سیاسی 18:42 - 15 مهر 1394
مسئول تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی گفت: بسیج دانشجویی به عنوان فراگیرترین تشکل دانشجویی کشور دغدغه پیشبرندگی انقلاب اسلامی با توان و ظرفیت بالای دانشجویان جوان انقلابی را دارد.

یک مسوول «مواضع بسیج دانشجویی» را تبیین کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، سجاد ریحانی در نشست سالیانه مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های خوزستان و انتخابات شورای تبیین مواضع استان خوزسنان اظهار کرد: بسیج دانشجویی با داشتن بیش از سه هزار دفتر در دانشگاه‌های سراسر کشور فراگیرترین تشکل دانشجویی کشور است که نسبت به مسائل کشور نگاه دغدغه‌مند دارد.

وی افزود: بسیج دانشجویی به‌عنوان فراگیرترین تشکل دانشجویی کشور دغدغه پیشبرندگی انقلاب اسلامی با توان و ظرفیت بالای دانشجویان جوان انقلابی را دارد که برخی آن‌ها را افراطی می‌نامند. بسیج برای ساری و جاری‌شدن نظرات و دیدگاه‌های خود در مسائل و تحولات مختلف کشور و منطقه، ابزارهای مختلفی تدارک دیده و راهکارهایی را در نظر گرفته است که یکی از این ابزارها، ظرفیت شورای عالی تبیین مواضع است که با استفاده از جمع نخبگان، صاحبنظران و متولیان امر بسیج دانشجویی نسبت به موضوعات و مسائل مهم تبین موضع و تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با اشاره به جنبش دانشجویی در کشور اظهار کرد: البته عده‌ای اعتقاد ندارند که ما در کشور جنبش دانشجویی داریم، ولی ما بنابر نظر رهبری معتقدیم که جنبش دانشجویی در کشور وجود دارد و برخلاف نظر عده‌ای که جنبش دانشجویی را به زمان تشکیل نخستین دانشگاه در کشور منسوب می‌کنند، معتقدیم ریشه‌های این جنبش خیلی قبل‌تر و در زمان اعزام دانشجویان به خارج از کشور و مبارزه انقلابی آن‌ها با رژیم شاهی شکل گرفت.

مسئول تبیین مواضع بسیج دانشجویی به گام‌های چهارگانه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اشاره و خاطرنشان کرد: گام نخست اشراف به اوضاع پیرامونی است و مسئولان و فعالان بسیج باید به‌عنوان یک عنصر فعال سیاسی نسبت به پیرامون خود اشراف داشته و آگاه‌ترین فرد در جامعه باشند؛ در گام دوم باید موضوعات رصد شده را تحلیل و در گام سوم باید برای حرکت و تأثیرگذاری، یک تصمیم درست و به‌هنگام اتخاذ کنند. گام چهارم نیز اقدام به‌موقع و به‌اندازه است.

وی با بیان این‌که «مسئولان شورای تبیین مواضع این چهار اولویت را در دستور کار خود قرار داده و حرکت خود را بر این اساس تنظیم می‌کنند»، افزود: امسال در مباحث سیاسی با موضوعات مهمی مواجه هستیم و به تعبیر رهبر انقلاب در یک پیچ تاریخی حساس و مهم قرار داریم؛ به گفته‌ استراتژیست‌های آمریکایی نیز در دوره رویارویی دو قطب اساسی جهان که در یک سو اسلام ناب به پیشقراولی جمهوری اسلامی و در سوی دیگر قطب صهیونیستی آمریکایی است، هستیم. با توجه به حساسیت این برهه، موضوعات از ضریب اهمیت بیشتری برخوردار و نیازمند تدقیق و نگاه مستبصرانه هستند.

