سیاسی 11:20 - 24 بهمن 1394
۱۳سناتور دموکرات که حدودا یک‌ششم کل اعضای سنا را تشکیل می‌دهند، خواستار معاف‌شدن گروه‌هایی از شهروندان این چهار کشور از محدودیت‌های جدید شده‌اند.

درخواست سناتورهای دموکرات از اوباما برای استثناء در قانون ضدایرانی/ با ارزش‌های آمریکایی تعارض دارد

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، ۱۳سناتور دموکرات آمریکا در نامه‌ای به وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، از دولت باراک اوباما خواستند تا در قانون محدودیت سفر اتباع خارجی با تابعیت دوگانه به آمریکا تغییراتی ایجاد کند. 

 

وزارت خارجه آمریکا از اول بهمن امسال قانون جدیدی را به اجرا گذاشت که بر اساس آن، شهروندان ۳۸ کشور، از جمله کشورهای اروپایی، که تابعیت دوگانه یکی از چهار کشور ایران، سوریه، عراق و سودان دارند یا از اول مارس ۲۰۱۱ به این کشور‌ها سفر کرده‌اند، باید برای سفر به آمریکا درخواست صدور ویزا کنند. 

 

این قانون جدید شامل ایرانیان دوتابعیتی این کشورها هم می‌شود و در هفته‌های گذشته، مانع سفر برخی از آنان به آمریکا شده است.

 

به نوشته بی بی سی، این ۱۳ سناتور دموکرات که حدودا یک‌ششم کل اعضای سنا را تشکیل می‌دهند، خواستار معاف‌شدن گروه‌ هایی از شهروندان این چهار کشور شامل محدودیت‌های جدید شده‌اند؛ از جمله کسانی که در عمل اقدامی برای شهروندی این چهار کشور نکرده‌اند یعنی مثلا گذرنامه نگرفته‌اند، کسانی که رابطه قابل‌توجهی با این چهار کشور ندارند، کسانی که در پنج سال اخیر به طور مداوم ساکن یکی از کشورهای شامل لغو روادید بوده‌اند، و کسانی که در ۱۰ سال اخیر به این چهار کشور سفر نکرده‌اند.

 

تا قبل از اجرای این قانون که در ماه دسامبر در کنگره تصویب شد و با امضای باراک اوباما ابلاغ شد، شهروندان ۳۸ کشور از گرفتن روادید برای ورود به آمریکا به مدت ۹۰ روز معاف بودند.

 

به نوشته سایت "پلتیکو" در این نامه خطاب به جی جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا، آمده است: «ما از انجام اصلاحات (در برنامه سفر بدون ویزا) حمایت می‌کنیم ولی تفکیک کردن افراد بر اساس تابعیت اولیه آن‌ها، امنیت بیشتری را برای ما به ارمغان نمی‌آورد، در تعارض با ارزش‌های آمریکایی است و بیانگر تبعیض علیه آن دسته از شهروندان آمریکایی است که تابعیت دوگانه دارند». 

 

در عین حال برخی سناتور‌های دیگر که به محدودیت‌های اخیر انتقاد دارند، این نامه را امضا نکرده‌اند چون می‌گویند لازم است این مشکل در مجرای قانون‌گذاری‌اش حل شود نه که از طریق دولت.

 

به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، برخی از سناتور‌ها از جمله جف فلک، سناتور جمهوریخواه از آریزونا، که منتقد قانون جدید هستند، در عین حال با اصلاح این قانون از سوی دولت اوباما مخالف هستند و می‌گویند که مشکل باید از طریق نظام قانونگذاری حل‌وفصل شود. وی به همین دلیل نامه تهیه‌شده از سوی سناتور دوربین را امضا نکرده، اما همراه با دیک دوربین و کوری بوکر، طرحی را در زمینه حل مشکل شهروندان دو تابعیتی پیشنهاد داده است.

 

این قانون جدید در هفته‌های گذشته اعتراض دولت ایران، گروه‌های مختلفی از ایرانی‌های آمریکا، کنش‌گران حامی حقوق شهروندی و هم‌چنین انتقاد اتحادیه اروپا را برانگیخته است.

 

پس از اعتراض ایران به این قانون که آن را نقض توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی از جمله آمریکا می‌داند، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در نامه‌ای به همتای ایرانی‌اش اطمینان داد قانون جدید به شکلی اجرا خواهد شد که "هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند".

 

پس از آن دولت آمریکا در دستور العملی که در باره اجرای محدودیت‌های جدید منتشر کرد، برخی را از آن معاف کرد؛ از جمله افرادی که برای امور تجاری، انسان‌دوستانه، دولتی یا روزنامه‌نگاری از ایران، عراق، سوریه و سودان بازدید می‌کنند.

 

بی بی سی نوشته است: این استثناها، معترضان به قانون اخیر را راضی نکرد و در عین حال واکنش جمهوری‌خواهان را در کنگره ایالات متحده برانگیخت که گفتند دولت باراک اوباما دارد رضایت رهبر جمهوری اسلامی را به امنیت مردم آمریکا ترجیح می‌دهد و قانون مصوب کنگره را نادیده می‌گیرد.

 

با این حال گروهی از دموکرات‌ها در کنگره آمریکا همچنان از دولت باراک اوباما می‌خواهند در مرحله اجرا، این قانون را با درنظرگرفتن استثناهایی اجرا کند چون به گفته آنان، این قانون اختیار چنین ملاحظاتی را به مقام‌های اجرایی داده است.

 

 

 

444


7678283
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه از نسل جدید سامانه‌های موشکی و پهپادی در سال جاری رونمایی می‌شود، گفت: مهمترین راهبرد نیروی پدافند هوایی ارتش تولید امنیت پایدار است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق درباره رخداد‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» احمد وحیدی وزیر کشور درباره قانون مقابله با تحریم کالاهای صهیونیستی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است