استانی 00:38 - 31 تیر 1398
مرمت 6 بنای تاریخی در استان ایلام به پایان رسیده که از تاریخی ترین های آن می توان به شهر سیمره با قدمتی به تاریخ دوره ساسانیان با بیش از 200 هکتار وسعت اشاره کرد.

روایتی از شهر ساسانیان تا کاخ کشاورزی...

«عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیر کل میراث فرهنگی ایلام در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این  6 بنای تاریخی در استان شامل شهر تاریخی سیمره ، قلعه والی، کاخ فلاحتی، امامزاده مهدی صالح ماژین و عمارت والی کهره  است که با اعتبار 410 میلیون تومان مرمت شدند.

شهر تاریخی سیمره

وی با بیان اینکه شهر تاریخی سیمره واقع در شهرستان دره شهر با اعتبارات استانی به مبلغ 100 میلیون تومان توسط استاد کاران سنتی مرمت شد، افزود:  تهیه و خریداری تور سیمی و مشبک،  تهیه و نصب و ایجاد  درب ورودی توری ، بتن ریزی محل پایه های اتصال، نورپردازی و تامین روشنایی برق مسجد شهر تاریخی ، لایروبی کانال و مسیل داخل شهر تاریخی و پاکسازی کانال، اجرای دیوار کانال با سنگ و ملات ماسه سیمان و بندکشی دیوار سنگی دیگر از کارهای مرمتی بر روی این قلعه بوده‌اند.

سِیمَرِه مربوط به قرون اولیه اسلامی است و در حاشیه شرقی شهرستان دره‌شهر و غرب رودخانه سراب واقع است. این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

ماداکتو نیز نام پیشین سیمره بوده‌است؛ این شهر مربوط به اواخر دورهٔ ساسانی و قرون اولیهٔ اسلامی است و مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده‌است، به عبارتی پایتخت تابستانی آن دوره بوده‌ است. این شهر باستانی بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است. مساحت این شهر بالغ بر ۲۰۰ هکتار است.

قلعه والی

شنبه‌زاده ادامه داد: مرمت قلعه والی با اعتبارات ملی به مبلغ 300 میلیون ریال به پایان رسید  و  برداشت و اجرای جدید آجر فرش اطراف قلعه و حیاط، بند کشی آجرفرش اطراف قلعه و حیاط، مرمت کنگره‌های ورودی راه‌پله‌ها، مرمت و بازسازی اورسی‌ها، برداشت و اجرای مجدد بند کشی دیوارها از جمله کارهای انجام شده در قلعه‌ی والی است.

قلعه والی در مرکز شهر ایلام قلعه‌ای مسکونی - نظامی است که در زمینی به مساحت ۴۶۸۷,۱۷ متر مربع احداث شده که از این مقدار زمین فضای سبزی در ضلع غربی متمایل به جنوب باقی مانده که مساحتی برابر ۱۷۹۲,۴ متر مربع دارد.

این قلعه دارای سه در ورودی در سه ضلع جنوب، شرق و غرب بوده که ورودی اصلی قلعه در ضلع جنوبی قرار دارد و با ۱۱ پله بیست سانتی‌متری به داخل اتاق نگهبان و سپس با هشت پله دیگر به کف حیاط مرتبط می‌شود. ورودی قلعه به سبک یونانی بنا شده است.

قلعه والی در تاریخ سوم آذر ۱۳۷۶ با شماره ۱۷۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و هم اکنون موزه مردم‌شناسی در این مکان دایر است .

