فرهنگی‌هنری 02:32 - 29 مرداد 1396
گفت‌وگوی رودررو با رضا پورحسین ـ مدیر شبکه چهار
مدیر شبکه چهار از تغییراتی که در طول مدیریت او در این شبکه به وجود آمده است و برنامه‌ها و طرح‌های آتی خود در شبکه چهار سیما سخن گفت.

اگر گشایش مالی صورت گیرد...

رضا پورحسین ۱۹ تیر ماه در جلسه معارفه خود به عنوان مدیر شبکه چهار سیما با تاکید بر نقش مهم این شبکه تلویزیونی، از تولید برنامه‌های جدید و تغییر و رشد مضاعف همراه با نظم و آرامش و دوری از هرگونه حاشیه و بی‌نظمی در کنداکتور شبکه خبر داده بود.

هم‌اکنون بیش از یک سال از مدیریت پورحسین در شبکه چهار گذشته است و به تازگی خبرهای خوشی همچون بازگشت تله‌تئاتر پس از وقفه‌ای شش ساله و تولید برنامه‌های علمی و با محتوا که از ساختارهای خشک و رسمی به دور است، شنیده می‌شود؛ از سوی دیگر انتقاداتی نیز مبنی بر چرایی حذف برخی از برنامه‌های شبکه چهار همچون سری برنامه‌های نقد و جای خالی این دست از برنامه‌ها در کنداکتور این شبکه وارد شده و می‌شود.

مدیر شبکه چهار سیما که همزمان با روز خبرنگار به ایسنا آمده بود، پس از بازدید از این خبرگزاری، در نشستی با خبرنگاران شرکت کرد تا نظر خود را درباره موضوعات فوق و طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای تحقق وعده‌های خود دارد، اعلام کند.

«چشم شب روشن» جای برنامه‌های «نقد چهار» را گرفت؟

با آغاز مدیریت دکتر پورحسین در شبکه چهار سیما، سری برنامه‌های «نقد چهار» با موضوعات سینما، تئاتر، ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی به پایان رسید و برنامه «چشم شب روشن» با اجرای محمد صالح‌علاء که پیش از این اجرای برنامه «دو قدم مانده به صبح» را در شبکه چهار بر عهده داشت، با هدف حفظ محتوای برنامه‌های نقد محور، راهی آنتن شد.

این تغییر در ابتدا با انتقادهایی همراه بود؛ بسیاری باور داشتند که سری برنامه‌های «نقد چهار» که هر شب به یک حوزه مشخص اختصاص داشت، می‌توانست دغدغه‌ها و مشکلات اهالی آن حوزه‌ها را به شکل تخصصی مطرح و پیگیری کند و ادغام همه این حوزه‌ها در برنامه‌ای که مشخصاٌ بار نقد را هم به عنوان هدف اصلی به دوش نمی‌کشد، شاید اقدام چندان مناسبی نباشد.

پورحسین پس از گذشت حدوداً یک سال از برنامه «چشم شب روشن» با تاکید بر اینکه این برنامه توانسته در حوزه نقد به خوبی ظاهر شود، از تغییراتی در ساختار و محتوای آن تا نهایتاً آبان‌ ماه امسال خبر داد و گفت: «چشم شب روشن» برنامه‌ای شبانگاهی است که محوریت اصلی آن نقد نیست، اما نقد هم دارد؛ به عنوان مثال شب‌های تئاتر و شعر، شب‌های نقد است، اما اسم برنامه را مشخصاً نقد نگذاشتیم. چون گاهی به مسائلی پرداخته می‌شود که کاملاً تبیینی است و باید فقط درباره آنها حرف زد و نمی‌شود نقد کرد. از سوی دیگر ساعت ۱۱ شب اقتضا می‌کند که بزم شبانه بیشتر باشد تا گفت‌وشنودهای کاملاً نقدمحور.

