ورزشی 01:08 - 08 مرداد 1394
سکوهای خاک گرفته ورزشگاه‌هایی که بعضا در این هفته‌ها هیچ مسابقه فوتبالی را میزبانی نکرده‌ است، امروز و فردا با انجام هشت مسابقه مملو از تماشاگر می‌شود. این شروع پانزدهمین دوره لیگ برتر است؛ لیگی که به نظر جذاب‌تر از ادوار گذشته خود می‌آید.

صدای پای فوتبال می‌آید

دو ماه و نیم تعطیلی رقابت‌های لیگ برای این‌که هیجان، حساسیت و تازگی در فوتبال باشگاهی ایران بار دیگر به اوج خودش برسد کافی است.

بعد از همه این روزهایی که فوتبالی‌ها اخبار نقل و انتقالات تیم‌های مختلف را از طریق صفحات خبرگزاری‌ها در فضای مجازی، رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها پیگیری کردند، حالا وقت تماشای مسابقات است. از پای گیرنده‌ها یا از روی سکوی‌های ورزشگاه. فرقی نمی‌کند چون در هر صورت فوتبال با شروعش هیجان بیشتری را به خانه‌ها تزریق می‌کند.

بازی افتتاحیه، مسابقه سیاه‌جامگان مشهد با استقلال تهران است. ساعت 18 در ورزشگاه ثامن مشهد.

استقلال پرویز مظلومی که با تغییرات نسبتا زیادی همراه بوده است، امروز به مصاف تیمی می‌رود که قرار است اولین بازی خود را در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر تجربه کند.

سرمربی سیاه‌جامگان، برای استقلالی‌ها نامی آشناست؛ رسول خطیبی. البته از خطیبی نام آشناتر رضا عنایتی است، مهاجم فصل گذشته آبی‌ها که با آمدن مظلومی خیلی زود در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت.

همین رویارویی زودهنگام می‌تواند محوطه جریمه استقلال را به یکی از جذاب‌ترین مناطق زمین تبدیل کند؛ جایی که رضا عنایتی برای گلزنی و سیدمهدی رحمتی برای بسته نگه داشتن دروازه سرشار از انگیزه‌اند.

لیگ پانزدهم سه استقلالی دارد که هر سه آنها امروز به میدان می‌روند؛ استقلال تهران در مشهد، استقلال خوزستان در اصفهان و استقلال اهواز در قم. هر سه بازی هم انصافا جذاب است. در اصفهان، سپاهان مدافع عنوان قهرمانی لیگ به مصاف یکی از تیم‌های کم‌بضاعت و جوان این فصل می‌رود. سپاهانی‌ها که در مقایسه با دیگر مدعیان این فصل کمترین تغییر را در استخوان‌بندی خود ایجاد کرده‌اند در حالی به مصاف استقلال خوزستان می‌روند که این تیم با عبدالله ویسی تغییرات زیادی در جمع نفرات خود ایجاد کرده است.

استقلال شماره 3 هم استقلال اهواز است که امروز در قم به مصاف صبا می‌رود.

این بازی به منزله بازگشت علی دایی به لیگ برتر پس از 9 ماه خانه‌نشینی محسوب می‌شود. نکونام هم که دو فصل پیش با دلخوری از استقلال جدا شد، امروز با پیراهن سایپا، بار دیگر به لیگ برتر بازمی‌گردد.

سایپای جلالی که شاید یکی از مدعیان این فصل باشد، در نخستین بازی خود پذیرای گسترش فولاد است.

رونمایی از پرسپولیس برانکو

به همان اندازه که استقلالی‌ها منتظر رونمایی از استقلال جدید هستند، پرسپولیسی‌ها هم برای دیدن تیم جدید خود بی‌تابند.

پرسپولیس برانکو گرچه در فصل نقل و انتقالات پرسروصدا نبود، اما با چند تغییر اساسی، تیمی متفاوت تر از فصل گذشته خود است. قرمزها حالا دیگر محمد نوری را در میانه زمین ندارند. از گابریل و پیام صادقیان پرحاشیه هم در ترکیب این تیم خبری نیست، اما محسن مسلمان دوباره به این تیم برگشته تا در کنار نفرات جدیدی چون رامین رضاییان، فرشاد احمدزاده، مارکو ماریچ و کمال کامیابی‌نیا تیمی جوان و پرانرژی را تشکیل دهند. پرسپولیس که البته چهار بازیکن کلیدی خود را در همین هفته نخست به دلیل محرومیت در اختیار ندارد، فردا در تهران میزبان پدیده مشهد است؛ تیمی که به لحاظ بازیکن سرشناس، تهی‌تر از فصل گذشته خود شده است.

