استانی 05:33 - 01 مهر 1393
در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس عنوان شد
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی کردستان از جمع‌آوری بیش از 100 میلیارد ریال زکات از ابتدای سال‌جاری تا پایان مرداد ماه امسال در این استان خبر داد.

جمع‌آوری 100 میلیارد ریال زکات در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، یکی از محوری‌ترین مسائل قرآن کریم توجه به احسان و نیکوکاری و انفاق در راه خداست که بیش از 100 آیه قرآن کریم در این راستا نازل شده است.

ترویج، توسعه و ساماندهی سنت‌های الهی و اسلامی یکی از مهم‌ترین وظایف کمیته امداد امام خمینی (ره) است که در راستای تحقق این مهم طرح‌های نوین دنبال می‌شود.

به منظور آشنایی بیش از پیش با اقدامات و برنامه‌های کمیته امداد کردستان در حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی با هیوا رحیمی معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کردستان مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه می‌آید.

فارس: آقای رحیمی به عنوان سوال نخست جذب حامی به منظور رفع مشکلات ایتام زیرپوشش و خدمات‌رسانی بهتر به آنان از جمله برنامه‌های حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی است چه اقداماتی در این خصوص انجام گرفته است.

رحیمی: بله. همچنان که گفتید جذب حامی به منظور رفع مشکلات ایتام به عنوان بخشی از مخاطبین و جامعه هدف این نهاد به صورت ویژه دنبال می‌شود.

طرح اکرام ایتام از جمله برنامه‌های این نهاد در این حوزه است که خوشبختانه در سطح استان با سرعت قابل توجهی در حال انجام است و در سال‌جاری با تلاش همکاران موفق به کسب رتبه برتر در سطح کشور در این زمینه شده‌ایم.

در حال حاضر بیش از 5 هزار یتیم زیر 15 سال زیرپوشش کمیته امداد قرار دارند که در کنار خدمات مادی و معنوی خود نهاد توسط 14 هزار حامی بومی و غیربومی نیز حمایت می‌شوند.

فارس: چند درصد از حامیان ایتام زیرپوشش امداد در استان غیربومی هستند؟

در حال حاضر بیش از 70 درصد از حامیان ایتام زیرپوشش این نهاد غیربومی هستند، ولی باید این نکته را متذکر شوم که سیر صعودی افزایش آمار حامیان بومی طی چند سال اخیر بسیار امیدبخش بوده و با فرهنگ‌سازی و تبلیغاتی خوبی که در همین راستا صورت گرفته این مهم رو به افزایش است.

فارس: حمایت حامیان از ایتام به چه صورتی است؟

این افراد به صورت ماهیانه مبالغی را به حساب متمرکز ایتام واریز و در بحث احداث مسکن، پرداخت جهیزیه و کمک هزینه تحصیلی نیز از فرزندان معنوی خود حمایت می‌کنند.

فارس: آیا امکان دیدار حامی و ایتام وجود دارد؟

بله، تمهیدات لازم نیز در این راستا اندیشیده شده است و حامی در صورت تمایل و اعلام امادگی با هماهنگی‌هایی که از طریق امداد انجام می‌شود می‌تواند در طول سال در هر زمانی که بخواهد از نزدیک با ایتام تحت پوشش خود دیدار کند.

معتقدیم این دیدارها نقش مهمی در آشنا شدن بیش از پیش حامی با مشکلات ایتام و رفع این مشکلات با بهره‌گیری از توان حامی و کمک‌های کمیته امداد دارد.

فارس: نصب و تخلیه صنادیق صدقه کمیته امداد یکی دیگر از اقدامات حوزه مشارکت‌های مردمی است چه اقداماتی در این راستا در سال‌جاری انجام گرفته است؟

در حال حاضر بیش از 84 هزار صندوق صدقات کوچک، متوسط و بزرگ در سطح استان فعال بوده و مردم وجوهات خود را از طریق آن به دست نیازمندان می‌رساند.

