اجتماعی 17:59 - 08 آذر 1394
«منیژه باختری» نویسنده و مدرس دانشگاه که تا 3 ماه قبل سفیر افغانستان در نروژ و شمال اروپا بود، یکی از چهره‌های برجسته زنان در حوزه فعالیت‌های ادبی و روزنامه‌نگاری افغانستان است.

حکایت خبرنگار و استاد دانشگاهی که اولین سفیر زن افغانستان شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «منیژه باختری» نویسنده و مدرس دانشگاه که تا 3 ماه قبل سفیر افغانستان در نروژ و شمال اروپا بود، یکی از زنان برجسته در حوزه فعالیت‌های ادبی و روزنامه‌نگاری افغانستان است.

«منیژه باختری» فرزند استاد «واصف باختری» در در سال 1350 خورشیدی در شهر کابل به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبیرستان «ملالی» کابل به پایان رساند.

سپس وارد دانشکده «خبرنگاری» دانشگاه کابل شد و در سال 1370 موفق به دریافت لیسانس از این دانشگاه شد.

با شروع جنگ‌های داخلی در کابل، در سال 1371 همراه خانواده خود به پاکستان رفت و مدتی را در آنجا اقامت داشت که با برقراری آرامش نسبی در همان دوران مجدداً به کابل بازگشت.

اما با بحرانی شدن اوضاع و روی کار آمدن حکومت طالبان مجدداً  به پاکستان رفت و 6 سال در آنجا ماند و به فعالیت‌های مطبوعاتی و پژوهشی در پیشاور مشغول شد.

تدریس در دانشکده خبرنگاری با بازگشت مجدد به کابل

بعد از سقوط حکومت طالبان مجدداً به افغانستان بازگشت و فعالیت‌های فرهنگی خود را در کابل آغاز کرد.

در این مرحله از زندگی‌اش به کادر علمی دانشگاه کابل اضافه و به عنوان استاد دانشکده خبرنگاری کابل به تدریس پرداخت و هم زمان فعالیت‌های ادبی و فرهنگی را آغاز کرد.

مدتی مدیریت فصلنامه ادبی، فرهنگی «پرنیان» را بر عهده گرفت و در همین دوران در بخش مدیریت اخبار تلویزیون ملی افغانستان نیز فعالیت داشت.

باختری مدتی عضو اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان و زمانی هم رئیس دفتر وزیر خارجه افغانستان بود و 2 مدرک فوق لیسانس دریافت کرد.

از بانوی فرهیخته افغانستانی تاکنون مقاله‌های فراوانی در نشریات مختلف افغانستان به خصوص در زمینه ادبیات و روزنامه نگاری در مجله «صدف» و روزنامه «هشت صبح» منتشر شده است. علی‌رغم مشکلات اجتماعی که بر سر راه زنان افغانستان وجود داشته اما وی  خود را وقف پاسداری از ادبیات و فرهنگ کشور کرده‌اند.

آنگونه که منیژه باختری در مقدمه یکی از کتاب‌های خود «انگبین نیشخند و شرنگ نوشخند» نوشته است: پاسداری از زبان و ادبیات یک کشور آسان نیست، به ویژه هنگامی که این سرزمین با جنگ، بیداد، مهاجرت و تجاوز دست به گریبان است.

شتاب در گذشته

در سرزمینی که ادبیات و نوشتن، کاری حاشیه‌ای انگاشته می‌شود، باید از ساعت‌ها خواب، تفریح و با خانواده بودن مایه بگذاری، با این همه من در این سال‌ها به هر دری سر زده‌ام.

منیژه از فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و سیاسی خود چنین یاد کرده است: سال‌های خوب کودکی، نوجوانی و جوانی من در جدال رفقا و براداران گذشت.

در سالیان گذشته آن قدر شتاب‌زده بودم که خواستم هر چیزی را بدانم و هر کاری را کرده باشم.

گاهی خبرنگار و مدیر مسوول مجله، گاهی استاد دانشگاه و کارمند سازمان‌های خصوصی، گاهی شاگرد ادبیات و شاگرد سیاست، گاهی مدیر خبر شبکه تلویزیون، گاهی مدافع حقوق زن و مربی بانوان و گاهی هم فعال اجتماعی و پژوهشگر و منتقد ادبی و گاهی ... و حالا می‌بینم که هیچ کدام از این‌ها نشدم؛ ...

منیژه داستان نویس

باختری یکی از زنان داستان نویس افغانستان نیز محسوب می‌شود و برخی از داستان‌های وی در نشریات مختلف افغانستان تا کنون منتشر شده است.

کتاب «سه پری» نیز عنوان مجموعه‌ای قابل تامل از داستان‌های کوتاه این بانوی داستان نویس است که در سال 1386 در کابل منتشر شده  که با نثری پخته و روان نوشته شده و انسجام روایت و منطق داستانی در قصه‌ها به خوبی رعایت شده است.

کتاب‌های منیژه

از دیگر آثار وی در حوزه خبرنگاری که بیشترین آنان مطالب تدریسی وی در دانشگاه هستند، می‌توان به کتاب‌های «جهان دل‌انگیز خبر» و «اخلاق و حقوق در ژورنالیزم» اشاره کرد.

«انگبین نیشخند و شرنگ نوشخند» نیز از کارهای مهم دیگر این نویسنده زن است که در حوزه طنز نوشته شده و طنز پردازان مهم افغانستان و آثار آنان در این کتاب معرفی شده، کاری که تا کنون کمتر در افغانستان صورت گرفته است.

منیژه باختری از 4 سال پیش تا شهریور ماه امسال به عنوان سفیر افغانستان در نروژ مشغول فعالیت بود که همزمان سفیر آکرودیته چندین سفارت غیر مقیم افغانستان در شمال اروپا نیز بود.

وی اولین زنی بود که از طرف وزارت خارجه افغانستان به عنوان سفیر انتخاب شد.

http://fna.ir/7J97KI

7446016
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: کم‌کاری یا اهمال احتمالی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در هر حوزه‌ای دلیلی بر ترک فعل سایر دستگاه‌ها نمی‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها انتقاد کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با تخلفات صورت گرفته برای افزایش کرایه‌های تاکسی، گفت: افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد تخلف است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دادستان تهران گفت: میزان وصول مطالبات در مرحله تحقیق در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی طی سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پیشکسوت عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون از اهمیت نقش آموزش و پرورش در تقویت فرهنگ جوانی جمعیت بین کودک و نوجوانمان گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از جان باختن هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز امسال خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال در مصلی برگزار خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده کل انتظامی کشور می‌گوید که با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مساحت مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نشده و به همین جهت این نمایشگاه امسال در مصلی برگزار خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفتم اردیبهشت ماه، برگزاری رویداد

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است