استانی 07:57 - 19 آذر 1398
مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:
ایسنا/چهارمحال و بختیاری تراریخته، واژه‌ای است که امروزه شاید اطلاعاتی درباره آن نداشته باشیم، اما از زیان‌های آن بسیار گفته شده است.

هیچ‌گونه شواهد علمی معتبر مبنی بر سرطانزا بودن محصولات تراریخته گزارش نشده است

محصولات دست‌کاری‌شده‌ ژنتیکی یا همان تراریخته‌ محصولاتی هستند که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده‌ مختلف به‌وجود می‌آید و تناقضاتی در خصوص استفاده کردن یا نکردن از این محصولات وجود دارد.

ابراهیم داوودی مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت جهان حدود ۸ میلیارد نفر است که سازمان بهداشت جهانی آمار گرسنگان را حدودا ۸۰۰ میلیون نفر گزارش کرده، از این تعداد در حدود ۵۶۰ میلیون نفر در قاره‌های آسیا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند، از طرفی ۹۸ درصد گرسنگان در کشورهای در حال توسعه هستند.

وی افزود: از زمانی که محصولات تراریخته به جهان معرفی شد آمار تعداد گرسنگان به طور چشم‌گیری کاهش یافت.

داوودی گفت: محصولات تراریخته به  پیشرفت‌های جدید در علوم زیستی و شناسایی ژن‌های ارزشمند در موجودات زنده همچون ژن‌های ایجاد مقاومت نسبت به آفات، بیماری ها، خشکی، شوری و ... منجر شده است که متاسفانه بیشتر مردم محصولات تراریخته را با اصلاح نژاد اشتباه می‌گیرند.

وی بیان کرد: محصولات تراریخته انواع مختلفی دارد که در برابر حمله آفات، علف‌کش‌ها مقاوم بوده و گاها مختص رویش در نواحی خشک و نیمه خشک هستند.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: محصولاتی همچون سویا، ذرت، کلزا و پنبه دانه که در جهان به صورت تراریخته تولید و در تجارت جهانی به بازار از جمله بازار ایران عرضه می‌شوند، همچنین چغندر قند، گندم، توتون، برنج، نیشکر، لوبیا، گوجه‌فرنگی و کتان از جمله محصولاتی هستند که جدیدا دارای مجوز تجاری سازی شده و به بازار وارد می‌شوند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو مجوز لازم برای محصولات تراریخته را صادر می‌کند و تراریخته بودن محصول بر روی آن‌ درج شده و استفاده از این نوع محصولات اثر سوئی بر انسان و محیط زیست نمی‌گذارد.

داوودی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه شواهد علمی معتبر مبنی بر سرطانزا بودن محصولات تراریخته گزارش نشده است، تصریح کرد: این محصولات سالم بوده و ضرر استفاده از این محصولات بیش از مصرف محصولات سنتی مصرفی نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عمده محصولات از جمله انواع روغن‌های  تصفیه شده و نشده خوراکی، آرد ذرت و تفاله سویا به صورت تراریخته وارد کشور می‌شود.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: کشت و مصرف محصولات تراریخته دارای فوایدی از جمله کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفظ تنوع زیستی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش فرسایش خاک، کاهش ابتلا افراد به انواع بیماری‌ها، افزایش درآمد کشاورزان، کاهش و حذف سموم مصرفی و کاهش آلودگی آب‌های جاری است.

انتهای پیام


10315173
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است