او با بیان اینکه سبک برنامه «چشم شب روشن» کلاسیک است، حضور محمد صالح علاء به عنوان مجری را یکی از مهمترین مزایای این برنامه تلویزیونی برشمرد و افزود: این مدل ساختار را پیشتر در برنامه «دو قدم مانده به صبح» تجربه کرده بودیم و از آنجا که تجربه بسیار خوبی بود، تصمیم گرفتیم آن را ادامه دهیم، ولی این بار به همراه بخش نقد. هم اکنون نیز با وجود اینکه برنامه خوب پیش رفته و موفق بوده است، می‌خواهیم در ساختار آن تجدید نظر کنیم و به احتمال زیاد از اول مهر یا ‌آبان ماه برنامه «چشم شب روشن» با ساختار جدیدتری ادامه پیدا خواهد کرد؛ به این ترتیب که از پنج شبی که برنامه راهی آنتن می‌شود،‌ هر شب به یک موضوع مشخص مثل سینما، تاریخ، موسیقی، خاطره و ادبیات اختصاص دارد؛ این شب‌ها صرفاً به گفت‌وگو ختم نمی‌شوند و بخش‌های دیگری همچون مستند و فیلم نیز خواهند داشت.

مدیر شبکه چهار سیما اضافه کرد: به عنوان مثال در شب‌های تاریخ برنامه «چشم شب روشن» قرار است بیشتر به تاریخ اجتماعی یا سیاسی پرداخته شود. ممکن است یک شب تاریخ به سید حسن مدرس اختصاص داشته باشد. بنابراین سعی می‌کنیم تمام آن چیزی که به مدرس مربوط است را مطرح و اگر فیلم‌ها و مستنداتی نیز در این باره وجود دارد را پخش کنیم. در کل یکی دیگر از برنامه‌های آتی ما در شبکه چهار سیما این است که حداقل یک روز در ماه را به یک موضوع مشخص اختصاص دهیم و تمام برنامه‌های شبکه با توجه به ساختار خودشان به آن موضوع مشخص بپردازند. بر همین اساس روز پزشک (۱ شهریور ماه) از ۹ صبح تا ۱۰ شب برنامه خواهیم داشت و فقط در قالب‌های گوناگون گفت‌وگو، گزارش، مستند و فیلم به ابن‌سینا و پزشکان می‌پردازیم.

اعتماد هنرمندان تئاتر را جلب می‌کنیم

بازگشت باکس ویژه‌ی پخش تئاترهای تلویزیونی به شبکه چهار، آن هم پس از وقفه‌ای شش ساله، خبری خوش برای اهالی هنرهای نمایشی محسوب می‌شود، اما اینکه آیا اختصاص ساعت ویژه به پخش تله‌تئاتر، به منزله‌ی تولید این ساختار در تلویزیون هم خواهد بود، وعده‌ای است هنوز در عمل محقق نشده است.

۱۳ تیر ماه امسال شبکه چهار سیما از ساخت تله‌تئاتر و تله‌فیلم‌های جدید پس از وقفه‌ای طولانی‌ مدت خبر داد و اعلام کرد که از ابتدای پاییز امسال مجموعه‌های نمایشی جدیدی برای پخش از این شبکه در نظر گرفته شده است. پس از آن باکس تله‌تئاتر با پخش نمایش‌تلویزیونی «خرده جنایت‌های زناشویی» با بازی نیکی کریمی و محمدرضا فروتن به شبکه چهار بازگشت؛ نمایشی که تولید و پخشش در آن دوره، نگاه‌های بسیاری را به ساختار تله‌تئاتر جلب کرد.

پورحسین درباره بازگشت تله‌تئاتر به باکس شبکه‌ چهار و اینکه هم‌اکنون تولیدات شبکه در چه مرحله‌ای قرار دارند، بیان کرد: بودجه تله‌تئاتر تأمین شده و هم اکنون اولین تله‌تئاتر تولیدی ما با عنوان «دندان مبارک» در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. این تئاتر که نوشته آقای اصغر علی عبداللهی است، در ژانر طنز نوشته شده و به داستان کشیدن دندان ناصرالدین شاه در دوران قاجار اشاره می‌کند. متن پنج نمایشنامه طنز دیگر آماده شده و مجوز ساخت نیز گرفته‌اند و بعد از گذراندن مرحله برآورد، تولید آنها نیز آغاز خواهد شد. همچنین چند متن خارجی هم از قبل هم داشتیم که فعلاً در مرحله بازنویسی برای تولید قرار دارند.

مدیر شبکه چهار و قائم مقام سیما در ادامه از تولید تله‌تئاترهای تک‌گویی (مونولوگ) خبر داد و گفت: طرح چند کار تله‌تئاتر مونولوگ را در نظر گرفته‌ایم. البته این ساختار مونولوگ پیشتر هم در تلویزیون تولید شده بود، مثل تله‌تئاتر شهید مدرس با بازی مرحوم خسرو شکیبایی که بسیار هم پربیننده بود. در ساخت مونولوگ‌ها باید به این نکته توجه کرد که خود شخصیتی که درباره آن صحبت می‌شود و بازیگری که ایفای نقش می‌کند بسیار حائز اهمیت است. گاهی ممکن است مونولوگ به یک واقعه ارتباط داشته باشد، که باز هم هنرپیشه آن نمی‌تواند هر کسی باشد.

