علمی فناوری 09:08 - 25 بهمن 1394
استادیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد
نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که ویتامین D‌ در صورتی که به میزان مشخصی مصرف شود می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند و زمانی که مصرف آن از این مقدار بیشتر و یا کمتر شود، برعکس عمل کرده و زمینه ساز بروز سرطان خواهد شد.

مصرف زیاد ویتامین D زمینه‌ساز بروز سرطان/کرم‌های ضدآفتاب،متهم کمبود ویتامین D در کشور

دکتر نیاز محمدزاده، استادیار دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا با اشاره به مصرف ریزمغذی‌ها در ایران و سایر کشورها، گفت: این که آیا واقعا کمبود ویتامین‌ها در کشور شایع است یا خیر، نیاز به انداره‌گیری میزان ویتامین‌ها قبل و بعد از مکمل یاری در خون دارد.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده، کمبود ویتامین D‌ را یکی از دلایل بروز سرطان دانست و اظهار کرد: کمبود ویتامین D تکثیر سلول‌ها را افزایش و تمایز سلولی و آپوپتوز (مرگ سلولی) را کاهش می‌دهد و این امر زمینه بروز سرطان را فراهم می‌کند.

این محقق با اشاره به کمبود ویتامین D‌ در برخی از کشورها، خاطرنشان کرد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D‌ تنها در میان افرادی شیوع دارد که کمتر در معرض آفتاب قرار دارند.

محمدزاده با تاکید بر این که در مطالعات انجام شده اثبات شده که کمبود ویتامین D‌ در کشور ناشی از حجاب نیست، اظهار داشت: ویتامین D مورد نیاز هر فردی که روزانه 10 تا 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرد تامین می‌شود و کمبود این ویتامین در کشور به دلیل استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و مواد آرایشی است.

مجری طرح با بیان این که ویتامین D موجب کاهش بروز سرطان می‌شود، اضافه کرد: این امر این گونه نیست که هرچه ویتامین D افزایش یابد زمینه بروز سرطان کاهش می‌یابد؛ بلکه ارتباط میان میزان ویتامین D با بروز سرطان یک ارتباط «U‌» شکل است به این معنی که ویتامین D‌ تا حدی می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند و زمانی که از سطح مشخصی بیشتر و یا کمتر شود، برعکس عمل کرده و زمینه ساز بروز سرطان خواهد شد.

استادیار دانشگاه علوم پرشکی تهران خاطرنشان کرد: متخصصانی که در زمینه درمان و پیشگیری از سرطان فعال هستند بهتر است به میزان ویتامین‌های D‌ و E و سایر ریز مغذی‌ها در خون توجه داشته باشند؛ چرا که مقدار زیاد این ویتامین‌ها هم احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

وی همچنین به بیان اثرات میزان کلسیم در بروز سرطان پرداخت و گفت: میزان کلسیم در خون بسیار دقیق تنظیم شده است ولی زمانی که دز بالای ویتامین D‌ برای فرد تجویز می‌شود،‌ کلسیم در خون افزایش می‌یابد که این امر نیز منجر به بروز سرطان به ویژه سرطان پروستات خواهد شد.

انتهای پیام


7681569
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه شاهد گفت: دانشگاه شاهد دارای شش هزار دانشجو در تمام مقاطع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بی نظمی‌ها در فضای زندگی، در تمرکز و تصمیم گیری فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند و خلاقیت، سطح بهره‌وری و انرژی فرد را کاهش می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس فرآورده‌های آرایشی سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو از خانم‌ها خواست در استفاده از رژ لب افراط نکنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش تامین زنجیره تامین داروی سازمان غذا و دارو گفت: متفورمین مصرفی بیماران مبتلا به دیابت، پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: فعالان مراکز نوآوری، عزم خود را برای تحول ساختاری و محتوایی جزم کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج «آزمون آموزگاری» روز دوشنبه (سوم اردیبهشت) اعلام شد و معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت، جهت فرآیند ارزیابی تکمیلی و گزینش از امروز (پنجم اردیبهشت) می‌توانند اقدام کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: عامل اول ابتلای افراد به بیماری‌های غیر واگیر، موضوع تغذیه است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در دنیایی که سرعت توسعه فناوری در حال افزایش است، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) به عنوان نیرو‌های محرک برای نوآوری در بخش‌های مختلف ظاهر شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک گزارش تازه توضیح داده است که چگونه تغییرات آب و هوایی بر زندگی متولدین ۲۰۲۴ تأثیر می‌گذارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تحقیقات جدید نشان داده است که هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی داده‌های ساده ضربان قلب می‌تواند یک دوره از شایع‌ترین اختلالات ریتم قلب که فیبریلاسیون دهلیزی نامیده می‌شود را ۳۰ دقیقه قبل از وقوع پیش‌بینی کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است