علمی فناوری 11:23 - 04 اردیبهشت 1393
اعتراض به کلید سوالات آزمون "دکترای تخصصی رشته حقوق عمومی"؛
جمعی از داوطلبان آزمون دکتری در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به نحوه پذیرش داوطلبان آزمون دکتری 93 به سازمان سنجش اعلام کردند.

خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، جمعی از داوطلبان آزمون دکتری در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به نحوه پذیرش داوطلبان  آزمون دکتری  93 به سازمان سنجش اعلام کردند.



متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:


با اعلام کلید اولیه سوالات آزمون دکترای تخصصی رشته حقوق عمومی سال 93 مشاهده شد که ایرادات فاحشی در این کلید وجود دارد؛ که مسلماً‌ عدم اصلاح این ایرادات سبب تضییع حقوق بسیاری از داوطلبان و در نتیجه ظهور بی‌عدالتی در رتبه‌بندی آنها خواهد شد.


چه بسا بسیاری از تلاش‌ها که با اشتباه دیگران به هدر می‌رود و چه دل‌ها که بی‌دلیل و تقصیر نسبت به فرآیند آزمون سرد شده و انگیزه ادامه تحصیل از بین می‌رود.


آنچه بر تقصیر و قصور سازمان سنجش آموزش کشور می‌افزاید و مسئولیت این مرجع را بارز می‌کند این است که ریاست این سازمان پس از اعلام کلید اولیه سوالات در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به تمام اعتراضات داوطلبان رسیدگی خواهد شد و در نتیجه کلید نهایی همراه با اعلام نتایج منتشر خواهد شد.


اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که اعتراضات ارسالی به این سازمان که از طریق سامانه پاسخگویی این سازمان برای آنها ارسال شده بود نه تنها بدون پاسخ باقی ماند و از اصلاح کلید نهایی این آزمون خودداری شد، بلکه پس از 2 هفته اعتراضات داوطلبان از روی این سامانه حذف شد و به اصطلاح به جای حل مسئله، کل صورت مسئله پاک شد.


این نابسامانی که سبب دل سردی بسیاری از داوطلبان شده و همه تلاش‌های آنها را بر باد داده است نه تنها توهم و بهانه‌گیری قبول‌نشدگان و یا ناراضیان از نتیجه آزمون نیست، بلکه فاحش بودن بسیاری از ایرادات موجود در کلید نهایی صلاحیت علمی و تخصصی آن سازمان و طراحان سوالات را زیر سوال برده است.


از همین روی تنها به بیان چند مصداق روشن از ایرادات متعدد این کلید خواهیم پرداخت تا همه خوانندگان که حتی تخصصی در این زمینه ندارند قادر به درک و فهم آن باشند.


1- برای نمونه در کلید اولیه و نهایی این آزمون پاسخ صحیح سوال 84 دروس تخصصی گزینه 2 اعلام شده است که بر طبق آن موجودیت شورای نگهبان دارای جنبه تشریفاتی و غیرضروری است.


این در حالی است که در متن سوال مورد اشاره، طراح سوال بر اهمیت این مرجع تأکید می‌کند و اینگونه سوال را مطرح می‌کند که: «مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار ندارد، این اصل از قانون اساسی یعنی:»


آنچه روشن است خود طراح سوال نیز بر اهمیت این مرجع قانونی اشراف دارد و با آوردن عین عبارت اصل 94 قانون اساسی بر این امر تأکید دارد که مسلماً‌ برای اینکه مجلس شورای اسلامی بتواند اقدام به اعمال قانونگذاری کند لزوماً باید شورای نگهبان تشکیل شده باشد و بر مصوبات مجلس نظارت شرعی و قانونی نماید. مگر اینکه از نظر طراحان سوال مجلس شورای اسلامی نیز موجودیتی تشریفاتی و غیرضروری داشته باشد!


پذیرش چنین گزینه‌ای در آزمون دکترای رشته حقوق عمومی که شرکت‌کنندگان در این آزمون خود به عنوان متخصصین این حوزه به حساب می‌آیند (چه رسد به طراحان سوال آن)، سبب بهت و حیرت همه حقوقدانان شده است که یکی از مراجع رسمی مصرح در قانون اساسی در سوال کنکور دارای موجودیت تشریفاتی و غیرضروری معرفی می‌شود.


