به گزارش خبرنگار ایسنا، چندی پیش گروهی از مدیران و سردبیران رسانههای ایرانی، در سفری که بههمت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کشور روسیه انجام شد، از روزنامهی کومرسانت Kommersant نیز دیدن کرده، با خبرنگاران و مدیران آن به گفتوگو نشستند؛ دیدار و مکالمههایی که نشان از آن داشت که روزنامهنگاران در تمام نقاط دنیا خصیصههای مشترکی دارند و نیز، دربارهی مسائل و مشکلاتشان، با زبان مشترکی میتوانند با هم صحبت کنند.
روزنامهی کومرسانت هرچند در واپسین روزهای حیات اتحاد جماهیر کلید خورد اما درواقع همزمان با فروپاشی به موجودیت جدی رسید. درواقع گروهی با محوریت اولین شهروند روس که در آن زمان جسارت به خرج داد که خود را میلیونر اعلام کند، به این فکر کردند که چرا یک روزنامهی مستقل خصوصی نداشته باشند؟ از این رو، حرکتی تعاونیگونه را شکل دادند؛ برای انتشار منظم اخبار. آنها عنوان "تاجر" را انتخاب کردند تا بر سنت کسب و کار شرایط انقلابی کمونیستی خط پایانی بکشند.
این روزنامه در ابتدا با 40 هزار تیراژ و قیمت تکشماره 40 کوپک فعالیت خود را آغاز کرد اما سر سال نشده بود که تیراژ آن به 500 هزار نسخه با قیمت یک روبل رسید.
این رشد چشمگیر در برابر روزنامههای دولتی شوروی، بیشتر گویای آن بود که دوران جدیدی با روشها و مدلهای تازه، برای روسیه آغاز شده است. از منظر دیگر، کومرسانت، طلیعهی روزنامهنگاری جدید در کشور مبدع ایدههای سوسیالیستی بوده است. درواقع این نشریه استاندارد جدیدی را برای روزنامهنگاری در این کشور وضع کرد. استانداردی که البته بر پایه مدلهای شناختهشده در کشورهای توسعهیافته استوار بوده است.
یکی از ویژگیهای کومرسانت، به سن و سال دستاندرکاران آن مربوط بوده است. دبیران ارشد و سردبیران در کومرسانت سیوچند ساله بوده، از این نظر با هیات تحریریه، اختلاف سنی فاحشی نداشتهاند. ضمن آنکه یک اصل جالب توجه برای مدیریت این روزنامه تعریف شده است: "برای من، دلایل مهم نیست؛ من به نتیجه علاقهمند هستم." همچنین استفاده از الکل در ساختمان کومرسانت ممنوع است. سیگار کشیدن هم محدودیت دارد اما با این حال، کومرسانت نیز مانند اغلب روزنامهها و خبرگزاریهای موفق دنیا، بوفهای مناسب برای بهدر کردن خستگی کارکنانش تدارک دیده است.
مجموعهای از قوانین سفت و سخت اما کاملا معقول و روشن در این روزنامه جاری است که از کومرسانت، رسانهای ساخته است که میتوان گفت، اولین نشریهی بازار واقعی در روسیه است. در زمانی که بازار تبلیغات هنوز وجود نداشت، کومرسانت استراتژی فوقالعاده سودآوری را اتخاذ کرد که البته در شرایط بیرقیبی، همهی تبلیغات کسب و کار را به خود جذب کرد.
البته مانند همهجای دنیا، بحران اقتصادی در سالهای گذشته در روسیه نیز بروز داشته و مدتی است که میزان تبلیغات در کومرسانت کاهش یافته است. از اینرو، کارکنان روزنامه که پیش از این حدود 1400 دلار در ماه درآمد داشتند، به دستمزدهای 100 دلاری رسیدند.
ناگفته نماند که هرچند یکی از دلایل جلوه کردن کار کومرسانتیها از همان ابتدا، یکنوع جسارت مختص نسل جوان در پرسشگری و برخورد با مسائل جامعه بوده است اما مدیران و دبیران این روزنامه تاکید دارند که در مقابل حاکمیت، در برخورد با هر سوژهای، به نوعی تفاهم و تعادل میرسند.
هیات تحریریه و فنی کومرسانت متشکل از بیش از 800 نفر است. هماکنون خوانندگان روزانهی آن بیش از یک میلیون نفر هستند. این روزنامه که مقر اصلی آن در مسکو قرار دارد، در چند شهر دیگر روسیه نیز بهطور چاپ همزمان عرضه میشود.
«کومرسانت» همچنان یک نشان برتر و یک الگوی موفق در کشور روسیهی پس از فروپاشی شوروی است.
انتهای پیام
7163951