علمی فناوری 09:37 - 01 بهمن 1396
خلاقیت را معمولا توانایی در خلق ایده‌های جدید و کاربردی معنی می‌کنند، و مانند هوش،‌خلاقیت نیز به عنوان ویژگی فردی شناخته می‌شود که همه انسان‌ها، نه فقط نوابغی مانند پیکاسو و استیو‌جابز، به اندازه‌های متفاوتی از آن بهره برده‌اند.

براساس گزارش کانورسیشن، اکنون محققان دانشگاه هاروارد در پژوهشی جدید دریافتند سه ناحیه در مغز افراد بسیار خلاق، در مقایسه با افراد دیگر، اتصالات بیشتری برقرار است، سه ناحیه‌ای که با تولید و تحلیل ایده‌ها سر و کار دارند.

نتایج این تحقیق که در مجله علمی پی‌نس منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد که مغزهای خلاق‌تر قادر هستند این نواحی را به صورت هماهنگ با یکدیگر فعال کنند.

شبکه پیش‌فرض ( Default Mode)، که وظیفه تفکر و رویاپردازی را عهده دار است، شبکه برجستگی که اطلاعات مهم را از محیط اطراف به دست می‌آورد و شبکه کنترل اجرایی که حاوی کارکردهای کنترل شناختی و ارزیابی استف سه بخشی هستند که در مغز افراد خلاق از اتصالات بیشتری برخوردارند.

راجر بیتی، یکی از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید اگر چه به نظر می‌رسد شبکه پیش فرض منبع اصلی خلاقیت باشد، اما مردم به شبکه برجستگی و شبکه کنترل اجرایی نیز نیاز دارند تا به عنوان یک منتقد درونی، قضاوت کنند که برای انجام کارشان، کدام ایده‌ها مفید و موثر است. 

دانشمندان برای اندازه‌گیری نسبت خلاقیت و اتصالات مغزی، مغز 160 داوطلب را با استفاده از FMRI اسکن کردند تا با نظارت بر عملکرد مغز، جریان خون در مناطق مختلف مغز را مشاهده کنند. در حین انجام اسکن از داوطلبان درخواست شد تا فعالیت‌هایی انجام دهند که تفکر واگرا نامیده می‌شود، یعنی هر فرد باید برای استفاده از اشیای معمولی از جمله چاقو، فنجان یا پیاله راه‌های خلاقانه‌ای بیابد. به گفته محققان تنها فکر کردن در مورد راه‌های جدید و غیرمعمول برای استفاده از اشیاء معمولی نشانگر یک روش معتبر برای اندازه‌گیری تفکر خلاق است.



نتایج بررسی‌ها نشان داد تفکر واگرا همزمان سه شبکه مختلف مغز را فعال می‌کند. هرچه اتصالات و هماهنگ‌سازی این سه شبکه بیشتر باشد، کارایی تفکر واگرا نیز موثرتر خواهد بود. به عبارت دیگر، هرچه ارتباط متقابل و همگام‌سازی مغز بیشتر باشد، به همان اندازه عملکرد آن در انجام کار خلاق بهتر خواهد بود.

پژوهشگران در مرحله بعدی قصد دارند تا الگوهای مشابهی از فعالیت مغز را در مناطق خاص خلاقیت جستجو کنند و همچنین امکان بهبود دادن عملکرد مغز را مورد بررسی قرار دهند. زیرا هنوز کسی نمی‌داند که آیا خلاقیت آموختنی است یا نه.


9646321
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است