2- مثال دیگری که می‌توان مطرح کرد پاسخ اعلامی نسبت به سوال 89 این آزمون است.


به موجب کلید نهایی، پاسخ این سوال گزینه 3 معرفی شده است که به موجب آن «نماینده [مجلس شورای اسلامی] می‌تواند در تمام امور داخلی و مسائل مهم و اساسی خارجی اظهارنظر کند».


این در حالی است که صراحت اصل 84 قانون اساسی بیان می‌دارد «هر نماینده ... حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند» و برخلاف گزینه صحیح اعلامی در این امور هیچگونه محدودیتی در زمینه مسائل مهم و اساسی خارجی وجود ندارد.


به نظر می‌رسد که این ایراد حتی برای مخاطبان غیرحقوقی نیز قابل فهم است که گزینه صحیح آزمون دکترای تخصصی در رشته حقوق عمومی اقدام به تحریف اصل قانون اساسی کرده است.


3- در اینجا تنها به یک نمونه دیگر از اشتباهات متعدد این پاسخنامه که در بالاترین سطح تحصیلات تکمیلی برگزار شده است اشاره می‌کنیم و ما بقی آن را در سایت‌های تخصصی منتشر می‌کنیم.


در گزینه 1 سوال 62 این آزمون که به عنوان پاسخ صحیح مطرح شده، اینگونه بیان شده است: «سازمان اداری مجاز است که با استناد به اصل اباحه (عدم منع قانونی) اقدام کند».


این در حالی است که هر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی حقوق نیز این مطلب را می‌داند که در حوزه عمومی که در آن دولت اقدام به اعمال حاکمیت می‌کند اصل بر عدم صلاحیت نهادها و مراجع است و این برخلاف حوزه خصوصی افراد است که در آن اصل بر اباحه بوده، و تنها در موارد منع قانونی، آزادی عمل افراد سلب یا محدود می‌شود.


جالب‌تر آنکه در همین آزمون، و در سوال 43، اصل عدم صلاحیت به عنوان یکی از اصول مهم حقوق عمومی به عنوان پاسخ صحیح شناخته شده است که البته در پذیرش این امر نیز تردیدی وجود ندارد؛ ولی متاسفانه پاسخ صحیح سوال 62 کاملا‌ً مغایر با آن اعلام شده است.


در پایان لازم به ذکر است که در کلید نهایی بیش از 7 مورد دیگر نیز وجود دارد که ایرادات فاحشی همچون موارد مورد اشاره دارند و تنها به جهت اختصار و نیاز به اندکی تخصص برای فهم اشتباهات کلید از بازگو کردن آن موارد در اینجا اجتناب کردیم.


همچنین موارد مورد اشاره علاوه بر سوالاتی است که به طور مبنایی ایراد دارند یا همه گزینه‌های آن به نوعی اشتباه است.


حال قضاوت با شما که آیا این یک بهانه تراشی شخصی است که در آزمون نتیجه مورد نظر خود را کسب نکرده است یا فریاد مظلومی است که تقریباً 15 درصد (با ضریب 4) از او به دلیل ایرادات کلید به ناحق سلب شده است.


نمی‌دانیم که آیا اشکال از کلید است یا اساساً همه مشکلات ما از کلیدها ناشی می‌شود.


انتهای پیام/

3565396
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مشاور کنکور گفت: درس خواندن از بعد از سحر تا بعد از اذان ظهر و سپس استراحت و خواب کوتاه و درس خواندن تا اذان مغرب، سپس استراحت و مطالعه دوباره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون زبان انگلیسی پیشرفته تولیمو در دوره‌های ۲۲۰ تا ۲۳۱ به روش الکترونیکی برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروه جدیدی از ماهواره‌های «استارلینک» شرکت «اسپیس‌ایکس» قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ مارس از کالیفرنیا پرتاب شوند، اما این پرتاب یک روز به تعویق افتاد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است