فرهنگی‌هنری 14:38 - 07 آبان 1399
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به تصمیم سازمان غذا و دارو مبنی بر واگذاری توزیع متادون به داروخانه ها، اعلام کرد: بر اساس قانون مقررات امور پزشکی و دارویی‌، داروخانه تنها محل مجاز عرضه داروست.

چرا باید توزیع داروهای ترک اعتیاد را به داروخانه‌ها واگذار کرد؟

به گزارش ایسنا، دکتر سید علی فاطمی در یادداشتی با عنوان "به زودی تعداد مراکز ترک اعتیاد، از تعداد داروخانه ها بیشتر می شود"، آورده است:« در آمریکا با جمعیت چهار برابر جمعیت ایران، فقط ۱۵۰۰ کلینیک درمان نگهدارنده با متادون (MMT) وجود دارد، اما در ایران نزدیک به ۱۰ هزار مرکز مجوزدار تحت این عنوان فعالیت می کنند که اگر مراکز غیر مجاز را هم به آنها اضافه کنیم، از تعداد کل داروخانه های کشور بیشتر می شود!

واقعیت این است که بسیاری از مراکزی که تحت عنوان مراکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت می کنند، ترک اعتیاد انجام نمی دهند بلکه با تغییر نوع ماده مخدر از تریاک، هروئین یا سایر مواد به متادون، فقط از رفتارهای پرخطر معتادان را تا حدی کم می کنند.

متاسفانه به نظر می رسد که سیاست های نگهداری معتادان با متادون در ایران، چندان موفق نبوده است. بر اساس آمار امروزه رشد تعداد معتادان در کشور تقریبا به سه برابر رشد جمعیت رسیده است!.»

وی در ادامه این یادداشت با اشاره به تصمیم سازمان غذا و دارو مبنی بر واگذاری توزیع متادون به داروخانه ها، تاکید کرد: "بر اساس قانون مقررات امور پزشکی و دارویی‌ (سال ۳۴) داروخانه تنها محل مجاز عرضه داروست که تحت نظارت مسئول فنی داروساز مجاز به فروش دارو به بیماران است.

لذا اقدام معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی در اختصاص سهمیه دارویی به مراکز ترک اعتیاد، تخطی از قانون است، چون هیچ قانونی اجازه فروش دارو در خارج از داروخانه و بدون نظارت داروساز را نمی دهد. رویه ای که در همه جای دنیا وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی هم روی آن تاکید می کند.

بر اساس آمارنامه دارویی رسمی ایران، از ابتدای امسال حدود ۶۰ میلیون واحد از انواع قرص و محلول متادون در کشور تولید شده است که نزدیک به دو برابر مدت مشابه سال قبل است.

با توجه به مصرف بیش از حد متادون در ایران، ستاد مبارزه با مواد مخدر در مرداد ۹۸ تصمیم گرفت تا توزیع متادون و سایر داروهای آگونیست اپیوئیدی را مجددا به داروخانه ها واگذار کند، اما امروز مقاومت های زیادی در برابر این تصمیم شکل گرفته است. »

فاطمی همچنین ادامه داد:« وقتی با یک بازار بزرگ با گردش مالی بیش از  ۶ هزار میلیارد تومان در سال مواجه باشیم که حدود ۳ میلیون مشتری بالفعل دارد که ممکن است بعضی از آنها تا آخر عمر مشتری این مراکز باقی بمانند، سرسختی زیاد مدافعین این وضعیت توجیه می شود.

وقتی که به ازای هر داروخانه در کشور، تقریبا یک مرکز فروش داروی مخدر در خارج از داروخانه وجود داشته باشد، می توان به عمیق این فاجعه پی برد.  

قطعا این یک رکورد است، در کنار رکورد تولید متادون به جمعیت در جهان و همینطور رکورد رشد تعداد معتاد به رشد جمعیت که احتمالا همه به نام کشور ما ثبت شده است!

خوشبختانه امروزه عزم جدی در مسئولین وزارت بهداشت و همینطور ستاد مبارزه با مواد مخدر برای تصحیح این سازوکار وجود دارد؛ رویه ای که از ابتدا بر پایه تصمیم اشتباه فروش مستقیم داروهای مخدر در مراکز ترک اعتیاد شکل گرفته است.»

انتهای پیام


10784109
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است