استانی 09:13 - 29 مرداد 1393
در نشست با معاون استاندارمطرح شد/
زاهدان-خبرگزاری مهر: اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان در نشست با معاون اجتماعی سیاسی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان مشکلات و موانع فرهنگی خواستار توجه جدی دولتمردان به این حوزه شدند.

رسانه‌های سیستان و بلوچستان در انتظار تدبیر دولت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، در نشستی که شامگاه سه‌شنبه به منظور بررسی مشکلات رسانه‌ها و چالش‌های فرهنگی با حضور مشاور مطبوعاتی استاندار، مدیر کل سیاسی، فرماندار زاهدان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران مسئول نشریات و خبرگزاری‌ها برگزار شد اصحاب رسانه خواستار توجه جدی دولت به مقوله فرهنگ و رسانه شدند.

مشکلات اقتصادی گریبان رسانه‌ها را گرفته است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در دیدار اصحاب رسانه با مشاور مطبوعاتی استاندار بیان داشت: مشکلات اقتصادی در طی دو سال گذشته و در حال حاضر گریبان بسیاری از رسانه ها به ویژه مطبوعات محلی را گرفته است.

حجت‌الاسلام عباس دانشی بیان داشت: به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی بسیاری از نشریات انتشار آنها از هفته‌نامه به ماهنامه تغییر پیدا کرده است.

وی فقدان صنعت روز چاپ در استان، نبود واحدهای صنعتی و کارخانجات، نبود سیستم توزیع مناسب و افزایش هزینه‌های چاپ را از جمله مشکلات نشریات استان در این راستا عنوان کرد.

دانشی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل کاهش سقف بودجه فرهنگی در طی سال های گذشته این اداره کل از اجرای بسیاری از برنامه های حمایتی و فرهنگی بازمانده است که با نگاه دولت یازدهم امید می رود بسیاری از موانع و مشکلات از پیش روی نشریات و رسانه ها برداشته شود.

وی ادامه داد: دولت برنامه های جامعی به  ویژه در اعطای یارانه و یا بیمه خبرنگاران از سال آینده در دستور کار دارد که می توان به حل مشکلات دیرینه امیدوار بود.

وی همچنین از برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان در 15 مهرماه سال جاری و به طور همزمان در سراسر کشور خبر داد.

دانشی بیان داشت: در حال حاضر تعداد 73 نشریه از جمله سه روزنامه، 10 هفته نامه، 14 ماهنامه، 26 فصلنامه و 11 خبرگزاری در سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

سیستان و بلوچستان فاقد سند توسعه فرهنگی است

مدیر خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم با بیان اینکه سیستان و بلوچستان فاقد سند توسعه در بخش فرهنگ است اظهار داشت: متاسفانه نیازهای فرهنگی در استان تاکنون هدف گذاری نشده‌است و سند و یا چشم اندازی در این راستا وجود ندارد.

بابک رحیمیان ابراز داشت: در حال حاضر بسیاری از رسانه‌ها و اصحاب هنر و قلم به روزمرگی دچار شده و از برنامه‌ای منسجم به منظور افق فرهنگی و یا چشم انداز استان محروم هستند.

وی با بیان اینکه ریشه بسیار از معضلات موجود در استان در مسائل فرهنگی نهفته است بیان داشت: با وجود هجمه‌های فراوان و نیاز به فرهنگ سازی در حوزه‌های مختلف اما به مقوله فرهنگ و اصحاب فرهنگ در طی سال های گذشته توجه شایانی نشده است.

وی گفت: سوالات بسیاری برای دست اندرکاران حوزه فرهنگی و به ویژه رسانه‌ها مبنی بر اینکه چگونه و با چه ابزاری باید در مقابل هجمه های فرهنگی ایستاد بدون پاسخ مانده است.

وی افزود: از آنجا که سیستان و بلوچستان در خط مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگی قرار دارد اما سهم فرهنگ و میزان مشارکت و سرمایه گذاری بر روی این مقوله و به ویژه در حوزه رسانه مشخص نیست و دستگاه‌های اجرایی متاسفانه خود را از همکاری با نشریات و رسانه ها مبرا می دانند.

وی با انتقاد از مقاومت بسیاری از مدیران و دستگاه‌های اجرایی به منظور ورود خبرنگاران بیان داشت: بسیاری از مردم و شهروندان به دلیل همین قطع رابطه از خدماتی که دولت در حال انجام است بی‌خبر هستند.

رحیمیان بیان داشت: بر خلاف اینکه تصور می‌شود دولت به رسانه‌ها یارانه می‌دهد اما واقعیت اینست که رسانه‌ها بابت تولیدات فرهنگی به دولت یارانه می‌دهند.

وی گفت: در شش ماهه دوم سال گذشته سهم بسیاری از نشریات استان بابت دریافت یارانه دولتی از سقف 600 هزار تومان تجاوز نکرده است و این در حالی است که تنها قیمت چاپ و انتشار یک شماره  بیش از 700 هزار تومان هزینه در بردارد.

