بین‌الملل 09:38 - 01 دی 1393
پژوهشگر سیاسی مصر در گفت‌وگو با فارس:
«بشیر عبدالفتاح»، پژوهشگر سیاسی مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک «الاهرام» گفت مصر قطر تحت فشار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از موضع خود عقب نشسته و آشتی و نزدیکی با قاهره را پذیرفت.

قطر تحت فشار اعضای شورای همکاری از موضع خود عقب نشست

«بشیر عبدالفتاح»، پژوهشگر سیاسی مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک «الاهرام» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره درباره طرح شاه عربستان برای نزدیکی روابط مصر و قطر گفت: این اقدام در پی آشتی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و بازگشت سفرای امارات، بحرین، عربستان به دوحه قابل پیش‌بینی بود.

عبدالفتاح درباره دلایل مصر و قطر در قبول طرح آشتی عربستان به رغم اختلافات سیاسی بین دو کشور گفت: قطر تحت فشار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از موضع خود عقب نشسته و آشتی و نزدیکی با قاهره را پذیرفت.

این کارشناس سیاسی مصری افزود: مصر نیز به دلایل متعددی این طرح آشتی را پذیرفت که از جمله آن اصل ضرورت نزدیکی با همه کشورهای عربی است که مصر به آن اعتقاد دارد و دوم، نیاز مصر به توقف حملات سهمگین رسانه‌ای است که شبکه قطری الجزیره علیه مصر در پیش گرفته بود و سوم، درخواست مصر از قطر برای تحویل رهبران جماعت اخوان المسلمین است که از سوی قاهره محکوم به خشونت بوده و احکام قضایی علیه آنها صادر شده است.

بشیر عبدالفتاح تاکید کرد: مصر از طریق آشتی با قاهره به دنبال پیشبرد روابط اقتصادی خود با دوحه است بخصوص در سایه مشکلات مالی که اقتصاد مصر با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

این پژوهشگر سیاسی مصر در عین حال تاکید کرد که نزدیکی واقعی دوحه-قاهره نیازمند اقدامات عملی از سوی دو کشور است.

شهر قاهره پایتخت مصر روز شنبه گذشته شاهد تحرکات جدیدی در راستای اجرای طرح «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سعودی در حمایت از توافق میان دولت‌های مصر و قطر بود.

برقراری آشتی مصر و قطر در مراسم استقبال «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهور مصر از «خالد بن عبدالعزیز تویجری» رئیس‌ دفتر و فرستاده ویژه شاه سعودی و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» فرستاده ویژه «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر آشکار شد.

در این دیدار راه‌های اجرایی‌کردن طرح شاه سعودی در جریان اجلاس ریاض و تاکید بر التزام همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به مصوبات این اجلاس درباره سیاست حمایت از مصر و سهیم شدن در تقویت امنیت و ثبات آن و حمایت از توافق میان کشورهای عربی به ویژه مصر و قطر بررسی شد.

نهاد ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: مصر چشم انتظار دوره جدیدی است که در آن اختلافات گذشته کنار گذاشته می‌شود.

این نهاد تاکید کرد: حساسیت مرحله کنونی مقدم شمردن وحدت صفوف و تلاش صادقانه با نگاهی مشترک برای تحقق آمال و انتظارات ملت‌های عربی است.

محور اصلی اختلافات میان مصر و قطر حمایت‌های دوحه از اخوان المسلمین که اپوزیسیون اصلی فعلی در مصر هستند، می‌باشد.

ناظران معتقدند این دیدار نشان دهنده نزدیک شدن به بازگشت کامل روابط میان مصر و قطر است، روابطی که پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور مصر در سوم ژوئن 2013 دچار تنش شده بود.

تنش سیاسی مصر و قطر در پی انتقادهای دوحه از نظام سیاسی مصر پس از برکناری محمد مرسی که مورد حمایت دوحه قطر داشتن بالا گرفت. دوحه درهای خود را به روی مخالفان قدرت انتقالی جدید گشود و شبکه تلویزیونی الجزیره نیز علیه دولت جدید مصر برنامه پخش می‌کرد که مقامات مصری برخی از خبرنگاران این شبکه تلویزیونی را بازداشت و فعالیت این شبکه را محدود کردند.


5462963
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون اروپا از اسرائیل و ایران خواست تا از تشدید بیشتر درگیری خودداری کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گردان‌های القدس، شاخه جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حملات موشکی به اراضی اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال گلوله از این کشور به اوکراین را بهتر از اعزام نیروی آمریکایی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس پاکستان از حمله انتحاری به یک خودروی حامل کارگران ژاپنی در کراچی پاکستان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپاد‌ها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است