بین‌الملل 08:08 - 07 آذر 1393
گفت وگویی مملو از تناقض و حمایت آشکار از تروریسم تکفیری
بیروت – ایرنا -«سعدالحریری» رییس حزب جریان المستقبل لبنان در گفت وگویی تلویزیونی که مملو از تناقض و حمایت آشکاراز گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش بود،در سخنانی همسوی با این گروه ها ضمن حمله شدید به محورمقاومت ضد صهیونیستی و تکفیری خواستار گفت وگوی با حزب الله شد.

به گزارش ایرنا، سعدالحریری شامگاه پنجشنبه در این گفت وگو که در محل اقامتش در پاریس انجام شد، با تاکید به اینکه « اختلافات ریشه ای و اساسی» با حزب الله لبنان دارد، گفت که محور اصلی گفت وگوهای با حزب الله« کنترل تنش در روابط سنی و شیعه و جلوگیری از ورود آن به مرحله جنگ، انتخاب رییس جمهوری، انتخابات مجلس و رونق اقتصادی لبنان» خواهد بود.



وی با بیان اینکه این گفت وگوها بزودی شروع خواهد شد وباید جدی،بدون پیش شرط و نتیجه بخش باشد، خاطرنشان کرد که تاکنون زمان دقیق آن مشخص نشده است.



رییس حزب جریان المستقبل گفت که این حزب با مساعدت و همکاری « نبیه بری» رییس مجلس و رییس جنبش امل وهمچنین « ولید جنبلاط» رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه دستور کار گفت وگوی با حزب الله را آماده می کند.



روزنامه لبنانی السفیر نوشت که « الحاج حسین خلیل» و « احمد الحریری» معاونان سیاسی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و سعدالحریری روسای هیات های دو طرف در این گفت وگوها خواهند بود.



سعدالحریری، « حضور در سوریه و جنگ در این کشور، مسلح کردن گروهان های مقاومت، سلاح و اقدامات حزب الله و همچنین دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به پرونده ترور رفیق الحریری » را از حمله اختلافات ریشه ای و اساسی خود با حزب الله اعلام و تاکید کرد که مواضع خود را در خصوص این اختلافات هرگز تغییر نمی دهد.



حزب الله بارها اعلام کرده است که برای دفاع از لبنان و مردم آن و حمایت از محور مقاومت ضد صهیونیستی به سوریه رفته و با گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره می جنگد.



ولید جنبلاط اخیرا در سخنانی با حمایت از حضور حزب الله در سوریه گفت : هرکس که مخالف حضور حزب الله در سوریه است، سخت اشتباه می کند.



رییس حزب جریان المستقبل در سخنان پراز تناقض خود با بیان اینکه « باید با برداشتن گام های اساسی اوضاع لبنان را تغییر دهیم»، ادعا کرد:شکی ندارم که حزب الله این اجازه را به ما نمی دهد زیرا بطور مستقل تصمیم نمی گیرد.



وی اضافه کرد: در لبنان پیچیدگی هایی وجود دارد که باید از آنها عبورکنیم و در این مرحله باید اختلافات را کنار بگذاریم تا بتوانیم به توافق برسیم.



سعدالحریری گفت: اقدامات حزب الله به نفع لبنان نیست، می گوید به سوریه رفته تا جلوی تروریست ها را بگیرد، آیا توانسته است، آیا در عرسال مشکل نداریم و نظامیان لبنانی ربوده نشده اند؟ چرا پناهجویان سوری در اردن و ترکیه مشکل آفرین نیستند اما در لبنان مشکل ایجاد کرده اند؟ چرا داعش در اردن دست به اقدام نمی زند آیا از انفجارها در اردن و ترکیه خبری شنیده ایم، آیا داعش فقط تصمیم گرفته است به لبنان حمله کند یا اینکه قبل از آن یک گروه لبنانی وارد جنگ خانگی در سوریه شده است.



کارشناسان نظامی، امنیتی و امور راهبردی بارها تاکید کرده اند که اگر حزب الله به سوریه نرفته و با تروریست های تکفیری از جمله داعش وارد مبارزه نشده بود، سناریوی عراق در لبنان اجرا می شد و اکنون لبنان به یک امارت داعشی تبدیل شده بود.



