اقتصادی 13:11 - 25 شهریور 1398
حملات پهپادی که علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام گرفت و به توقف نیمی از تولید نفت این کشور منجر شد، توجه بازار را مجددا به ریسک ژئوپلیتیکی و کمبود احتمالی عرضه معطوف کرد.

خطری که به دست فراموشی سپرده شده بود

به گزارش ایسنا، در حالی که عربستان سعودی درصدد آرام کردن مشتریانش درباره عدم تاثیر حملات پهپادی روی عرضه نفت این کشور است، تحلیلگران می‌گویند حجم قابل توجهی از نفت که در مخازن این کشور وجود دارد، کمک خواهد کرد روند صادرات حفظ شده و هر گونه ریسک اختلال عرضه در کوتاه مدت را خنثی می‌کند.

با این حال قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که معامله‌گران در ریسک تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه بازنگری کردند، به شدت افزایش پیدا کرد.

اوایل روز شنبه حملات پهپادی علیه دو تاسیسات نفتی عربستان سعودی شامل تاسیسات پالایش نفت در ابقیق که بزرگترین تاسیسات پالایش نفت در جهان است و میدان نفتی خریص  که دومین میدان نفتی بزرگ عربستان سعودی است، انجام گرفت و در نتیجه، تولید حدود ۵.۷ میلیون بشکه در روز نفت این کشور متوقف شد. گروه انصار  حزب الله یمن مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.

این حملات در زمانی روی داد که به نظر می‌رسید بازار محدودیت عرضه پیدا کرده و در هفته‌های اخیر تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک، سقوط تولید ونزوئلا و تحریمهای آمریکا علیه ایران میزان تقاضا برای نفت از عرضه فزونی پیدا کرده است.

اگر توقف نیمی از ظرفیت تولید نفت خام عربستان سعودی طولانی شود، ریسک کمبود مازاد ظرفیت تولید در نقاط دیگر برای واکنش به بحرانهای عرضه را بارز خواهد کرد.

جو مک مانیگل، تحلیلگر شرکت "هدگی کپیتال" در این باره گفت: بازارهای نفت در حال حاضر طوری رفتار کرده‌اند که دچار مازاد عرضه هستند و تقاضا آهسته شده است و حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که برای عرضه جهانی اهمیت بالایی دارد، نظریه مازاد عرضه را به بوته آزمون خواهد گذاشت.

با توجه به این که از ۲.۳ میلیون بشکه در روز مازاد ظرفیت تولید جهانی نفت، ۱.۶ میلیون بشکه در روز در اختیار عربستان سعودی است، "اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس" برآورد کرده که قیمت نفت برنت در روزهای آینده تا مرز ۸۰ دلار در هر بشکه پیش خواهد رفت.

مقامات سعودی اظهار کردند که آتش سوزی ایجاد شده پس از این حملات تحت کنترل قرار گرفته اما تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز معادل نیمی از ظرفیت تولید این کشور به همراه دو میلیارد فوت مکعب در روز گاز متوقف شده است.

امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکوی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ کس در این حملات آسیب ندیده و تلاش برای احیای تولید در جریان است و گزارش پیشرفت کار روز دوشنبه منتشر خواهد شد.

این حملات ممکن است باعث شود اوپک در برنامه‌های خود برای تشدید پایبندی به سهمیه‌های تولید تجدیدنظر کند با این حال نمایندگان اوپک به پلاتس گفتند که آنها پیش از واکنش ترجیح می‌دهند دست نگه داشته و تاثیر این رویداد بر بازار را مشاهده کنند.

اوپک پنج شنبه گذشته اعلام کرده بود به محدودیت عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت که با اوپک و ۹ تولیدکننده دیگر غیراوپک موافقت کرده است، تا مارس سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد. امارات متحده عربی نیز اعلام کرد قصد دارد تولیدش را فراتر از میزانی که متعهد شده بود، کاهش دهد.

مقامات اوپک اظهار کردند که هنوز گفت و گوی رسمی درباره تاثیر حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نداشته‌اند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک به پلاتس گفت هنوز سرگرم کسب جزییات مربوط به این حملات است.

طبق آمار سازمان JODI، عربستان سعودی در ژوئن ۱۸۷.۹ میلیون بشکه در مخازن خود نفت داشته که برای پوشش عرضه ۲۶.۸ روز کافی است. سعودی‌ها میلیونها بشکه نفت را در مخازن داخل کشور و سه مکان استراتژیک در سراسر جهان شامل روتردام در هلند، اوکیناوا در ژاپن و بندر سیدی کریر مصر در مدیترانه دارند.

بر اساس گزارش پلاتس، وزارت انرژی آمریکا نیز اعلام کرده که آماده است در صورت لزوم برای جلوگیری از اختلال بازار، از ذخایر نفت استراتژیک خود برداشت کند.

انتهای پیام


10238976
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است