وی با اشاره به موضوعات روز کشور مانند برجام، مباحث هسته‌ای و انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تصریح کرد: البته این مسائل موضوعات مهمی هستند که باید نسبت به آن‌ها دقیق و هشیار باشیم اما بزرگترین تهدیدی که با آن مواجه هستیم و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی‌های اخیر خود در موضوع مسائل مهم سیاسی کشور به آن اشاره کردند، بحث نفوذ است. باید قطعات پازل نفوذ دشمن در مباحث مذاکرات هسته‌ای و انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را شناسایی و رصد کنیم.

ریحانی با بازخوانی بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه، خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند تلاش دشمن برای نفوذ از تهدیدات بزرگ است و با اشاره به چهار تهدید و نفوذ مهم در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی متذکر شدند که نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب باشند.

وی با بیان این‌که «امنیت برای یک کشور از مسائل بسیار مهم است»، آن‌چه «اصرار برخی از مسئولان برای پذیرش پروتکل الحاقی در موضوع برجام» خواند را به‌عنوان زمینه‌ساز نفوذ امنیتی دشمن، جای سؤال دانست و ادامه داد: گویا برخی فراموش کرده‌اند که در دوران اصلاحات با پذیرش پروتکل الحاقی چه مسائل و مشکلاتی برای کشور ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: استعمار در نگاه جریان غرب نهادینه شده است؛ فرانسیس بیکن و جان لاک به عنوان علمای اندیشه سیاسی غرب که استعمار را تئوریزه می‌کنند بیان کرده‌اند که باید کشورهای آسیایی و آفریقایی را مستعمره خود کنیم.

مسئول تبیین مواضع بسیج دانشجویی افزود: جریان لیبرالیستی و نگاه اومانیستی در حکومت غرب، رفاه و معیشت مردم را با نگاه توسعه‌گرایانه در اولویت قرار می‌دهد و به همین دلیل برای دستیابی به این اولویت باید اقتصاد این کشورها قوی شود؛ برای قوی‌شدن اقتصاد واحد پولی قوی لازم است و واحد پولی قوی نیز باید پشتوانه پولی قوی داشته باشد. در حال حاضر واحد پولی غرب دلار است و آن‌ها می‌گویند که پشتوانه دلار باید ثروت جهانی و به عبارت دیگر نفت و گاز باشد. نفت و گاز هم در غرب آسیا وجود دارد.

وی با بیان این‌که «غرب به کشور ما نگاه گرگ و میشی دارد»، اظهارکرد: از میان چهار تهدید اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی، رهبر انقلاب نفوذ سیاسی و فرهنگی را با اولویت بیشتری برجسته می‌کند و بیان می‌کند که «دشمن سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای نفوذ فرهنگی و تغییر تدریجی باورهای مردم انجام داده و در زمینه سیاسی نیز به دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور است.»

وی اظهار کرد: باید نقشه، پازل و صدای دشمن خواه از جانب ایادی داخلی آن‌ها یا جریان مسلط غرب را برای نفوذ در انتخابات آتی رصد کنیم و ببینیم چگونه می‌توان با چه ضریبی راه نفوذ دشمن را سد کرد؛ زیرا در صورت تحقق توطئه آن‌ها برای نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری، جهت‌گیری تصمیمات کشور براساس خواست و اراده دشمن خواهد شد.

ریحانی با اشاره به این‌که «با یک نگاه راهبردی به زیارت عاشورا متوجه می‌شویم که با سه نوع جنگ نرم، نیمه‌سخت و سخت مواجه هستیم»، تصریح کرد: در زیارت عاشورا کسانی را که اساس ظلم و جور را بنیان گذاشتند، لعن می‌کنیم؛ زیرا وقتی مبانی و اساس دستگاه فکری افراد تغییر کند، دچار خطای محاسباتی و ادراکی می‌شوند. فوکویاما بیان می‌کند که برای براندازی نظام ولایت فقیه باید روحیه شهادت‌طلبی مردم را به رفاه طلبی تغییر داد؛ تبدیل مباحث معیشتی به اولویت اول، خطای محاسباتی ایجاد می‌کند.