بقعه تاریخی مهدی صالح ماژین

وی با بیان اینکه بقعه تاریخی مهدی صالح ماژین با اعتبارات ملی به مبلغ 150 میلیون تومان توسط استاد کاران سنتی مرمت شد، گفت: باز کردن داربستهای فلزی و جوشکاری شده تکیه گاهی قدیمی ضلع شرقی بنا، اجرای دستک‌های تقویتی در زیر گنبد و اتصال آنها به پله‌های فوقانی مطابق جزئیات ساختمان، اجرای دیوار پوششی در ضلع شرقی بنا با استفاده از آجر ختایی 20*20 و ملات ماسه سیمان و احیا مجدد دیوار ، خالی کردن درز بند های فرسوده بنا ( بند کشی‌های فرسوده و آسیب دیده، دوخت و دوز بخشهای آجری آسیب دیده دیوارها وترمیم ترک‌ها و پر نمودن آنها و ترمیم بخشهای آسیب دیده دیوار آجری و طاق و پشت بام بقایای گنبد  از جمله تعمیرات انجام شده در این بنا بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از ترمیم و اجرای مجدد ستونهای دایره ای گوشه های بنا در ضلع شرقی بنا همراه با بند کشی و تقویت پی و دیوارهای اضلاع شمالی و غربی بنا با استفاده از بتن ریزی و اجرای جزئیات خبر داد و تصریح کرد:  دوخت و دوز و ترمیم شکاف ایجاد شده دیوار در ضلع شمال شرقی و اتصال آن با دیوار اجرایی جدید با آجر ختایی و ملات سیمان و حذف و رفع مرمت‌های غیر اصولی و ناهمگون و تخریب و احیا مجدد آنها در نمای داخلی بقایای معماری از دیگر مرمت‌های انجام شده بر روی قلعه مهدی صالح ماژین بوده است.

این بقعه در ماژین قلعه و شهر تاریخی، غار «کول کنی» در «ماژین»  - مناظر و چشم اندازهای زیبای کبیر کوه در کنار رود سیمره است. بنای زیارتگاه امام زاده مهدی صالح مربوط به دوره ایلخانی است.

بقعة امام زاده صالح در گورستان ماژین  واقع شده است. این بقعه ، بنایی چهار گوش است که در دو طبقه با گنبد هرمی شکل ساخته شده است. مرقد اصلی در طبقة زیرین بنا قرار دارد . این طبقه تماماً با آجر ساخته شده و با طاق جناغی پوشش یافته است. این بنا به قرن هشتم هجری قمری تعلق دارد.

عمارت والی کهره

شنبه‌زاده درباره مرمت عمارت والی کهره واقع در شهرستان چرداول، گفت: مرمت این اثر  با اعتبارات استانی و ملی به مبلغ 130 میلیون تومان به پایان رسید و حفاری و خاکبرداری در محوطه داخل عمارت والی،  تهیه و ساخت و نصب و تعمیرات فنس و درب و پنجره ها، تهیه تخته سنگ و اجرای سنگ فرش محوطه عمارت والی با ملات ماسه و سیمان و بند کشی با ملات سیمان در سنگ فرش اجرایی از کارهای انجام شده در این بنای تاریخی است.

عمارت، والی کهره مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان چرداول، بخش هلیان، دهستان هلیان، روستای کهره واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ فلاحتی

شنبه‌زاده ادامه داد: بیشترین مرمت  کاخ فلاحتی  از ناحیه سقف بوده است.

کاخ فلاحتی مربوط به دوره قاجار است و در ایلام، خیابان آیت الله حیدری  واقع شده است.

این کاخ بنا به دستور والی غلامرضا خان در سال ۱۳۲۶ ه‍.ق احداث شده است. در گذشته فضایی که کاخ در آن قرار گرفته کاملاً باز و باغهای میوه اطراف آن زیبایی خاص به آن بخشیده بود اما اکنون با توسعه شهری فضای باز آن تبدیل به ساختمان و خیابان شده است و کاخ فلاحتی نمای سابق خود را از دست داده است.

این کاخ چون در محوطه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته به کاخ کشاورزی هم مشهور است. این کاخ در زمینی به مساحت ۸۱۰ متر مربع با زیر بنای حدود ۳۳۷ متر مربع احداث شده است و نقشه درونی کاخ به صورت دو اتاق تودرتو در اطراف و یک هال بزرگ در وسط است و در جلوی هال یک ایوان قرار گرفته که در اتاق‌ها و هال به آن باز می‌شوند.

قرار است مالکیت این کاخ از جهاد کشاورزی به میراث فرهنگی سپرده شود.



انتهای پیام


10184672
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است