استانی 18:08 - 21 مرداد 1399
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان:
ایسنا/کرمان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان اظهار کرد: مردم بدانند حاکمیت و دستگاه قضاء در قبال فساد بی‌تفاوت نبوده و خط مشی نظام مبتنی بر مبارزه با فساد است ولو اینکه این فساد در نهادهایی باشد که خودشان در مبارزه با فساد ذی مدخل هستند، بنابراین هیچ مجرمی در استان کرمان حاشیه امنی نخواهد داشت.

هیچ مجرمی در استان کرمان حاشیه امنیت نخواهد داشت

دادخدا سالاری" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دستگاه قضاء با خبرنگاران در زمینه‌های مختلف به‌ ویژه حقوق عامه دغدغه‌های مشترکی دارد اظهار کرد: آنچه که مردم مطالبه می‌کنند، خبرنگاران با زبان و قلم در قالب گزارش، خبر و گزارش تحلیلی به آن می‌پردازند که به نوعی استیفای حقوق عمومی جامعه است.

وی با اشاره به اینکه بایدها و نبایدها، الزامات، هنجارها و ناهنجاری‌ها در قالب گزارش یا پرونده کیفری خودش را نشان می‌دهد، به انتظارات دستگاه قضا از رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: معتقدیم رسانه‌ها باید برنامه‌هایی برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه داشته باشند. پرداختن به جزییات یک حادثه که در کف خیابان رخ داده است، زیاد مهم نیست و دردی از جامعه را دوا نخواهد کرد، بلکه پرداختن به علل و ریشه‌های آن رخداد امری مهم بوده که می تواند برای جامعه مفید باشد.

این مقام ارشد قضایی با تاکید براینکه دستگاه قضا در صف مقدم مطالبه مردم است، ادامه داد: دانستن برخی جزییات از حوادث، تاثیری برای جامعه نخواهد داشت. مهم این است بدانیم در سطح استان چه معضلی وجود دارد و چه راهکاریی برای حل آن معضل می توان ارائه داد تا مشکل سه میلیون جمعیت استان را حل کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با تاکید برآنکه نباید رسالت را تنزیل داده و پایین بیاوریم، اظهار کرد: زمانی که یک حادثه رخ می‌دهد باید به مباحث پیشگیرانه، راه‌حل‌ها و آسیب‌شناسی آن رخداد پرداخت تا از تکرار آن حادثه جلوگیری شود.

سالاری راهکار حل معضلات و جرائم را در تشحیص و درمان آن دانست و بیان کرد: برای درمان باید نسخه‌های علمی داشته باشیم. نباید احساسی با مسایل برخورد کرد و باید برمبنای جمع آوری داده‌ها، نظرات کارشناسان و ... جلو رفت که نتیجه آن حل مشکل استان باشد و به تبع آن حل یک مشکل کشوری را خواهیم داشت.

این مقام ارشد قضایی بر لزوم آسیب‌شناسی معضلات تاکید کرد و افزود: تلفات جاده‌ای به عنوان یک موضوع جدی در کشور باید آسیب شناسی شود. باید در تحلیل آمار تلفات رانندگی مشخص شود سهم صنعت خودرو، جاده‌ها و رفتارهای اجتماعی مردم در حین رانندگی، اخلاق رانندگی و ... به چه میزان بوده و در حوادث ترافیکی چه عواملی بیشتر مقصر هستند تا بتوان در رفع آن نقص عمل کرد.

وی با بیان اینکه رقم ۱۷ یا ۱۸ هزار و بعضا ۲۴ هزار مورد تلفات جاده‌ای در کشور رقم بزرگی است که می تواند به نصف کاهش پیدا کند اگر دیدگاه دقیق و علمی در پشت آن باشد خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم میزان تلفات جاده‌ای را به نصف هم برسانیم کار بزرگی کرده‌ایم. حتما نیاز نیست برای این حل موضوع نسخه از تهران پیچیده شود. می توان در استان و با کمک رسانه ها به تحلیل این رخدادها و پیدا کردن راه حلی برای آن رسید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با بیان این مطلب که برای دادسرا و مدعی العموم ۳۱۴ وظیفه دیده شده که انتظار است رسانه‌ها به برخی از این مسائل بپردازند، تصریح کرد: دستگاه قضایی نیز به کمک رسانه‌ها خواهد آمد. متاسفانه گاها احظار اهالی رسانه به دادگاه ها یکی از دغدغه‌های اهالی این حوزه شده این در حالی است که که معتقدیم گاه می‌تواند این اقدام، یک انگیزه‌ای باشد که نشان می‌دهد کار موثر بوده است. رسالت خبرنگاری این تبعات را دارد و بخشی از سختی کار خبرنگاری همین است اما نباید این مسائل ما را از ادامه کار باز بدارد.

