استانی 01:25 - 21 مرداد 1399
ایسنا/خوزستان "خوزستان سفید است"؛ با چند قدم راه رفتن در خیابان‌های اهواز این جمله را چندین بار می‌شنوید. مردمی که انگار کرونا را فراموش کرده‌اند، بی‌محابا در حال خرید و گشت و گذار در سطح شهر هستند، آن هم بدون ماسک.

پرسه کرونا در بازارهای شلوغ اهواز در آستانه محرم

به گزارش ایسنا، تا چند هفته پیش وضعیت خوزستان قرمز بود و در بیمارستان‌ها جای سوزن انداختن نبود. پیک بیماری کووید - ۱۹ در خوزستان سخت و طولانی بود؛ در نهایت خوزستان پس از گذشت حدود دو ماه، در روز سه‌شنبه هفتم مردادماه از وضعیت قرمز کرونا خارج شد و در وضعیت هشدار قرار گرفت. روز دوشنبه ۱۳ مردادماه هم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پیامی، خروج خوزستان از وضعیت هشدار بیماری کرونا را اعلام کرد.

خروج خوزستان از وضعیت قرمز و هشدار، باعث خوشحالی کادر بهداشت و درمان شد تا شاید نفس راحتی بکشند و خود را برای پیک احتمالی بیماری در پاییز آماده کنند و بنا به گفته مسئولان نیز بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری در حال خالی شدن از بیماران کرونایی هستند.

از همان ابتدا که وضعیت سفید خوزستان اعلام شد، مسئولان بهداشتی نگران کاهش رعایت فاصله‌گذاری‌ها و عدم استفاده از ماسک و در پی آن افزایش موارد بیماری بودند.

در جلسه ستاد استانی کرونا که ۱۹ مردادماه برگزار شد، دکتر فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به افزایش موارد بیماران بستری در برخی شهرها در فاصله یک روز، هشدار داد.

چند روز بیشتر به ماه محرم و عزاداری‌های این ایام نمانده است. با وجود شیوع کرونا اما بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، امسال مراسم عزاداری محرم برگزار می‌شود اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. با اعلام این خبر، مردم خریدهای محرمی خود را شروع کرده‌اند تا سیاه‌پوش محرم شوند؛ با رفتارهای خارج از پروتکلی که شاید بعد از آن نیز خدای ناکرده سیاه‌پوش عزیزان‌شان شوند.

در یک غروب در نیمه مردادماه وضعیت حجم تردد در هسته مرکزی شهر اهواز بسیار زیاد است و تفاوتی با روزهای قبل از کرونا ندارد. خودروها پر تعداد روی پل چهارم ایستاده‌اند و آرام آرام یکی پس از دیگری راه می‌افتند اما تغییری در حجم خودروها دیده نمی‌شود. از روی پل که به خیابان سلمان فارسی نگاه می‌کنید، متوجه حجم شلوغی شهر خواهید شد.

جوانان از قسمت پیاده‌روی این پل پیاده‌روی می‌کنند، یکی سیگار دود می‌کند و یکی هم آبمیوه در دست دارد. یک موتورسوار هم همین طور که رد می‌شود ماسکش را روی زمین می‌اندازد و راهش را ادامه می‌دهد.

در قسمتی از خیابان سلمان فارسی نیز چند زن و مرد، فلافل به دست دیده می‌شوند. سعی می‌کنند سریع فلافل‌های خود را بخورند و ادامه خریدهای‌شان را انجام دهند.

زن دیگری چند تشک به دست دارد، یکی دیگر از او قیمت تشک را می‌پرسد و به راه خود ادامه می‌دهد. دختر نوجوانی نیز برای خرید لباس مجلسی آمده است!

یکی از دستفروشان نیز ظرف رطبی را روی یک چهار پایه در وسط مسیر قرار داده و خیرات پخش می‌کند. هر کسی از راه می‌رسد دستی به رطب‌ها می‌زند و یکی برمی‌دارد. تعداد محدودی از عابران هستند که به این رطب‌ها دست نمی‌زنند.

وقتی شرایط خوزستان قرمز بود اکثر دست‌فروشان خیابان سلمان فارسی، ماسک می‌فروختند اما حالا برخی از این دستفروشان به سمت فروش لباس مشکی روی آورده‌اند.

در بازار عبدالحمید در خیابان نظامی نیز مردم شانه به شانه از کنار هم رد می‌شوند. فروش پارچه و لباس مشکی در این خیابان، بازار داغی دارد.

پاساژ رضوان که یکی از مراکز فروش پارچه در هسته مرکزی شهر است؛ راهروهای باریکی دارد که تنها یکی دو نفر می‌توانند از آنجا رد شوند اما تعداد زیادی از مردم دورِ یک فروشنده جمع شده‌اند و در حال خرید پارچه مشکی هستند تا آماده محرم و ایام عزاداری شوند.

خرید برخی از مردم نیز نشان از آماده شدن برای تهیه کسری‌های جهیزیه و برگزاری مراسم عروسی است. بعضی‌ها هم در حال آماده شدن برای برگزاری مراسم عزاداری هستند.

در این روزها، کمتر کسی ماسک زده است؛ انگار مردم کرونا را فراموش کرده‌اند یا خیال می‌کنند کرونا رفته است. با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و آمادگی مردم برای برگزاری عزاداری ماه محرم، به نظر می‌رسد رعایت نکات بهداشتی در مراسم بسیار کمرنگ باشد و شاید قبل از فرا رسیدن محرم، خوزستان مجددا قرمز شود.

انتهای پیام


10661304
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است