اگر سیاه‌جامگان اولین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند، رضا مهاجری، سرمربی پدیده هم فردا برای نخستین‌بار به عنوان سرمربی روی نیمکت لیگ برتر می‌نشیند.

تکرار دوباره فینال لیگ

هنوز هم کسی نمی‌داند چه کسی در آخرین روز لیگ چهاردهم و در دیدار حساس تراکتورسازی و نفت، شایعه تساوی 2ـ2 سپاهان را در ورزشگاه یادگار امام (ره) سر زبان‌ها انداخت و باعث شد آن شب کابوس‌وار برای هواداران فوتبال در تبریز رقم بخورد. تراکتورسازی و نفت که دو ماه و نیم پیش برگزارکننده فینال بی‌برنده لیگ چهاردهم بودند، حالا در همین نخستین هفته لیگ پانزدهم بار دیگر به مصاف هم می‌روند تا خاطرات آن بازی را در ذهن‌ها زنده کنند. بدون شک مصاف تراکتورسازی و نفت را به دلیل تقابل دو مدعی قهرمانی، باید حساس‌ترین بازی هفته نخست لیگ برتر نامید.

فردا یک بازی حساس هم در انزلی برگزار می‌شود و طی آن ملوان با امیر قلعه‌نویی میزبان ذوب‌آهن اصفهان و یحیی گل‌محمدی خواهد بود. شاید یکی از معدود ورزشگاه‌هایی که فردا مملو از تماشاگر خواهد شد همین ورزشگاه تختی باشد. ملوانی‌ها از این‌که امیر قلعه‌نویی را روی نیمکت خود می‌بینند خوشحال و امیدوارند با این مربی، فصلی رویایی را پیش روی خود داشته باشند.

دو تیم فولاد و راه‌آهن هم برگزارکننده یکی از آخرین بازی‌های هفته نخست هستند. منطق فوتبال می‌گوید فولاد باید برنده این بازی باشد، چون راه‌آهنی‌ها نه بدنسازی مناسبی داشتند و نه بازیکن مطرحی جذب کردند. اما در این فوتبال از طریق راه‌حل‌های منطقی نمی‌توان به سوالات پاسخ داد.

تغییر غیرمنتظره

خبر برکناری مدیرعامل سپاهان و همین‌طور کنار گذاشتن مالک ملوان، در آستانه لیگ پانزدهم شوکی بزرگ برای این دو تیم لیگ برتری بود.

دیروز هیات مدیره باشگاه سپاهان اصغر باقریان را به عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه اصفهانی انتخاب کرد. وجود برخی اختلاف‌نظرها میان مهرزاد خلیلیان با اعضای هیات مدیره باعث شد، قهرمان لیگ در آستانه فصل جدید رقابت‌ها با یک تغییر مدیریتی بزرگ مواجه شود. در انزلی هم باشگاه ملوان، یک روز قبل از شروع رقابت‌های لیگ در بیانیه‌ای از داریوش بهشتی، که پیش از این 55 درصد سهام باشگاه را در اختیار داشت سلب مالکیت کرد.

البته در همین بیانیه آمده است که هیات مدیره از بازیکنان و کادر فنی باشگاه حمایت می‌کند تا تیم بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای در رقابت‌های فصل جدید شرکت کند.

اولین حاشیه

حاشیه‌های لیگ پانزدهم، یک روز قبل از بازی افتتاحیه آغاز شد؛ جایی که سرمربیان تیم‌های سایپا و گسترش فولاد در نشست خبری حاضر نشدند. در حالی که خبرنگاران زیادی به محل ساختمان سازمان لیگ رفته بودند تا با مجید جلالی و فراز کمالوند در مورد شروع لیگ و دیدار امروز آنها صحبت کنند، این دو مربی در اقدامی غیرحرفه‌ای دستیاران خود را به خیابان سئول فرستادند که این موضوع ناراحتی خبرنگارها را به همراه داشت و باعث شد آنها نیز این نشست خبری را تحریم کنند.

هفته اول و 11 محروم

11 بازیکن از همراهی تیم‌های خود در هفته نخست لیگ پانزدهم محروم هستند که البته سهم پرسپولیس با داشتن چهار بازیکن از سایر تیم‌ها بیشتر است.