وی امنیت و احساس امنیت را دو مقوله متفاوت دانست و بیان کرد: ممکن است در برخی نقاط امنیت باشد اما احساس امنیت وجود نداشته باشد. بیان برخی موارد و جزییات گرهی از جامعه باز نمی‌کند که هیچ بلکه به مشکلات جامعه نیز می‌افزاید.

سالاری با بیان اینکه بیان اینکه انتشار برخی اخبار موجب ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه خواهد شد، اظهار کرد: در بحث مواد مخدر، استان کرمان خط مقدم مبارزه با موادمخدر در کشور است. ما مبارزه کرده‌ایم اما نتوانسته‌ایم متناسب با آن بهره لازم را ببریم و نگفتیم که ما در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا با اشاره به وقوع جرائم خشن در استان کرمان، عنوان کرد: وقوع جرائم خشن در استان کرمان تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون همجواری با استان‌های مرزی، وفور سلاح، وضعیت بد اقتصادی حاکم بر جامعه و ... است.

سالاری ادامه داد: استان کرمان علی‌رغم آنکه بهشت معادن کشور بوده اما متکی به بخش کشاورزی است. نوسانات این بخش بر جامعه تاثیر گذار است، به‌طوری‌که در زمانی پسته محل ارزآوری استان و حتی کشور بود اما اکنون به یک معضل تبدیل شده است بنابراین شرایط بد اقتصادی، فرد را به سمت جرم سوق می دهد.

این مقام ارشد قضایی با بیان این مطلب که شرایط جغرافیایی، گستردگی منطقه و ... محیط را برای ارتکاب جرائم آماده می‌کند، در ادامه بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی در جامعه تاکید کرد و افزود: سطح مدارا و بردباری جامعه پایین آمده و هنجارها شکسته شده است و طبیعتا این موارد در همه جرائم و به ویژه جرائم خشن موثر و سرجمع عوامل موجب می‌شود که نرخ جرائم رشد پیدا کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان رسالت خبرنگار را ایجاد احساس امید و نشاط در جامعه دانست و در ادامه افزود: درخصوص همه بنگاه‌های اقتصادی استان نظارت و رصد فعالیت‌ها را داریم و به این موضوع بی‌تفاوت نیستیم.

سالاری با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد اولویت اول دستگاه قضاست افزود: مردم سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و بدانند حاکمیت در قبال فساد بی‌تفاوت نیست و خط مشی نظام مبتنی بر مبارزه با فساد بوده ولو اینکه در نهادهایی باشد که خودشان در مبارزه با فساد ذی مدخل هستند و هیچ مجرمی در استان کرمان حاشیه امنیت نخواهد داشت.

وی با اشاره به پرونده فساد در اداره کل غله استان کرمان اظهار کرد: رایی برای این پرونده هنوز صادر نشده اما کیفرخواست آن به دادگاه ارسال شده است ضمن آنکه چند پرونده فساد اقتصادی دیگر نیز در استان در دست بررسی است که در حال تحقیقات اولیه بوده و به دنبال آن هستیم که حاشیه امنی برای مجرمین نباشد.

سالاری در ادامه با اشاره به پروژه انتقال آب از سد صفارورد به استان کرمان نیز اظهار کرد: پرونده پروژه انتقال آب در دادگاه است و دادگاه باید درباره ادامه پروژه تصمیم بگیرد و باید وزارت نیرو به این جمع‌بندی برسد و با نظر کارشناسی اعلام کند که آیا باید این پروژه را ادامه بدهد یا خیر اما در مجموع ما نظر خودمان را داده‌ایم و کیفرخواست این پرونده نیز صادر شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در ادامه سخنان خود به معضل معتادین متجاهر اشاره کرد و گفت: جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر یکی از مطالبه های مردم بود که بلافاصله با همکاری نیروی انتظامی به این موضوع ورود پیدا کرده و بیش از ۵۰۰ نفر معتاد متجاهر را جمع آوری و در مراکز ماده ۱۶ در حال نگهداری از این افراد هستند و بنا بر این است که با این افراد برخورد صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: متوقف شدن جمع آوری معتادین متجاهر صرفا به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که احتمال می رفت از تجمع این افراد در مراکز ماده ۱۶ به وجود آید، بود که جمع‌آوری این افراد صورت گرفت و هم اکنون هیچ معتاد متجاهری در سطح شهر وجود ندارد.

انتهای پیام


10662872
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است