وی با بازخوانی پیام تاریخی امام(ره) به مهاجران عراقی در نیمه شعبان سال 61، اظهار کرد: امام(ره) در این پیام عنوان می‌کنند که "مسئولان بدانند انقلاب ما مربوط به ایران نیست بلکه انقلاب ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت(عج) است؛ مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که برعهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آن‌ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است، منصرف کند."

وی با بیان این‌که «تغییر در اولویت‌ها تغییر در اساس‌ها و بنیادها را به دنبال دارد»، تصریح کرد: آن‌چه اکنون در کشور در حال وقوع است و آن اتفاق نامیمون که همه باید از آن بیم داشته باشیم، نفوذ آمریکاست که حتی برجام و مسائل هسته‌ای نیز بخشی از این طرح نفوذ است.

ریحانی با طرح این پرسش که «چه کسانی نگاهشان این است که پای غرب و آمریکا به هر بهانه‌ای به کشور باز شود؟»، پاسخ داد: این‌ها کسانی هستند که می‌گفتند اصلاحاتی که ما به دنبال آن هستیم با اصلاحات در انقلاب و نظام و رهبری تحقق پیدا می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که «وقتی اساس‌ها و بنیادهای فکری تغییر کند، بستر جنگ نیمه سخت فراهم می‌شود» با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا که "لعن کنید کسانی را که اجازه ندادند به شما به رتبه‌ای که خدا برایتان در نظر گرفته بود، برسید"، افزود: وقتی اساس‌های ذهنی تغییر کرد، ذائقه فرد تغییر می‌کند و دیگر نمی‌تواند بپذیرد که اولیای الهی باید در نظام الهی در مصادر قدرت باشند به همین دلیل است که در میدان جنگ وقتی در یک سو امام علی(ع) و در سوی دیگر صحابه رسول(ص) قرار دارند، دچار گیجی می‌شود و نمی‌تواند جبهه حق را تشخیص دهد.

وی تصریح کرد: نداشتن تحلیل سیاسی موجب بالا رفتن سر امام معصوم بر نیزه می‌شود؛ زیرا وقتی ذائقه‌ها تغییر کرد دیگر افراد نمی‌توانند سخنی را که از ضمیر الهی برآمده است، بپذیرند. در زمان انقلاب نیز بسیاری از افراد از مواضع امام(ره) نسبت به آمریکا خرده می‌گرفتند که این‌قدر به آمریکا تشر نزنید؛ همان‌ها امروز هم هستند که ذائقه و دستگاه فکری تحلیلی آن‌ها تغییر کرده و فشار می‌آورند که تا چه وقت می‌توانیم مقابل آمریکا بایستیم. این جریان امروز هم می‌خواهد از بستر انتخابات برای رونمایی و بازتنفس خود استفاده کند.

مسئول تبیین مواضع بسیج دانشجویی ادامه داد: وقتی ذائقه تغییر کرد و اولیای الهی را از مصادر قدرت در نظام الهی دور کردید، زمینه برای جنگ سخت فراهم می‌شود و به همین دلیل در زیارت عاشورا آن‌هایی را که با اباعبدالله به قتال پرداختند، لعن می‌کنیم. نفوذ آمریکا در داخل کشور در حوزه اندیشه از طریق گفتمان آمریکایی که اسلام آمریکایی هم جزئی از آن است و می‌تواند ایادی تابلودار و غیرتابلودار را در خود جای دهد، نباید به خاطر مباحثی مانند برجام و هسته‌ای مورد غفلت قرار گیرد.