سرتیپ « عبدالمطلب حناوی» وزیر ورزش و جوانان و از نزدیکان « میشل سلیمان » رییس جمهور سابق لبنان هم با تاکید بر اینکه سیاست خویشتنداری و بی طرفی لبنان قبل از ورود حزب الله به سوریه نقض شده است، خاطرنشان کرد: حتی قبل و بعد از توقیف کشتی 'لطف الله 2' حامل سلاح قاچاق از لبنان به سوریه توسط ارتش لبنان در بندر طرابلس در شمال این کشور، سلاح های مختلف از داخل خاک لبنان برای تروریست ها وارد این کشور شده و این سیاست نقض شده بود.



کشتی لطف الله 2 متعلق به احزاب گروه 14 مارس که حامل سلاح برای تروریست های فعال در سوریه بود، پیش از حضور نیروهای حزب الله در سوریه، توقیف شده است.



رییس حزب جریان المستقبل دراین گفت وگو تاکید کرد که این حزب از مخالفان نظام سوریه حمایت می کند و تلویحا داعش و جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی تکفیری را از جمله این مخالفان دانست.







** یک ادعای دیگر



سعدالحریری دراین گفت وگو که ساعاتی بعداز صدور بیانیه گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره انجام شد، همسوی با این گروه ادعا کرد که حزب الله اجازه نمی دهد تروریست های تکفیری موجود در زندان های لبنان با نظامیان ربوده شده لبنانی معاوضه شوند.



در بیانیه جبهه النصره نیزهمین ادعا تکرار وتاکید شده است که اگر تروریست های تکفیری موجود در زندان های لبنان آزاد نشوند، نظامیان ربوده شده لبنانی را اعدام می کنند.



درحالی سعدالحریری و جبهه النصره این ادعا را مطرح کرده اند که حزب الله بارها برحمایت کامل خود از اقدامات دولت لبنان برای آزادسازی نظامیان ربوده شده لبنانی تاکید کرده و درعین حال «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی وهمپیمان الحریری با مبادله مخالفت کرده و حتی خواستار اقدام نظامی در این زمینه شده است.



« تمام سلام» نخست وزیر لبنان نیز تاکید کرده است که نباید میان اقدام حزب الله در معاوضه دوعضو گروه به اصطلاح ارتش آزاد سوریه با « عماد عیاد» رزمنده مقاومت و پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی مقایسه کرد.



کارشناسان نیز تاکید کرده اند که بین این دو پرونده اختلافات اساسی وجود دارد از جمله اینکه پرونده مبادله عماد عیاد کاملا در خارج خاک لبنان بوده اما پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی مربوط به داخل لبنان است.







** رویاهای الحریری، دوست دارم لبنان مثل پاریس شود



سعدالحریری از رویاهایش هم سخن گفت و تاکید کرد که دوست دارد لبنان مثل پاریس شود و مردم لبنان با مشکلات امنیتی ، اقتصادی و روانی مواجه نباشند.



وی به دلیل ترک لبنان از 3 سال قبل تاکنون و اقامت در پاریس و ریاض به بهانه وجود خطرهای امنیتی با اعتراض های شدید مردمی و بویژه هواداران گروه 14 مارس مواجه است و آنها خواستار بازگشت سریع وی به لبنان هستند.



رییس حزب جریان المستقبل در واکنش به این درخواست، گفت: من تصمیم می گیرم که چه زمانی به لبنان بازگردم و البته بازگشتم بسیار بسیار نزدیک است.



سعدالحریری افزود: لبنان را برای پیگیری برخی امور از جمله هبه عربستان سعودی ترک کرده ام که هدف آن ساختن ارتش و مبارزه با تروریسم است.







** ستایش پادشاه عربستان و مخالفت با هبه تسلیحاتی ایران



وی با ستایش «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی برای دادن وعده هبه های 3 و یک میلیارد دلاری برای ساختن ارتش لبنان و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور، خواستار توقف انتقادها در محافل سیاسی و رسانه ای در این زمینه شد.



برخی رسانه های لبنانی تاکید کرده اند که بعداز گذشت یکسال از اعلام هبه 3 میلیارد دلاری عربستان و حتی امضای توافق نامه بین ریاض و پاریس در این زمینه ، این هبه همچنان « جوهری بر روی کاغذ» است و تاکنون امیدی به تحقق آن وجود ندارد.



