فرهنگی‌هنری 21:29 - 31 شهریور 1396
شامگاه روز پنجشنبه ۳۰ شهریور و در روزهای پایانی تابستان، تالار وحدت میزبان هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری بود تا طی مراسمی علاوه بر تجلیل از محمود فرشچیان، نگارگر و نقاش معاصر ایرانی، از ششمین کتاب آثار وی نیز رونمایی شود.

تجلیل و رونمایی از آثار فرشچیان در تالار وحدت

به گزارش همشهری، در ابتدای مراسم نماهنگی از هنرمند اصفهانی 88ساله پخش شد و فرشچیان در بخش‌هایی از این فیلم از پدرش و رفاقتی که با میرزا آقا امامی داشته و بعدها به شاگردی‌اش درآمده گفت. وی عنوان کرد که نخستین مشق کلاسش، کشیدن آهو بود و در یک شب تا صبح بیش از 200آهو طراحی کرده است.

در ادامه مراسم، چند تن از مسئولان هنری درباره فرشچیان صحبت کردند. سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد فرشچیان را نماینده و نماد ایران دانست: «او شخصیتی است که نماینده هنر ترکیب‌ساز و ترکیب‌گر ایرانی است. فرشچیان توانسته مرز خواص و عوام را درنوردد. شعر ایرانی را به نگارگری رساند و نگارگری را به شعر رساند. او نقش را به کلمه و کلمه را به نقش تبدیل کرد. او نشان داد چگونه می‌توان در سنت ریشه داشت، اما از مدرن‌ترین نمادها سود برد تا مخاطب احساس وحدت و یکپارچگی کند.»

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد هم به فعالیت‌ها و آثار فرشچیان اشاره کرد:«در دنیا از نداشته‌های‌شان خیلی چیزها می‌سازند، وقتی ما چنین داشته‌های غنی‌ای داریم چه خوب است برای آیندگان از داشته‌های‌مان بگوییم. او جزو موارد استثنایی هنر ایران است و باید بتوانیم وضعیتی را که فرشچیان تعریف کرده، بیشتر تبیین کنیم.»

یدالله کابلی و احمد مسجد جامعی از دیگر سخنرانان مراسم بودند که عضو شورای شهرتهران و وزیر پیشین ارشاد به زندگی 30ساله فرشچیان در آمریکا اشاره کرده و یادآور شد:«نیویورک مرکز آثار معاصر، مدرن و غیرمدرن است، اما زمانی که با فرشچیان برخورد می‌کنید، احساس می‌کنید او در سبزه‌میدان اصفهان و مسجد شیخ لطف‌الله زندگی می‌کند چرا که رفتار و لهجه او حکایت دیگری دارد.» مسجد‌جامعی در ادامه به نقل قولی از محمود دولت‌آبادی درباره فرشچیان اشاره کرد:«با محمود دولت‌آبادی - نویسنده - صحبت می‌کردیم. به او گفتم، کجای کار فرشچیان قشنگ است؟ گفت رقص قلمش. چون این، رقص فکرش است.

او سنت را حفظ کرد، اما به آن قناعت نکرد و بسطش داد به شکلی که همه فرهنگ‌ها با آن ارتباط برقرار می‌کنند. او مکاتب مختلف را درهم می‌آمیزد، از هنر و ظرفیت‌های جدید بهره می‌گیرد و تابلوی «ظهر عاشورا» خلق می‌شود. با پایان صحبت‌های مدعوین، فرشچیان روی سن آمد و گفت: «هنرمندان اهل قلم معمولا با کلام و سخن، راهی ندارند و راز دل‌شان در آثارشان است.»

آخرین بخش مراسم رونمایی از کتاب ششم محمود فرشچیان بود؛ کتاب «سلطان سریر صبح‌خیزان» به خط اسرافیل شیرچی، دیوان حافظ با نگارگری‌های فرشچیان و به خط رسول مرادی، رباعیات خیام، با نگارگری فرشچیان و به خط امیراحمد فلسفی و همچنین کتاب و فیلم محمود فرشچیان به تلاش امیر صبوری رونمایی شد.

  • کار حیرت‌انگیز استاد

حسام‌الدین سراج، خواننده: محمود فرشچیان، استادی بی‌بدیل در زمینه نگارگری و هنرهای تجسمی اصیل ایرانی است که به‌دلیل شیوه‌ای که در نگارگری و نقاشی دارد، شخصیت هنری ایشان، ابعاد جهانی پیدا کرده است. نقاشی‌های فرشچیان منحصر به‌خودشان است و با سابقه نگارگری در ایران، وی در زمینه ابداع و نوآوری از دیگر هنرمندان پیشی گرفته است.

فرشچیان در بخش هنر ایرانی کارهای حیرت‌انگیزی دارد که می‌توان به شاهنامه و حافظ اشاره کرد. تابلوهای محمود فرشچیان نه‌تنها شهرت ایرانی بلکه شهرت جهانی یافته‌اند، فرشچیان در حکمت نظری و عملی استادی به تمام معنا هستند. وارستگی و تواضع وی در مقام استادی منحصر به فرد است. در کار عملی هنر نیز در سطح ایران و جهان اسلوب خاص خود را دارد.


9431028
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است