او با بیان اینکه تصمیم داریم در مونولوگ‌ها به موضوعات تاریخی با زبانی طنز بپردازیم، یادآور شد: به عنوان مثال تصور کنید یک شخصیت تاریخی همانند فردوسی در حال سخنرانی است؛ این می‌تواند یک وجه تاریخی و یه وجه طنز داشته باشد. تا زمانی که فردوسی درباره تاریخ و شاهنامه صحبت می‌کند همه چیز مستند است، اما وقتی درباره مسائل امروزی سخن می‌گوید، صحبت‌هایش رنگ و بوی طنز به خود می‌گیرد. این سبک در ادبیات دنیا بسیار مرسوم است و ما نیز در تلویزیون خودمان نمونه‌هایی داشته‌ایم، ولی نسبت به آنچه که در دنیا انجام می‌شود، بسیار کم بوده است.

پورحسین درباره‌ی جلب دوباره اعتماد هنرمندان تئاتر برای همکاری با تله‌تئاترهای تولیدی شبکه چهار، بیان کرد: در کل می‌توان گفت که خون تازه‌ای به تله‌تئاتر تزریق شده است؛ اما علت اینکه برخی از هنرمندان هنوز بازگشت تله‌تئاترها به قاب تلویزیون را باور ندارند، این است که پیشتر چند بار برای انجام این کار دورخیز شده، ولی هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده بود. به شخصه این حق را همه به آنهایی که در عرصه تئاتر کار می‌کنند می‌دهم که به این موضوع کج‌دار و مریض نگاه کنند. اما امیدوارم که در عمل بتوانیم اعتماد این عزیزان را جلب کنیم.

برنامه‌های جدید شبکه چهار

پورحسین همچنین درباره‌ برنامه‌های جدید شبکه چهار سیما که برخی به تازگی راهی آنتن شده و برخی هم در مرحله تولید یا پیش‌تولید قرار دارند، اظهار کرد: برنامه «مستند چهار» به‌زودی با همان تیم قبلی روی آنتن خواهد رفت. به طور کلی ایده برای شبکه زیاد داریم، اما تنگناهای مالی اجازه نمی‌دهد تا آنها را عملی کنیم؛ به عنوان مثال دو مسابقه در نظر گرفته‌ایم که نیاز به پروداکشن‌های بزرگ دارند؛ چراکه باید جمعیت حداقل ۲۰۰ نفری به عنوان تماشاچی در مسابقه داشته باشیم. ساده‌ترین نوع مسابقه، همان مسابقه‌های تلفنی است که اصلاً در هیچ دوره‌ای جذابیت نداشته است. ما مسابقه‌ای با عنوان «آدرنالین» را برای شبکه چهار در نظر گرفته‌ایم که اگر تامین اعتبار شود، تولید آن را آغاز می‌کنیم.

او ادامه داد: همچنین برنامه‌ای با نام «مهمان‌خانه» را تدارک دیده‌ایم که در آن با توجه به جهت‌گیری شبکه چهار به سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌پردازیم. با توجه به تدارکی که داشته‌ایم امیدواریم برنامه خوبی باشد و به زودی پخش آن آغاز می‌شود. چند هفته است که طنز شبانه‌ «منبع موثق» نیز راهی آنتن می‌شود و به گفته بسیاری تاکنون موفق بوده است. این برنامه مونولوگ می‌خواهد تحلیل‌های روز دنیا را با زبانی طنز به مخاطبان ارائه دهد.

قائم مقام سیما در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: کارهای هنری پُرهزینه و نیازمند تجهیزات هستند. به همین دلیل اگر این گشایش مالی صورت بگیرد و مشکل مالی که شامل حال کل بخش‌های کشور و نه تنها صداوسیما می‌شود، حل شود، برنامه‌های بهتری در تلویزیون دیده خواهد شد؛ الیته این مشکلات مالی شامل بخش نمایشی نمی‌شود، چراکه تلاش بر این است که کمبودهای مالی شامل بخش‌ نمایشی نشود.

انتهای پیام


9375780
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است