با اعلام سازمان لیگ، پرسپولیسی‌ها در بازی با پدیده مجبورند بدون مهدی طارمی، علیرضا نورمحمدی، امید عالیشاه و سوشا مکانی به میدان بروند. استقلال هم از فهرست محرومان سازمان لیگ بی‌نصیب نبوده است. آبی‌ها در بازی با سیاه جامگان حنیف عمران‌زاده و هرایرمگویان را در اختیار ندارند.

امیرحسین صادقی، جواد کاظمیان، محمد آبشک، آندرانیک تیموریان و مارتین موتومبا دیگر محرومان هفته نخست لیگ برتر هستند که از این جمع دو بازیکن آخر، دیگر در لیگ ایران حضور ندارند.

کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال همچنین در فهرست محرومان اسامی 11 نفر از اعضای کادر فنی باشگاه‌ها را آورده است که مطرح‌ترین آنها مجید بصیرت، مربی سپاهان، مهدی تارتار، مربی صبا و صمد مرفاوی سرمربی فصل گذشته پیکان هستند.

سوت افتتاحیه به صالحی رسید

اسامی داوران دیدارهای هفته نخست از پانزدهمین دوره لیگ برتر در حالی اعلام شد که احمد صالحی بازی سیاه‌جامگان با استقلال و یدالله جهانبازی دیدار پرسپولیس با پدیده را قضاوت می‌کنند.

صالحی که قرار است دیدار افتتاحیه لیگ پانزدهم را سوت بزند چند شب پیش در مراسم معرفی بهترین‌های فوتبال ایران به عنوان بهترین داور فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر معرفی شده بود. اسامی داورانی که دیدارهای هفته نخست را قضاوت می‌کنند، به شرح زیر است:

پنجشنبه 8 مرداد

سیاه‌جامگان ـ استقلال، ساعت ۱۸ در ورزشگاه ثامن مشهد (داور: احمد صالحی) / سپاهان ـ استقلال خوزستان، ساعت 19 و 35 دقیقه در ورزشگاه فولاد شهر (داور: حسن اکرمی)/ صبا ـ استقلال اهواز، ساعت 19 و 35 دقیقه در ورزشگاه یادگار امام (ره) قم (داور: بیژن حیدری) / سایپا ـ گسترش فولاد، ساعت 19 و 35 دقیقه در ورزشگاه قوامین تهران (داور: محسن ترکی)

جمعه 9 مرداد

تراکتورسازی ـ نفت، ساعت ۱۸ در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز (داور: حسین زرگر)/ ملوان ـ ذوب‌آهن، ساعت 18 و 50 دقیقه در ورزشگاه تختی‌انزلی (داور: تورج حق‌وردی) /پرسپولیس ـ پدیده، ساعت 19 و 35 دقیقه در ورزشگاه آزادی تهران (داور: یدالله جهانبازی) /فولاد ـ راه‌آهن، ساعت 19 و 35 دقیقه در ورزشگاه غدیر اهواز (داور: موعود بنیادی‌فر)

رضا پورعالی

ورزش


6833470
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهاجم سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بعضی از تیم‌های رده‌های پایین جدول خودشان را پیش باخته برابر سرخپوشان می‌بینند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: تیم صنعت نفت آبادان بعد از دریافت گل اول متلاشی شد و نتوانست جبران کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های سری آ مزد عملکرد درخشان خود در فصل جاری مسابقات اروپایی را گرفتند و یک سهمیه برای لیگ قهرمانان اروپای سال آینده به این لیگ اضافه شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال با انجام ۳ دیدار امروز پیگیری می‌شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بایرلورکوزن رکورد شکست ناپذیری در فوتبال اروپا در قرن ۲۱ را جابجا کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم های رم، آتالانتا و لورکوزن به جمع 4 تیم برتر لیگ اروپا راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های فیورنتینا و استون ویلا موفق شدند به جمع ۴ تیم برتر مسابقات لیگ کنفرانس اروپا راه یابند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: مربی‌ای نیستم که باخت را گردن کسی بیندازم و خودم شکست برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس درباره آخرین وضعیت مصدومیتش توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: نتیجه ۳ بر هیچ یک نتیجه عالی در فوتبال حساب می‌شود و از عملکرد بازیکنانم واقعا رضایت دارم.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است