‌ها و کوچه‌ها، 8پارکینگ مکانیزه و 3پارکینگ روباز به مساحت 25هزار مترمربع از دیگر پروژه‌هایی است که به‌زودی با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری می‌رسند.

  • «تملک» و «مصادره» تنها راه حفظ باغات پایتخت

نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تأکید بر تملک باغات توسط شهرداری گفت: با توجه به وضعیت فعلی در تهران تنها با تملک باغات می‌توان از سرمایه‌گذاری و تخریب آنها جلوگیری کرد. محمدمهدی تندگویان در مورد سرانجام حفاظت از باغات تهران گفت: باغات تهران باید خریداری، تملک و نگهداری شوند، چراکه در وضعیت فعلی با موضوعاتی چون بحران آب و سرمایه‌گذاری در ملک، مالکان تعهدی در حفظ باغات ندارند و هیچ چاره‌ای جز تملک وجود ندارد هرچند تملک باغات هم نیازمند منابع مالی است.

به‌گفته تندگویان مادامی که باغات در اختیار شهرداری و یا هر نهادی دیگر قرار نگیرد، نمی‌توان نسبت به عدم‌تخریب آنها اطمینان داشت، شورای شهر چهارم با تصویب مصوبات گوناگون و حتی جریمه‌های سنگین سعی برحفظ باغات تهران داشت اما با وجود این اقدامات، هیچ تفاوتی در عمل اتفاق نیفتاده است.

وی در مورد تملک باغات از سوی شهرداری و احتمال برخی تخلفات گفت: طی سال‌های گذشته در شهرداری تخلفاتی صورت گرفته و همچنان احتمال ورود آسیب به باغات با تملک هم وجود دارد، ولی در شرایط فعلی تملک تنها راه درمان است؛ البته سامانه‌های تخلفات شهرداری نیز شفاف شده و مردم به‌راحتی می‌توانند از طریق دفاتر الکترونیک به پرونده‌ها دسترسی پیدا کنند، هرچند هنوز تخلفات به صفر نرسیده است.


7005914
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است