علمی فناوری 12:18 - 08 آذر 1394
مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی:
مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی، هر واحد جهاد دانشگاهی در کشور باید متناسب با مزیتی که دارد، فعالیتی تخصصی داشته باشد.

فعالیت‌های پژوهشی واحدهای جهاد دانشگاهی باید تخصصی شود

عبدالرضا حاجیلری در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: هدف از نشست رؤسا و معاونین پژوهشی واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی این است که درباره تخصصی شدن فعالیت برخی از واحدهایی که تاکنون در حوزه پژوهش در یک زمینه شاخص نشده‌اند، تبادل نظر و گفت‌وگو شود.

حاجیلری افزود: این گردهمایی می‌تواند با ایجاد تعامل و انتقال تجربه در بین این واحدها، به واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های یافتن زمینه کار، پژوهش کردن و پرورش دادن ایده‌های علمی به منظور تجاری‌سازی ایده کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند تا فرایند الگوی تخصصی شدن کارکرد را به این واحدهای در حال توسعه منتقل کند.

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: واحدهایی که در این جلسه حضور دارند، عمدتاً استانی هستند و روند نشست بدین صورت است که خود این واحدها هم موانع و مشکلاتشان را بیان می‌کنند و هم راهکارهای خود را در انتخاب و فعالیت در یک زمینه تخصصی بیان می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی تصریح کرد: یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی، تخصصی کردن فعالیت واحدها حداقل در یک زمینه مشخص است و امیدواریم با تعامل و انتقال تجارب در چنین جلساتی در تحقق این هدف برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی مؤثر باشیم.

حاجیلری به معیار گزینش واحدهای حاضر در این جلسه اشاره کرد و گفت: واحدهای حاضر در این جلسه، واحدهایی هستند که از ساختار پژوهشی قوام یافته‌ای برخوردار نیستند، در یک حوزه مشخص پژوهشی شاخص نبوده و از نیروهای انسانی زیادی نیز برخوردار نیستند که آنها را تحت عنوان واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی نامگذاری کرده‌ایم.

وی افزود: این واحدها در استان محل استقرار خود چندان شناخته شده نیستند و تاکنون به عنوان مجموعه‌ای که می‌توانند پاسخگوی نیازهای منطقه خود باشند، مطرح نشده‌اند؛ به همین دلیل برای رفع این معضل، چنین جلسه‌ای با پیشنهاد خود واحدهای در حال توسعه برگزار شده است.

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه هر استان در یک زمینه مزیت‌های مناسبی دارد، خاطرنشان کرد: تلاش ما در هدف چهارم برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی بر این است که فعالیت واحدهای هر استان بر اساس ظرفیت‌های قوی و نیازهایی که دارد در همان زمینه، تخصصی و شاخص شود.

حاجیلری افزود: به عنوان مثال اگر استانی در زمینه کشاورزی از پتانسیل خوبی برخوردار است، واحد جهاد دانشگاهی آن استان در زمینه کشاورزی فعالیت قوی داشته باشد و یا در زمینه‌های صنعت، معدن و یا نفت و انرژی نیز به همین ترتیب عمل شود.

وی مثال‌هایی را در این زمینه بیان و خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه استان گیلان در حوزه محیط زیست و یا منابع طبیعی و استان خوزستان در حوزه نفت و تجهیزات نفتی از پتانسیل بالایی برخوردارند که می‌توان بر این زمینه‌ها در واحدهای جهاد دانشگاهی تاکید کرد.

حاجیلری افزود: البته این تصمیم و روند به متخصصین و نیروهای انسانی موجود در واحدهای در حال توسعه هر استان نیز توجه دارد.

وی در پاسخ به چگونگی نقش‌آفرینی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی در پیشبرد این هدف و شاخص‌سازی حوزه پژوهشی واحدهای در حال توسعه جهاد دانشگاهی گفت: دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی وظیفه سازماندهی و برقراری ارتباط و تعامل بین واحدها را بر عهده خواهد گرفت.

مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: علاوه بر این، دفتر مرکزی تلاش خواهد کرد تا از نظر مالی، علمی، تشکیلاتی و تسریع در روند صدور برخی مجوزهای مورد نیاز برای پیشبرد تخصصی شدن حوزه پژوهشی واحدهای در حال توسعه، از این واحدها حمایت به عمل آورد.

انتهای پیام


7443804
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است