فرهنگی‌هنری 10:54 - 23 آبان 1397

انتشار «هنر و زیبایی نزد روزبهان بقلی» و «شاهنامه ابراهیم سلطان»

افشین شیروانی، سرپرست موسسه متن فرهنگستان هنر درباره کتاب‌های در دست انتشار این موسسه به خبرنگار مهر گفت: موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر در هر سال برای تامین منابع مطالعاتی دانشجویان و علاقه‌مندان کتاب‌های متعددی را منتشر می‌کند. امسال نیز ما عناوین مهمی را منتشر کرده و تعدادی نیز در دست انتشار داریم که یکی از آنها «هنر و زیبایی نزد روزبهان بقلی» نوشته دکتر سعید بینایی مطلق است.

وی افزود: انتشار «شاهنامه ابراهیم سلطان» با تلاش و کار علمی اکرم احمدی توانا، مجموعه مقالات «هنر و اخلاق» تالیف جمعی از نویسندگان، «کتابت قرآن در عهد غزنوی» تالیف مهدی صحراگرد و ترجمه کتاب «نقش و رنگ در قالی‌های مشرق» نوشته پی آر جی فورد، از دیگر آثاری است که به زودی منتشر خواهیم کرد. مجموعه فلسفه برای دانشجویان هنر با عنوان «در قابی دیگر» را هم در حال انتشارش هستیم. از این مجموعه تاکنون کتاب‌هایی چون «دلوز در قابی دیگر»، «دریدا در قابی دیگر»، «کریستوا در قابی دیگر» و... منتشر شده بودند که امیدوارم به زودی مجلد «باختین در قابی دیگر» هم منتشر شود.

شیروانی ادامه داد: پس از بستن تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان هنر و کتابخانه موزه بریتانیا، ما اجازه انتشار «خمسه شاه طهماسب» را که متعلق به این نهاد بود، گرفتیم و آنها نیز فایلی از کل نسخه را در اختیار ما قرار دادند. امور چاپ این نسخه نفیس انجام شده و ما اکنون به دنبال جذب اسپانسر برای انتشار آن هستیم.

مدیر موسسه متن فرهنگستان هنر در توضیح این کتاب نیز چنین گفت: «خمسه شاه طهماسب» از جمله نفیس‌ترین و مهم‌ترین نسخه‌های خطی ایران است و شامل پنچ مثنوی نظامی است. این نسخه‌ ۴۰۴ ورق و ۸۰۸ صفحه دارد. تاریخ انجام آن ۹۴۶ هجری و مزین به ۱۴ قطعه نقاشی، یک جفت شمسه، سرلوح مزدوج و ده‌ها کتیبه مذهّب است. هر صفحه حاشیه‌ای دارد که عنوانش تشعیر و حل‌کاری است. این نسخه به لحاظ خوشنویسی ممتاز است. کتابت آن به قلم شاه محمود نیشابوری و تذهیب آن از بهترین نمونه‌های تذهیب عهد صفوی است. نگاره مشهور «معراج پیامبر» نیز اصلش در این نسخه است. شناسایی نسخه‌های خطی و میراث هنری ایرانی در سراسر جهان کار فرهنگی بسیار مهمی است که اکنون توسط فرهنگستان هنر در حال انجام است.

شیروانی همچنین به همکاری موسسه متن با پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر نیز اشاره کرد و ادامه داد: با پژوهشکده هنر فرهنگستان هم چند کار مشترک را در دست انجام داریم. چندین کتاب توسط هیات علمی این پژوهشکده تایید شده که موسسه متن آنها را منتشر می‌کند. یکی از این عناوین «فرهنگ نمادهای چین» نوشته ولفرام ابرهارد است که با ترجمه امیرعباس زارعی منتشر می‌شود. «درآمدی بر تاریخ داستانی ایران پیش از اسلام» نوشته ندا اخوان اقدم و «کنکاشی در احوال مجالس مضحکه سده سیزدهم خورشیدی» نوشته محمد حسین ناصربخت دیگر کتاب‌های پیشنهاد شده از سوی پژوهشکده هنر است که ما منتشر خواهیم کرد.


9972967
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است