وی با تأکید براین‌که «نباید از موضوعات مهمی که در کشور و منطقه در حال وقوع است، غافل باشیم» تصریح کرد: با شکل‌گیری هندسه جدید قدرت در منطقه رویکرد آمریکا در حال تغییر است. چرا امروز در یمن بدون حضور فیزیکی جمهوری اسلامی، پرچم و تمثال رهبری بالا می‌رود و چرا در عراق و سوریه اهداف آمریکا محقق نمی‌شود؟ این‌ تحولات نشان‌دهنده تغییر هندسه قدرت در منطقه است. باید ببینیم آمریکا اکنون در منطقه به دنبال چیست و وقتی همپیمانان حداکثری او در حال سقوط و یا تبدیل به هم‌پیمانان حداقلی هستند چه واکنشی دارد؟ این‌ها سؤالات جدی است که باید برای آن فکر و برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان این‌که «قرار است شورای تبیین مواضع بسیج راهبردها و نظرات مسئولان بسیج را تحلیل، جمع‌بندی و به‌گونه‌ای اعلام موضع کند که نفوذ آمریکا در کشور و منطقه را سد کند»، گفت: این همان هشداری است که امام راحل در پیام تاریخی خود به بسیج دانشجویی متذکر شدند و هدف از تشکیل بسیج را جلوگیری از نفوذ ایادی شرق و غرب در دانشگاه‌ها عنوان کردند.

ریحانی اظهار کرد: امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌های کشور بسیج دانشجویی و طلاب حوزه‌های علمیه هستند که باید با تمام توان از مواضع انقلاب دفاع کنند و پاسدار اصول تغییرناپذیر نه شرقی، نه غربی باشند. امام با یک نگاه عمیق بسیج دانشجویی را شکل داد و وظیفه اساسی آن را جلوگیری از نفوذ دشمن در دانشگاه و حوزه تبیین کرد.

وی دو عامل اساسی برای تداوم یک انقلاب را ساختارسازی و کادر‌سازی عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی از امام(ره) درباره ساختار و مدل حکومت‌داری ایشان پرسیدند، نظام ولایت فقیه و جمهوری اسلامی را عنوان کردند که چهارچوب حکومت، جمهوری و محتوای آن اسلام باشد؛ کادرسازی نیز از طریق حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین باید این بسترها سالم باشد و عامل پاسداری از دانشگاه‌ها از ورود ایادی تفکر غرب و نگاه تساهل و تسامح و لیبرالیستی، بسیج دانشجویی است که جلوی نفوذهای بعدی و تغییر در ذائقه‌ها و خطاهای فکری و محاسباتی را می‌گیرد.

وی خطاب به مسئولان بسیج دانشجویی با بیان این‌که «باید به دنبال کارهای تأثیرگذار و جریان ساز برای تغییر روند محاسبات در جهان باشیم»، این امر را شدنی دانست و افزود: مانیفست اساسی بسیج فرمایشات و بیانات امام راحل و رهبری انقلاب است تا بتوانیم با حرکت در حوزه اندیشه‌ای امام و رهبری مسیر انقلاب اسلامی را بیش از پیش جلو ببریم.

انتهای پیام


7175271
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۴۰۳ به ریاست سرلشکر محمد باقری و با حضور دیگر اعضا تشکیل شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آب و مواد غذایی مورد نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان توسط یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش از پایگاه شهید لشگری به این استان ارسال شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در ارمنستان درباره گفتگو‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مقامات ارمنستان ما را در ارتباط با این گفتگو‌ها مطلع کردند و گفتند توافقاتی که صورت گرفته در چارچوب اعلامیه آلماتی است، یعنی بر اساس مرز‌های بین المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه درباره رایزنی‌هایش در نیویورک گفت: به دلیل ماهیت و طبیعت کار در نیویورک، موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها مورد توجه ما قرار داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور زنان رئیس جمهور گفت: مشارکت مردمی در مسائل تولید عمدتا با محوریت زنان خانه دار در دستور کار است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جلالی گفت: تهران به توسعه همکاری‌های نظامی-فنی خود با مسکو و تقویت روابط دفاعی مطابق با قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خبر سازی رسانه‌های غربی در مورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است