بین‌الملل 10:53 - 27 آذر 1397
حملات هوایی آمریکا علیه افراطیون الشباب در سومالی از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به بیشترین میزان خود رسیده است.

حملات هوایی آمریکا به سومالی در حال افزایش است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی روزهای گذشته در حملات آمریکا ۶۲ تن از نظامیان الشباب که سعی در ایجاد نسخه افراطی خود از شریعت در سومالی دارند، کشته شدند. یک افسر اطلاعاتی سومالی به آسوشیتدپرس خبر داد که حملات آمریکا به گاندارشه، شهری در امتداد ساحل اقیانوس هند، به منظور سرکوب عملیاتی بود که از سوی افراطیون برنامه ریزی شده بود.

بر اساس گفته‌های "بیل روگیو" از "لانگ وار ژورنال" که حملات هوایی را بیش از یک دهه در چندین کشور پیگیری کرده، آمریکا بین سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵، ۱۷ حمله هوایی را در سومالی انجام داده است. اما این عدد طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

در ۲۰۱۶، آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، این کشور ۱۵ حمله را در سومالی به عهده گرفت. این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۳۱ حمله افزایش یافت و امسال حداقل ۴۵ حمله توسط آمریکا صورت گرفته است.

الشباب زمانی کنترل سواحل بزرگ سومالی از جمله بخش زیادی از پایتخت این کشور، موگادیشو را در اختیار داشت. نیروهای اتحادیه آفریقا موفق به خارج کردن افراطیون از بیشتر شهرهای بزرگ شدند با اینحال این گروه همچنان در مناطق روستایی فعال است و دست به ایجاد حملات انتحاری توسط خودروهای بمب گذاری شده در پایتخت سومالی می‌زند. سال گذشته بیش از ۵۰۰ نفر در یک حمله انتحاری توسط کامیون بمب گذاری شده کشته شدند.

حدود ۳ هزار تا ۷ هزار شبه‌نظامی گروه الشباب به همراه ۲۵۰ نفر از اعضای گروه داعش در سومالی حضور دارند.

روگیو با پیش بینی ادامه حملات هوایی با سرعت فعلی یا حتی افزایش آن گفت: آمریکا مراکز آموزشی و دیگر مراکز را برای کاهش ظرفیت نظامی الشباب مورد هدف قرار می‌دهد.

او ادامه داد: آنها در کنترل کردن الشباب تاثیرگذار بوده‌اند اما در شکست دادن و وارد کردن یک ضربه جدی به آنها موفق نبوده‌اند.

افسر اطلاعاتی سومالی که اصرار داشت به علت ممنوع بودن صحبت درباره این مسئله نامش فاش نشود، نیز گفت: حملات هوایی روزهای گذشته، نظامیان الشباب را که در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای بزرگ به پایگاهی دولتی در منطقه "شابل" بودند، مورد هدف قرار داد.

این افسر همچنین گفت که حملات هوایی یک پایگاه نظامی و هم وسایل نقلیه شبه‌نظامیان را در گاندارشه مورد هدف قرار داد. الشباب مدت زیادی است که از این شهر تاریخی در جنوب غربی موگادیشو به عنوان مکانی برای برنامه ریزی و ایجاد حملات از جمله حملات توسط خودروهای بمب گذاری شده که پایتخت را مورد هدف قرار می‌دهند، استفاده می‌کند.

ارتش ایالات متحده اعلام کرده که چهار حمله هوایی را ۱۵ دسامبر انجام داده که طی آن ۳۴ نفر کشته شدند و دو حمله هوایی نیز در ۱۶ دسامبر انجام گرفته که طی آن ۲۸ نفر کشته شده‌اند. مقامات ارتش آمریکا همچنین اعلام کردند که در این حملات هیچ غیرنظامی کشته و یا زخمی نشده است.

این حملات بخشی از استراتژی دولت دونالد ترامپ در آفریقا هستند که سه هدف اصلی را در این قاره دنبال می‌کند: پیشبرد تجارت و روابط تجاری، اطمینان حاصل کردن از اینکه پول کمک‌های آمریکا هدر نمی‌رود و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری.

بعد از دهه‌ها از اینکه آمریکا حضور گسترده خود را در سومالی کاهش داد و آنها را با مشکلات‌شان تنها گذاشت، ترامپ با تمرکز بر مقابله با عملیات‌های تروریستی، تعداد نظامیان آمریکایی در این کشور را تا چیزی حدود ۵۰۰ نفر افزایش داد.

دو نفر از اعضای ارتش آمریکا بعد از اینکه ترامپ سمت ریاست جمهوری را به عهده گرفت در سومالی کشته شده‌اند که این اولین باری است که از سال ۱۹۹۳ تاکنون چنین امری اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام


10003167
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده چین در سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و عدم حمله زمینی به شهر جنوبی رفح شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده روسیه در شورای امنیت از قطعنامه پیشنهادی برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کرد و آن را حامی صلح دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است