استانی 15:20 - 01 اسفند 1397
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: تمامی بذرو محصولات استراتژیک استان از قبیل گندم و سویا که مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد، حاصل کار محققان و کارشناسان این مرکز است.

کشت 92 نوع محصول زراعی و باغی در گلستان

به گزارش ایسنا، ابوالفضل فرجی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در استان گلستان 30 درصد اشتغال مستقیم و 24 درصد تولید ناخالص مربوط به بخش کشاورزی است و این موضوعات اهمیت توجه به کشاورزی را در استان نشان می‌دهد.



وی با اشاره به اینکه در گلستان 92 نوع محصول زراعی و باغی کشت می‌شود، افزود: بیش از 90 درصد آفات شناخته شده در کشور، در این استان وجود دارد لذا مقابله با این آفات و بیماری‌ها نیاز به تحقیقات زیادی دارد.



فرجی بیان کرد: در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، 210 نفر شامل محقق و عضو هیات علمی، کارشناس، نیروی ستادی و پشتیبانی مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر آن 25 نیروی شرکتی و 100 کارگر دائمی نیز با ما همکاری دارند.



رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به قدمت 60 ساله این مرکز، تصریح کرد: در سطح استان از شرق تا غرب مجموعا 12 ایستگاه یا پایگاه تحقیقاتی داریم.



وی با بیان اینکه ‌سالانه 200 پروژه تحقیقاتی کاربردی در این مرکز اجرا می‌شود، گفت: 200 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان داریم که بخش زیادی از آنها کم سواد و یا بی‌سواد هستند و انتقال دانش فنی به آنها سخت است. کشاورز با دیدن نتایج یک کار اقدام به انجام آن می‌کند.



فرجی با اشاره به اینکه تولید محصولات تراریخته در کشور ممنوع است، اظهار کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه محصولات تراریخته سرطان‌زا است، ارائه نشده است.



وی با اشاره به تلاش برای تولید رقم آزاد گرده افشان کلزا در استان، گفت:‌در حال حاضر بذر آزاد گرده افشانی را خودمان 100 درصد تولید کردیم و 30 هکتار از آن را در کردکوی برای بذر کشت کردیم.



رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با تاکید بر اینکه به دنبال تولید ارقامی مقاوم به بیماری‌ها و آفات هستیم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته بیماری زنگ گندم مشکلات زیادی را در مزارع گندم ما ایجاد کرده بود اما به ارقامی دست یافتیم که مقاوم به این بیماری است.



فرجی یادآور شد: میزان خوداتکایی کشور ما در دانه‌های روغنی تنها 10 تا 15 درصد است و وزارت خانه برنامه هایی را برای توسعه کلزا در مناطق سرد و نیمه سرد دارد.



وی افزود: استان گلستان رتبه نخست تولید دانه‌های روغنی کشور را با تولید 50 درصد از دانه‌های روغنی داراست.



فرجی در ادامه کنجد را یکی از محصولات مناسب برای جایگزینی برنج دانست و گفت: کنجد گیاهی کم آب بر و مقاوم به خشکی است و قابلیت کشت در مناطق شمالی استان را دارد. به رقمی از کنجد دست یافتیم که ناشکوفا است و قابلیت برداشت با کمباین را دارد. امسال 3.5 تن از این رقم تولید و در اختیار برخی کشاورزان قرار گرفت و به‌زودی به صورت عمده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا این محصول در 20 تا 30 هزار هکتار از اراضی استان کشت شود.



رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بیان کرد: امسال دو سایت تحقیقاتی برای کنجد و خشکه کاری برنج در این مرکز در نظر گرفته شده است.



فرجی با بیان اینکه سایت خشکه کاری برنج اولین سایت تحقیقاتی این بخش در سطح کشور است، گفت: با خشکه کاری سه تا چهار هزار مترمکعب از مصرف آب در هر هکتار صرفه‌جویی می‌شود.



انتهای پیام


10059804
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است