فرهنگی‌هنری 19:10 - 01 اردیبهشت 1393
کاشان- ایرنا- آیین بزرگداشت ˈسهراب سپهریˈ شاعر نوپرداز ایران روز دوشنبه طی آیینی در جوار حرم حضرت سلطانعلی ابن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال کاشان و در کنار مزار آن شاعر و نقاش پرآوازه قرن حاضر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این آیین با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان و اهل قلم در کنار مزار سهراب سپهری برگزار و دوستداران آن شاعر پرآوازه یاد و خاطره وی را در دلها زنده نگه داشتند.



آیین بزرگداشت سهراب سپهری با همکاری آستان مقدس حضرت سلطانعلی بن امام محمدباقر(ع)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شاعران جوان شهرستان کاشان در کنار آرامگاه وی برگزار شد.



سهراب سپهری در 15 مهر 1307 در کاشان به دنیا آمد، پدربزرگش میرزا نصرالله خان سپهری نخستین رییس تلگراف خانه کاشان، پدرش ˈاسداللهˈ و مادرش ˈماه جبینˈ نام داشت که هر دو اهل هنر و شعر بودند.



سهراب سپهری دوره ابتدایی را در دبستان خیام کاشان (شهید مدرس فعلی) و متوسطه را در دبیرستان پهلوی کاشان گذراند و پس از فارغ التحصیلی در دوره دوساله دانشسرای مقدماتی پسران به استخدام اداره فرهنگ کاشان درآمد.



در شهریور 1327 در امتحانات ششم ادبی شرکت نمود و دیپلم دوره دبیرستان خود را دریافت کرد، سپس به تهران آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و همزمان به استخدام شرکت نفت در تهران درآمد که پس از هشت ماه استعفا داد.



سپهری در سال 1330 نخستین مجموعه شعر نیمایی خود را به نام ˈمرگ رنگˈ منتشر کرد.



وی در سال 1332 از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد و نشان درجه اول علمی را دریافت کرد، در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعه شعر خود را با عنوان زندگی خواب ها منتشر کرد.



وی به فرهنگ مشرق زمین علاقه خاصی داشت و سفرهایی به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر ˈحکاکی روی چوبˈ را در آنجا فرا گرفت، همچنین به شعر کهن سایر زبان ها نیز علاقه داشت، از این رو ترجمه هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی را انجام داده است.



سهراب هنرمندی جستجوگر، تنها، کمال طلب، فروتن و خجول بود که دیدگاه انسان مدارانه اش بسیار گسترده و فراگیر بود، از این رو آثار وی همیشه با نقد و بررسی همراه بوده که برخی از این کتاب ها چنین می باشند: ˈتا انتها حضورˈ، ˈسهراب مرغ مهاجرˈ و ˈهنوز در سفرمˈ، ˈبیدل، سپهری و سبک هندیˈ، ˈتفسیر حجم سبزˈ، ˈحافظ پدر، سهراب سپهری پسر، حافظان کنگرهˈ، ˈنیلوفر خاموش: نظری به شعر سهراب سپهریˈ و ˈنگاهی به سهراب سپهریˈ.



وی در ابتدا به سبک نیمایی شعر می سرود ولی بعدها رویه خودش را باز شناخت، در این شیوه جدید سهراب سپهری بر دیدگاه انسان مدارانه و آموخته هایی که از فلسفه ذهن فرا گرفته بود به شیوه جدیدی دست یافت که ˈحجم سبزˈ شیوه تکامل یافته سبکش محسوب می شود.



شعر وی صمیمی، سرشار از تصویرهای بکر و تازه است که همراه با زبانی نرم، لطیف، پاکیزه و منسجم تصویرسازی می کند.



از معروفترین شعرهای وی می توان به: ˈنشانیˈ، ˈصدای پای آبˈ و ˈمسافرˈ را نام برد که شعر صدای پای آب یکی از بلندترین شعرهای نو زبان فارسی است.



او در نقاشی به شیوه ای موجز، نیمه انتزاعی دست یافت که برای بیان مکاشفه های شاعرانه اش در طبیعت کویری کارگشا بود.



سهراب سپهری در سال 1358 به بیماری سرطان خون مبتلا شد و به همین سبب در همان سال برای درمان به انگلستان رفت، اما بیماری بسیار پیشرفت کرده بود و وی ناکام از درمان به تهران بازگشت.



او سرانجام در غروب اول اردیبهشت سال 1359 در بیمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت و صحن امامزاده سلطان علی بن محمد باقر روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان میزبان ابدی سهراب شد.



بر روی سنگ قبر این شاعر شعر نو بخشی از اشعار وی این چنین آمده است:



به سراغ من اگر می آیید



نرم و آهسته بیایید



مبادا که ترک بردارد



چینی نازک تنهایی من



آرامگاه این شاعر و نقاش پرآوازه در مشهد اردهال واقع در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان در جوار حرم سلطانعلی ابن امام محمد باقر (ع) معروف به کربلای ایران قرار دارد.



545

انتهای پیام /*


3542030
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است