وی با بیان اینکه مشکل مطبوعات و نشریات سیستان و بلوچستان تنها با پول حل نمی‌شود افزود: تا زمانی که جایگاه واقعی اصحاب فرهنگ و رسانه‌ها برای دستگاه های اجرایی تبیین و نقش سازنده آنها در راستای اهداف توسعه برای مدیران تعیین نشود تعامل سازنده‌ای شکل نمی‌گیرد.

رحیمیان بیان داشت: به دلیل عدم پاسخگویی بسیاری از مدیران متاسفانه تعامل جای خود را به تقابل داده است و دولت استفاده لازم را از ظرفیت رسانه‌ها برای دستیابی به  اهداف توسعه ای خود در استان منظور نکرده است.

مقاومت ادارات شکسته می‌شود

مدیرکل سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه به زودی شورای اطلاع رسانی دولت تشکیل خواهد شد بیان داشت: در صدد هستیم تا مقاومت ادارات را برای ورود خبرنگاران به حوزه‌های مختلف و اطلاع رسانی شکسته شود.

علی اصغر کشاورز با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ظرفیت تخریب را ندارد اظهار داشت: ما از نقد و منتقدان استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان نیازمند یک شناسنامه در حوزه رسانه با چشم‌انداز و افقی بلند است و باید تمامی موانع شناسایی و پس از ترسیم افق دراز مدت در این حوزه با امکانات موجود دراین راستا برنامه‌ریزی کرد.     

انتقاد را می‌پذیریم اما با تخریب‌چی‌ها برخورد می‌کنیم  

معاون اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه سیاست دولت حرکت از شیوه ابلاغی به سمت اغنایی است اظهار داشت: بسیاری از خواسته های اصحاب رسانه نیاز به تصمیم در سطح کلان دارد.

علی اصغر جمشیدنژاد نوسرامندانی با بیان اینکه سیاست دولت استفاده از آزادی است در این نشست ابراز داشت: آزادی ارزشمند است و دولت ضمن تحمل انتقاد ها اما تخریب را تحمل نکرده و یقینا با تخریب چی برخورد می کند.

وی با تاکید بر اینکه جلوی تخریب چی را خواهیم گرفت به مدیران مسئول نشریات استانی گفت: حل بسیاری از مشکلات نیازمند گذشت زمان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به بررسی‌های بعمل آمده  سه مسئله مهم بیکاری، مواد مخدر و حاشیه‌نشینی در دستور کار در استان قرار دارد.

جمشید نژاد با بیان اینکه این موضوع به آن مفهوم نیست که سایر آسیب‌ها مهم نیستند ادامه داد: رفع بیکاری، مبارزه با مواد مخدر و حاشیه‌نشینی نیازمند توجه فوری و جدی است.

وی ادامه داد: این سه موضوع بر اساس رایزنی‌ها و نشست‌های کارشناسی با صاحبنظران و نظرسنجی‌های انجام شده، جمع‌بندی شده و از مهم‌ترین خواسته‌های مردم است.

وی بیان کرد: با همکاری و تعامل رسانه‌ها و تمامی صاحبنظران در عرصه اجتماعی برای برطرف کردن این مشکلات تلاش می‌کنیم و از انتقادات سازنده در تمامی زمینه‌ها استقبال کرده و از اندیشه‌های برتر استفاده می‌کنیم.

معاون سیاسی  اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اولویت‌بندی یک تصمیم بسیار خوب برای برطرف کردن معضلات اجتماعی است، رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ سازی و برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی جامعه دارند.

وی بیان کرد: از دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با معضل بیکاری سر و کار داشته‌ایم و نه‌تنها کشور ما بلکه بیکاری دغدغه بسیاری از کشورهاست.

وی افزود: اشتغال صرفا استخدام در دستگاه‌های دولتی نیست بلکه ما باید با تکمیل زیرساخت‌های توسعه در استان، زمینه لازم را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران فراهم کرده تا به دنبال آن شاهد ایجاد اشتغال باشیم.

حل مشکلات با نگاه اداری قابل حل نیست

فرماندار زاهدان نیز در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از تعامل و همکاری رسانه‌ها برای برطرف کردن مشکلات مردم از طریق اطلاع‌رسانی به موقع به مسئولان اظهار داشت: حاشیه‌نشینی از جمله معضلات شهرستان زاهدان است که درمان بلندمدت فرهنگی می طلبد.

عباسعلی ارجمندی با بیان اینکه خبرنگاران با مشکلات و نیاز های جامعه به خوبی آشنا هستند بیان داشت: حل مشکلات موجود در استان و شهر زاهدان تنها از کانال دستگاه های اجرایی امکان پذیر نیست و باید از تمامی ظرفیت ها به ویژه رسانه ها برای دستیابی به این هدف بهره گرفت.

وی ابراز داشت: رسانه ها زبان گویای مردم هستند و باید از ظرفیت آنها برای ایجاد مشارکت پذیری مردم در اهداف توسعه ای استفاده کرد.


4517248
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است