وبگردی 19:09 - 16 تیر 1394
اگر مردم از عظمت این دعا باخبر بودند و می دانستند که چه سریع به اجابت می رسد، برای آن حتی با شمشیر می جنگیدند تا آن را به دست آوردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبستان: اگر مردم از عظمت این دعا باخبر بودند و می دانستند که چه سریع به اجابت می رسد، برای آن حتی با شمشیر می جنگیدند تا آن را به دست آوردند. سوگند به خدا که اسم اعظم الهی در این دعا واقع شده پس بکوشید بر خواندن این دعا و آن را از نااهلان و منافقان پنهان بدارید.
این سخنان حضرت امام باقر علیه السلام در رابطه با دعای سحر است. دعای سحر یکی از معروف ترین دعاها  در ماه مبارک رمضان است که روایت شده حضرت آن را در سحرهای ماه مبارک رمضان قرائت کرده و نسبت به خواندن آن سفارش می نمودند.
 
شرح و تفسیر فرازهای والای این دعا، طی سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام علی شاه علیزاده، کارشناس و پژوهشگر تفسیر و علوم قرانی بیان شد و حال بخش چهارم این گفت و گو را می خوانید:
 
مفهوم نور همچنان که در مباحث پیش بیان شد در میان خالق و مخلوق مشترک است در تعریف نور گفته شده هرچیزی که به خودی خود ظاهر و آشکار باشد و دیگران را نیز آشکار کند نور نامیده می شود. 
 
وقتی واژه نور را در مخلوقات و موجودات مادی جستجو می کنیم می توان مصادیقی برای آن یافت. به عنوان مثال خورشید که خود روشن است و منظومه شمسی را نیز نور می بخشد مصداقی برای مفهوم نور است.
اما مصادیق مادی نور وبژگی هایی دارند که خداوند از آنها منزه است.  نخست این که خورشید هستی اش را از خود ندارد بلکه از خدا دارد، دوم این که  خورشید دارای جسم است و دیگر این که خورشید رو به تمام شدن است. اما خداوند هم منزه از جسم و ماده است هم ابدی است و هم هستی خدا از خود معنای نور بودن خدا تا حدودی برای ما روشن می شود.
 خدا نور است چون وجود دارد و وجودش آشکار و ایجاد کننده است یعنی آن چه را که پیدا نبود خداوند وجود آن را ایجاد کرد.  
 
اما موجودات در بهره مندی از نور، یکسان نیستند و بالاترین بهره مندی از نور را وجود پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله دارد چنان که شخص حضرت فرمود: « اول ما خلق الله، نوری » اولین موجودی که خدا آفرید نور من بود.  در حدیثی از امام علی علیه السلام نقل است: «همانا خدا نور محمد صل الله علیه وآله را پیش از اسمان ها و زمین، عرش، کرسی، قلم و حتی آفرینش آدم و نوح و ابراهیم آفرید» . 24 هزار سال پیش از همه پیامبران، خدا نور پیامبر را آفرید.
 
دعا کننده وقتی می خواهد به صفت نور خدا معرفت پیدا کند ابتدا به سراغ انوار مخلوقات خدا می رود و با استعانت از بالاترین مراتب نور الهی از خدا طلب استجابت می کند.
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ نُورِکَ بِأَنْوَرِهِ وَ کُلُّ نُورِکَ نَیِّرٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِنُورِکَ کُلِّهِ ؛ خدایا برای استعانت گرفتن در برآورده شدن حاجتم به سوی نورانی ترین نور تو دست یاری دراز می کنم. اما وقتی متوجه می شود که همه تجلی نوری مخلوقات، همه از جانب خود خداست و اوست که نور کل است خطاب را تغییر می دهد و می گوید « وَ کُلُّ نُورِکَ نَیِّرٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِنُورِکَ کُلِّهِ .»
 
در فقره بعدی دعا آمده است که  اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ رَحْمَتِکَ بِأَوْسَعِهَا وَ کُلُّ رَحْمَتِکَ وَاسِعَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ کُلِّهَا ؛  در منابع روایی وارد شده است که رسول گرامی اسلام و ائمه معصومین علیهم صلوات الله  دارای دو مرتبه از وجود هستند، به یک مرتیه آن با نام « وجود نوری» اشاره شده و مرتبه دیگراین است که آنها نیز مانند همه انسا نها دارای جسم و روح می باشند که در اثر تولد از پدر و مادر به دنیا آمده اند.
وجود روحی و جسمی آنها در این دنیا در یک محدوده زمانی قرار دارد و پس از پایان محدوده زمانی از دنیا می رود همچون سایر انسان ها.  اما وجود نوری آنها یک آفرینش خاص است که تنها آنان از این وجود نوری برخوردارند.
 
این «وجود نوری» اولین مرتبه از آفرینش است که پیش از آن هیچ موجودی آفریده نشده بود. این انوار قدسیه اولین مخلوقات الهی هستند که در این مرتبه از وجود، تجلی تام و تمام اسمای حسنای الهی  اند. امام صادق علیه السلام فرمود: ما هستیم آن تجلی تام اسمای الهی .
 
در قران نیز به «وجود نوری» اشاره شده است که وقتی به ابلیس دستور سجده داده شد و او ابا کرد از وی سوال شد که آیا سجده نکردن تو به خاطر آن است که استکبار ورزیدی و یا خود را از «عالین» به شمار آوردی؟
از این آیه استفاده می شود که «عالین» کسانی بودند که مامور به سجده نبوده اند.
 
