علمی فناوری 15:48 - 13 خرداد 1402

محقق ایرانی برق خورشیدی فضایی را به زمین منتقل کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمودو، محققان آزمایش انتقال برق را با کمک «آرایه مایکروویو برای آزمایش انتقال مدار پایین زمین»(MAPLE) انجام دادند آنها توانسته اند از طریق پروژه Space Solar Power بدون سیم از فضا به زمین انرژی منتقل کند.

به گفته محققان انتقال دهنده هایMAPLE به طور موفقیت آمیز انرژی خورشیدی را با استفاده از امواج مایکرویوی در یک دریافت کننده روی آزمایشگاهی در پردیس دانشگاه کل تک در پاسادنا جمع آوری کردند.

علی حاجی میری یکی از مدیران پروژه می گوید: ما با کمک آزمایش هایی که تاکنون انجام داده ایم مطمئن شدیم که MAPLE می تواند برق را به طور موفقیت آمیز از فضا دریافت کند. ما توانستیم طوری آرایه را برنامه ریزی کنیم که انرژی را به طور مستقیم به زمین منتقل کند. ما این فناوری را روی زمین نیز آزمایش کرده بودیم اما اکنون می دانیم که قادر به فعالیت در فضا است و می تواند از آنجا نیز فعالیت کند.

SSPD-1 به یک یدک کش فضایی متعلق به شرکت « مومنتوس اسپیس» متصل شد که شامل دو پنل برای جمع آوری انرژی خورشیدی بود. یدک کش فضایی در حقیقت نوعی فضاپیما است که برای انتقال محموله های فضایی از یک مدار به مدار دیگر با ویژگی های انرژی متفاوت استفاده می شود.

مجموعه ای از انتقال دهنده ها در MAPLE انرژی مذکور را در مسافتی مشخص ارسال کردند. MAPLE در فاصله یک فوتی انتقال دهنده قرار داشت و دارای ۲ دریافت کننده بود که انرژی خورشیدی را جمع و به برق DC تبدیل می کنند.

این نوع برق برای روشن کردن ۲ ال ای دی داخل MAPLE به کار رفت. محققان توانستند یک LED را در زمان انتقال بین دریافت کننده ها روشن کنند و صحت ابزار را نشان دهند.


11907123
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا شنبه هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری شرکت می‌کنند و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون امسال ۵۰ درصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی گفت: رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد دارای بیماری سلیاک توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی به مدت یک سال تمدید می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است