وبگردی 21:00 - 01 آبان 1393
نبی مکرم اسلام (ص) می فرمایند: «روز قیامت متکبرین به صورت مورچه‌های کوچک محشور و پایمال مردم خواهند شد.»

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اساس تکبر این است که انسان از اینکه خود را برتر از دیگری ببیند احساس آرامش کند، بنابراین تکبر از سه عنصر تشکیل می‏شود: نخست اینکه برای خود مقامی قائل شود، دیگر اینکه برای دیگری نیز مقامی قائل شود و در مرحله سوم مقام خود را برتر از آنها ببیند و احساس خوشحالی و آرامش کند.

قرآن کریم آیاتی را به مذمت این صفت ناپسند اختصاص داده و می فرماید: «وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا» در روی زمین با تکبر و غرور راه نروید.

و نیز می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» یعنی خداوند کسی را که متکبر و فخرفروش است دوست ندارد.

علاوه بر آیات قرآن، روایات ائمه معصومین (ع) نیز تکبر را نکوهش کرده و آن را آفت زندگی می دانند، آنچنان که امیرمومنان (ع) می فرمایند: «تکبر بدترن آفت های عقل است.» همان حضرت (ع) فرموده اند: «تکبر انسان بلندمرتبه را پست می گرداند.»

پیامبر اکرم (ص) نیز می فرمایند: «از تکبر بپرهیزید که ابلیس به خاطر تکبر از سجده کردن بر آدم خودداری کرد(و برای همیشه مطرود درگاه الهی شد)».

همان حضرت (ص) می فرمایند: «هر کس بمیرد و در دلش ذره ای تکبر باشد، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد مگر اینکه قبل از آن توبه کند.»

در حدیثی از امام باقر و امام صادق‏ علیهماالسلام آمده است: «کسی که در قلبش به اندازه سنگینی دانه خردلی از کبر باشد هرگز داخل در بهشت نخواهد شد»!

در این میان، بدترین تکیر، تکبر ورزیدن برابر خداوند و پذیرش حق است که قرآن درباره آن می فرماید: «إِنَّهُ لَایُحِبُّ الْمُسْتَکْبِریِنَ» (نحل، 23)

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «هر که خود را بزرگ بشمارد و در راه رفتن تکبر کند خدا او را ملاقات خواهد کرد در حالی‌که بر او غضبناک است.»

از همان حضرت (ص) یک حدیث قـدسی مـنقول اسـت که خداونـد متعال می‌فرماید: «کبریایی و بـزرگی ردای من اسـت و عظمـت و بـرتری سـزاوار من است، هر کس در یکی از این‌ها بخواهد با من برابری کند او را به جهنم خواهم افکند.»

همچنین، از نبی مکرم اسلام روایت است که فرمودند: «بد بنده‌ای است که به سهو و لهو از قبرستان بگذرد (تکبّر کند) و پوسیدن بدن را در آن‌جا فراموش نماید» و نیز فرمودند: «روز قیامت متکبرین به صورت مورچه‌های کوچک محشور و پایمال مردم خواهند شد.»

از امام کاظم (ع) روایت است که فرمودند: «زراعت در زمین های نرم و هموار می‏روید و روی سنگ های سخت هرگز رویش ندارد، همین گونه دانش و حکمت در قلب انسان متواضع رویش دارد، و قلب متکبر جبار هرگز آباد نمی‏گردد، زیرا خداوند تواضع را وسیله عقل و تکبر را از ابزار جهل قرار داده است!‏»

علاوه بر این آثار دنیوی، فرجامی هم که قرآن برای متکبران تصویر می کند بسیار جای تامل دارد چراکه می فرماید: «قِیلَ ادْخُلُواْ أَبْوَابَ جَهَّنَمَ خَالِدیِنَ فیِهَا فَبِئْسَ مَثْوَی الْمُتَکَبِّرِینَ» (زمر، 72) «و گفته شود از درهای دوزخ درآیید جاودانه در آن بمانید وه چه بد [جایی] است جای سرکشان.»

منابع:

بحارالانوار

معراج السعاده

راه و رسم زندگی در بیان قرآن و روایات

کنزالعمال


5024020
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وابستگی امنیتی به سایر دولت‌ها هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت ایجاد بازدارندگی کند اما در بلندمدت تأمین‌کننده امنیت دولت‌ها نیست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تحرکات دشمن بعد از عملیات «فتح ۱» بر پایه این تحلیل انجام می‌گرفت که در صورت عدم مقابله جدی، قوای نظامی ایران با تقویت نیرو به سمت ازمر و سپس سلیمانیه پیشروی خواهند کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از زمانی که استفاده از اسکناس در دنیا مطرح شد و تاکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تغییر‌ها و اتفاقات عجیب و غریبی در این خصوص رخ داده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی به آسمان شب نگاه می‌کنیم، ستاره‌ها و صورت‌های فلکی آشنا را می‌بینیم که هزاران سال قابل مشاهده بوده‌اند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شواهد متعددی از نقض ادعای رژیم صهیونیستی درباره رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایرانی منتشر شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» روزگاری که گرمای خانه و آشپزخانه با چراغ‌های نفت‌سوز تامین می‌شد، یکی از مشاغل تهران قدیم نفت‌فروشی بود که اکنون تقریبا منسوخ شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بسیاری از زنان، منظور از تاب‌آوری را تحمل چالش‌های فردی و خانوادگی و سازگاری با سختی‌ها، درد‌ها و رنج‌های طاقت‌فرسای زندگی می‌دانند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دلیل سکوت نتانیاهو، تفکر استراتژیک وی نسبت به وضعیت موجود نیست این سکوت ریشه در شوک ناشی از شکستی سنگین دارد که تصور آن را نمی‌کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار خبر جمع‌آوری کارت سوخت پمپ بنزین‌ها سوالاتی در ذهن شهروندان ایجاد شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پاشنهٔ جنگ‌ها اصولاً بر بیشینه کردن تلفات و آسیب به حریف چرخیده و می‌چرخد اما ایران در عملیات «وعدهٔ صادق» از شیوهٔ جنگ جوانمردانه رونمایی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است