«ابوسعید خدری» می گوید در نزد رسول خدا نشسته بودیم  که مردی آمد و از رسول خدا صل الله علیه وآله درباره این آیه سوال کرد که عالین چه کسانی هستند؟ آیا برتر از فرشتگانند؟ حضرت فرمود: «من، علی، فاطمه، حسن وحسین؛ در سراپرده عرش بودیم و خدا را تسبیح می گفتیم و فرشتگان نیز با تسبیح ما خدا را تسبیح می گفتند، این 2 هزار سال قبل از آفرینش آدم بود؛  وقتی خداوند وی  را آفرید به فرشتگان امر کرد که بر او سجده کنند اما بر ما امر نکرد و همه فرشتگان سجده کردند جز ابلیس ».
 
بنابراین منظور از «عالین» همان پنج تن آل عبا هستند که نام  آنها در سراپرده عرش مکتوب است.  «وجود مقدس نوری» آنها اولین مخلوقات الهی است و به همین دلیل، آنها سبب وجود سایر موجودات هستند.  
یعنی خلقت سایرموجودات نیازمند اسباب و عللی است و سبب وجود این مخلوقات «وجود نوری» این بزرگواران است.  همچنان که در زیارت امام حسین علیه السلام و سایر زیارت می خوانیم که «بکم یمحوا الله ما یشاء و بکم یثبت » خداوند به واسطه شما هر آنچه از تقدیرات را که بخواهد محو یا تقدیر می کند .
 
به واسطه شما درختان می رویند و بارن از آسمان می ریزد که همگی دلالت بر این دارد که وجود نورانی ائمه واسطه خلق و آفرینش خلقت هستند.  البته این وجود نورانی جدای از وجود مادی آنها نیست.  یعنی زمانی که آنها با تولد از پدر و مادر متولد شده و به دنیا وارد می شوند علاوه بر جسم و روح،  «وجود نورانی» آنها با ایشان همراه است مانند روح و جسم ما که با هم در این دنیا همراه هستند و جدای از هم نیستد. نور وجودی آنها نیز با آنان همراه بوده است.
 
با عنایت به این مقدمه کلمه رحمت را شرح می دهیم.  رحمت یعنی حالتی که دارنده آن وقتی نیاز نیازمندی را می بیند به سوی او متمایل شده و در جهت برطرف کردن نیاز او تلاش می کند. لذا وقتی انسانی برای رفع نیاز دیگری اقدام می کند،  می گویند به او رحم کرد.
خداوند با وصف «رحمان و رحیم» معرفی شده است و مفسران گفته اند «رحمان» رحمی است که در راستای برآورده شدن اصل و بقای هستی و لوازم آن از حیات و رزق و سایر نعمت های الهی می باشد  و «رحیم»  صفتی است برآورنده کمالات و معنویات.
 
آفرینش با صفت «رحمان» خداست و کمال آفرینش با رحمیت خدا تامین می شود. تمام موجوداتی که آفریده شده اند تجلی رحمانیت خداوند و کمالات آنها تجلی رحمت رحیمی خداست.
 لذا در قران رسول گرامی اسلام را «رحمه للعالمین» معرفی می کند. این فقره از دعا می گوید «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ رَحْمَتِکَ بِأَوْسَعِهَا وَ کُلُّ رَحْمَتِکَ وَاسِعَةٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ کُلِّهَا»
وقتی با معرفت به رحمت واسعه ی الهی در مخلوقات، به رحمت خود خدا پی می بریم عرض می کنیم خدایا چون همه رحمت ها از جانب توست و از تو نشات می گیرد من به همه رحمت های تو متوسل می شوم تا حاجتم به اجابت رسد.


انتهای پیام/

6713668
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وسط ویرانی و جنایات به جا مانده از ارتش رژیم کودک‌کش صهیونیستی در بیمارستان شفا جمله‌ای روی یکی از دیوار‌های بیمارستان، نور شد: «ای فاطمه! برای رسیدن به سعادت آخرت، در مقابل تلخی‌های دنیا صبوری کن».
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کودکان به رفتار و کردار بزرگترها و حوادث تلخ و شیرین زندگی خیلی حساس هستند و با هر اخم و خنده‌ای دچار نوسانات روحی و روانی می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دوستی بر اساس اعتماد بنا شده است، اما گاهی اوقات ممکن است این احساس آزاردهنده به شما دست دهد که وقتی شما در کنارش نیستید، پشت سر شما حرف بزند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس امنیت سایبری، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف گوشی از منابع غیرمجاز را یکی از دلایل اصلی آلودگی گوشی‌های کاربران ایرانی به انواع بدافزار دانست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی ازموضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود. بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده‌ان...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انقلاب شکوهمند اسلامی از زمان پیروزی توانسته است سیلی های آبدار زیادی بر ابهت پوشالی ابر جنایتکاری به نام آمریکا بنوازد؛ روزی در تسخیر لانه جاسوسی، روزی در عملیات پنجه عقاب، روزی در چشم شیر، روزی هم با بارش موشکی بر فراز گنبد پوشالی آمریکای...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌ها تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کتمان حقیقت، تنها راهکار صهیونیست‌ها درمقابل موفقیت حمله پهپادی و موشکی ایران است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است