سعدالحریری همچنین از اینکه رسانه های لبنانی پرونده « دلالی» در هبه های تسلیحاتی عربستان را فاش کرده اند از آنها گلایه کرد و گفت که در خصوص خرید سلاح برای ارتش لبنان شخصا ترجیح می دهد از « کشورهای دوست و با قیمت های رقابتی خریداری شود».



وی درعین حال بر مخالفت خود با هبه تسلیحاتی بدون شرط و شروط جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان برای مبارزه با ترورسیم تکفیری تاکید کرد.



رییس حزب جریان المستقبل همسو با گروه های تروریستی تکفیری و حامیان بین المللی و منطقه ای آن گفت که از ایران می خواهیم سیاست هایش را در خصوص سوریه تغییر دهد و از حزب الله بخواهد این کشور و جنگ با این گروه ها را متوقف کند.







** مشکل اصلی سعدالحریری با ژنرال عون



سعدالحریری با این ادعا که « حزب الله از نامزدی ژنرال میشل عون به عنوان رییس جمهوری جدید لبنان حمایت و دیگر اسامی را وتو کرده است اما ما از سمیر جعجع حمایت کرده و اسامی دیگر حتی ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش را وتو نکرده ایم»، تاکیدکرد که باید برای لبنان یک رییس جمهوری توافقی انتخاب کنیم و این راه حل مشکلات است.



برخلاف این ادعا، حزب الله اعلام کرده است میشل عون نامزد این حزب و گروه 8 مارس است و در این زمینه باید با وی گفت وگو شود و او تصمیم گیر نهایی است.



رییس حزب جریان المستقبل گفت: ژنرال عون با گروه 14 مارس مشکل دارد و نسبت به او بین اعضای این گروه اختلاف نظر وجود دارد و گروه 8 مارس هم با سمیر جعجع مشکل دارد بنابر این باید برای انتخاب فرد سومی به توافق برسیم.



وی تاکید کرد: مشکل اصلی من با ژنرال میشل عون نزدیک شدن او به حزب الله است و من نمی توانم این را بپذیرم.



سعدالحریری با انتقاد از « جبران باسیل » وزیر امور خارجه لبنان که گفته است ژنرال عون حاضر نیست به نفع هیچ نامزد دیگری کناره گیری کند، گفت: به نظر من ژنرال عون می تواند در جایگاهی دیگر به لبنانی ها خدمت کند.



رییس حزب جریان المستقبل افزود: در دیدار با ژنرال عون در باره ریاست جمهوری صحبت نکردیم بلکه برای نزدیک کردن دیدگاه ها و حل مسائل ملی و تشکیل دولت تلاش کردیم.



وی ژنرال میشل عون رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان و رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان این کشور را متهم کرد که مانع انتخاب رییس جمهوری لبنان شده است.



سعدالحریری با این ادعا که « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه دیر یا زود خواهد رفت، تاکید کرد: با هر لبنانی که با بشار اسد رییس جمهوری سوریه به تفاهم برسد، مخالفت خواهیم کرد.







** وزن حزب جریان المستقبل در لبنان



سعدالحریری گفت: از سمیر جعجع و امین الجمیل و دیگرانی که با تمدید دوره کنونی مجلس لبنان موافقت نکردند، رنجیده خاطر نیستم و آنها نظر خود را اعلام کردند.



وی با این ادعا که « مردم لبنان طرفدار گروه 14 مارس هستند و انتخابات اخیر سندیکاها و دانشجویی این را ثابت کرد»، افزود: امیدوارم روزی در لبنان انتخابات مجلس برگزار تا وزن و جایگاه مردمی جریان المستقبل معلوم شود.



ناظران یکی از دلایل اصلی مخالفت سعدالحریری با برگزاری انتخابات مجلس لبنان را کاهش چشمگیری جایگاه مردمی او بویژه بخاطر ترک بدون دلیل لبنان برای سالهای طولانی و حمایت از گروه های تروریستی تکفیری دانسته اند.



خاورم ** 1324

انتهای پیام /*


5287210
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا در یک اقدام نمایشی جدید، نماینده‌ای ویژه در امور نوار غزه و همچنین مسائل انسان‌دوستانه در غرب آسیا تعیین کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انگلیس در تداوم مواضع خصمانه این کشور علیه عملیات «وعده صادق»، تحریم‌های تازه‌ای را علیه صنایع نظامی ایران وضع کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است