فارس: تعداد صنادیق نصب شده در سال‌جاری؟

از ابتدای امسال تا کنون بیش از 20 هزار صندوق کوچک در سطح استان توزیع و یک‌هزار صندوق ضد سرقت نیز نصب شده است.

فارس: اقدامات کمیته امداد در راستای ارتقا سطح امنیت صنادیق را بیان کنید..

به منظور ارتقای هرچه بیشتر ظریب ایمنی صنادیق بحث تعویض صنادیق فرسوده به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه مشارکت‌های مردمی دنبال و تا کنون 300 صندوق نیز در این راستا در شهرستان سنندج تعویض شده است.

فارس: میانگین درآمد ماهیانه صنادیق صدقه کمیته امداد..

میانگین درآمد ماهیانه این صنادیق 200 میلیون تومان است که از ابتدای امسال تا کنون بیش از یک‌میلیارد و 200 میلیون صدقات مردم از این طریق جمع‌آوری شده است.

فارس: نحوه نظارت بر فرایند تخلیه این صنادیق را بیان کنید..

با توجه به اینکه کمیته امداد برای تخلیه صنادیق صدقه از رابطین استفاده می‌کند، برای جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف نظارت‌های خاصی را اتخاذ کرده که این فرایند از صدور قبض بعد از تخلیه و شمارش وجه در منزل مشترک و با حضور وی آغاز می‌شود.

ناظرین امداد نظارتی دقیق بر کار رابطین دارند و با توجه به اینکه نظام جامع مشارکت‌های مردمی در استان تعریف شده است نحوه هزینه‌کرد صدقات نیز به صورت سیستمی بررسی می‌شود.

فارس: محل هزینه‌کرد وجوهات صدقات؟

ودیعه مسکن و وام کارگشایی و اشتغالزایی، بازسازی و تعمیرات مسکن مددجویان، بهداشت و درمان، تهیه جهیزیه نوعروسان، تأمین کالاهای اساسی، هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده‌های بی‌بضاعت از جمله محل‌های هزینه کرد وجوهات حاصل از صندوق صدقات کمیته امداد در استان است.

فارس: از افزایش تعداد صنادیق صدقات در سال‌جاری خبر دادید آیا این مهم تاثیری در افزایش میزان کمک‌ها داشته است.

بله. با افزایش از این تعداد صندوق و مشترکین میزان وجوهات جمع‌آوری شده از طریق این صنادیق در 5 ماهه اول امسال طبق آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته است.

فارس: اقدامات انجام گرفته در راستای جمع‌آوری زکات به عنوان یکی دیگر از سرفصل‌های کاری حوزه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کردستان را بیان کنید؟

خوشبختانه استان کردستان به واسطه داشتن مردمی متدین و حساس به انجام فرائض دینی و همچنین تلاش‌های قابل توجه شورای زکات در زمینه جمع‌آوری و مدیریت زکات جزء استان‌های برتر کشور است.

کردستان طی چند سال اخیر در این حوزه در سطح کشور همواره رتبه‌های برتر را کسب کرده و شهرستان مریوان نیز در بین شهرستان‌های کشور رتبه اول جمع‌آوری زکات را دارد.

در سال گذشته بیش از 130 میلیارد ریال زکات در سطح استان جمع‌آوری شده که با جمع‌آوری این میزان زکات موفق به کسب رتبه دوم کشور شدیم.

هدف‌گذاری امسال استان جمع‌آوری 150 میلیارد ریال زکات در استان است که تاکنون موفق به جمع‌آوری 100 میلیارد ریال زکات شده‌ایم.

فارس:‌ عنوان سوال پایانی میزان زکات فطریه جمع‌آوری شده در سال‌جاری در استان..

بیش از 21 میلیارد ریال زکات فطریه در سال‌جاری در استان جمع‌آوری شده است.

==============

گفت‌وگو از: شیرین مرادی

==============


4774896
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است