استانی 14:09 - 03 اردیبهشت 1393
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل:
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت:‌ تعداد 50 مسجد در استان اردبیل در ایام اعتکاف امسال میزبان 10 هزار معتکف از سراسر استان اردبیل خواهند بود.

50 مسجد اردبیل پذیرای 10 هزار معتکف خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام  مهدی ستوده پیش از ظهر امروز در جلسه هماهنگی برگزاری آیین اعتکاف در اردبیل با اشاره به اهمیت برگزاری فریضه معنوی و ارزشمند اعتکاف اظهار داشت: انسان به طور فطری در پی دستیابی به کمال و پرورش ابعاد وجودی خویش است و خلوت‌گزینی در منزل دوست گام مهم برای رسیدن به این مقصد بزرگ انسانی است که اعتکاف بارزترین نمونه از پیوند انسان با مخلوق خویش است.

وی اعتکاف را مناسب‌ترین بستر برای تحقق اهداف فرهنگی و دینی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: دین انسان‌ساز اسلام فکر جدایی از زندگی دنیا، ‌گوشه‌نشینی و کناره‌گیری از مردم و رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرده است اما اعتکاف را به عنوان فرصتی برای بازگشت به خویش و خدای خویش قرار داده تا کسانی که از هیاهو و جنجال‌های زندگی مادی خسته می‌شوند بتوانند چند صباحی با خدای خود خلوت کنند و توسط ارتباط جا و روح خود با خالق هستی با ایمان و اعتقادی راسخ به سوی سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در تبیین اهمیت اعتکاف یادآور شد: اعتکاف زمینه مناسبی برای اندیشه، ‌تفکر، خردورزی و فرصتی است برای اینکه انسان‌های فرورفته در غرقاب روزمرگی از فضای پر التهاب روزانه به سوی خویش و خدای خویش بازگردند.

ستوده گفت: این ایام فرصت مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم زندگی مادی غرق شده خود را بازیابد و به قصد بهره‌بردن از ارزش‌های معنوی از علایق مادی دست بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و آرزو داشته باشد تا او را در این مسیر ثابت‌قدم نگه داشته و به دریای بیکران انس و محبت خداوندی که یکسره مغفرت و رحمت است متصل کند.

این مسئول در بیان ضرورت برگزاری اعتکاف تصریح کرد:‌ روح انسان نیازمند نیایش است و مناجات و هم‌کلامی موجودی ضعیف با منشا قدرت‌ها از آغاز خلقت تا صحنه رستاخیز زیباترین هنر آدمی بوده و خواهد بود و از این رو اعتکاف برطرف‌کننده این نیاز در حق انسان و انتخابی نیکو برای رسیدن به کمال است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان به آثار اعتکاف اشاره کرد و افزود: رشد، کمال، بالندگی روحی،‌ عقلی و ایمانی انسان و رسیدن به عالم شهود و ملکوت از آثار اعتکاف است چرا که در اعتکاف انسان با پی بردن به نکات مثبت و منفی وجودش با تقویت نقاط مثبت از ضعف‌های خود می‌کاهد و حفظ معنویت به همنوعانش را مورد توجه قرار می‌دهد.

ستوده افزود: آثار اعتکاف دو نوع است که آثار فردی از بهجت و نورانیت قلبی گرفته تا رضایت خالق که در آن هر چه انسان توجه خود را به خدا بیشتر کند فیوضات بیشتر نصیب وی می‌شود و در نتیجه نور خداوند در دلش متجلی می‌شود.

این مسئول آثار اجتماعی اعتکاف را یادآور شد و عنوان کرد: عمل کردن به وظایف و فعالیت‌های اجتماعی بدون پشتوانه معنوی اسباب سقوط انسان از جایگاه حقیقی خود و مانع از رسیدن انسان به کمال مطلوب می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: این مسئله از دیدگاه خاص اسلام نسبت به انسان کامل سرچشمه می‌گیرد و از این رو ادیان آسمانی به خصوص اسلام با همه دستوراتی که درباره اجتماع دارد هیچ‌گاه از تقویت پشتوانه معنوی انسان فروگذار نکرده است.

ستوده گفت: کار بدون پشتوانه معنوی در عرصه اجتماعی علاوه بر اینکه عمل‌گرایی را در انسان تقویت می‌کند ممکن است انسان را از درون تهی کند.

وی از اعتکاف به عنوان نگاه درون‌گرایانه یاد کرد و افزود: این امر انسان را از آفت خدافراموشی و خودفراموشی نجات می‌دهد و به افزایش روحیه تعاون و همکاری و توجه به اجتماع مسلمین بیشتر کمک خواهد کرد که گسترش مسائل معنوی سبب کم شدن جرم و فساد در جوامع شده و اعتکاف در این میان می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند زیرا مشتمل بر چند عبادت است و آثار معنوی آن نیز بسیار فراوان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در پایان سخنان خود از میزبانی 50 مسجد در استان در ایام اعتکاف خبر داد و یادآور شد: بیش از 10 هزار معتکف از سراسر استان در مراسم اعتکاف امسال حضور پیدا می‌کنند که ادارات تبلیغات اسلامی در تمامی شهرها آماده پاسخگویی به معتکفین در مورد نحوه ثبت نام هستند.


3561683
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است