فرهنگی‌هنری 19:42 - 01 مهر 1396
فهیمه پناه‌آذر:چندی پیش عباس صالحی، وزیر ارشاد که در دولت یازدهم به‌عنوان معاون فرهنگی در وزارت ارشاد حضور داشت و اکنون سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌دست گرفته، در هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ از صادرات ۱۰هزار تنی محصولات چاپی خبر داد و عنوان کرد که واردات محصولات چاپی در سال گذشته کاهش یافته است.

محمودرضا برازش که چند سالی است در وزارت ارشاد مدیریت دفتر امور چاپ و نشر وزارتخانه را برعهده دارد، درباره صادرات محصولات چاپی به گردش مالی صنعت چاپ در دنیا اشاره کرده و به همشهری می‌گوید: «5درصد گردش چاپ به کتاب و 10درصد به نشریات اختصاص دارد و مابقی محصولات چاپی دیگر است و ایران نیز از این ماجرا مستثنا نیست. باید به این نکته نیز توجه داشت که علاوه بر کتاب و نشریات و محصولات فرهنگی، برخی از محصولات چاپی در زندگی روزمره بیشتر دیده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

وی معتقد است که در گردش مالی صنعت چاپ کتاب و نشریات، ایران در سطح جهانی، کشور متوسطی است و در توضیح بیشتر به استفاده از اینترنت اشاره می‌کند: «ایران ازجمله کشورهایی است که اینترنت در آن نه آنقدر رشد داشته که جای کتاب و نشریات را بگیرد و نه جزو کشورهایی است که اینترنت در آن وجود نداشته باشد. اینترنت نتوانسته در پایین آمدن سهم نشریات و حتی چاپ کتاب تا حدود زیادی دخیل باشد. با توجه به آمار و ارقام می‌توان گفت ایران بیستمین کشور جهان در حوزه چاپ کتاب و نشر قرار گرفته است».

مدیرکل امور چاپ و نشر وزارت ارشاد با توجه به چاپ در حوزه فرهنگ، هنر و صنعت چاپ، وضعیت ایران را در هنر و طراحی کتاب‌ها و محصولاتی چون نشریات مطلوب خواند: «در محصولات چاپ کتاب و هنر طراحی آن در ایران خلاقیت دیده می‌شود و با توجه به ورود ماشین‌آلات مدرن‌تر می‌توان به‌زودی حرف اول را در این حوزه زد. صنعت چاپ ایران در حال تغییر است. ما در جشنواره آثار چاپی، نمونه‌های فاخری را می‌بینیم که در کشورهای دیگر مشتری خود را دارد اما متأسفانه با توجه به گرانی آن، در ایران خریدار کتاب‌ها کمتر بوده و البته باید یک توازن را به‌وجود آورد.»

او به گستردگی محصولات چاپی اشاره کرد و گفت: «بخش وسیعی از صادرات صنعت چاپ ایران محصولاتی جز کتاب و نشر بوده و این محصولات شامل صنایع چاپی دیگر است و بیشتر محصولات نیز به افغانستان، ترکمنستان و عراق صادر می‌شود. البته برخی از استان‌ها مانند خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و... به‌صورت مستقیم اجازه صادرات را دارند».

برازش همچنین از واردات محصولات چاپی و کاهش آن در سال گذشته خبر داده است: «در سال۹۴ واردات محصولات چاپی ۱۴۴ هزار تن بوده و در سال ۹۵ این میزان به ۸۴ هزار تن رسیده و حدود ۶۰‌هزار تن کاهش را در واردات محصولات چاپی شاهد هستیم که اتفاق مبارکی است. در گذشته با توجه به تحریم‌ها و پایین بودن بحث سرمایه‌گذاری واردات صورت می‌گرفت اما در برخی موارد واردات وجود دارد که درصدد رفع نیازها و خرید دستگاه‌های جدید برای چاپ محصولات هستیم تابتوانیم در داخل تمام نیازهای چاپ را برآورده کنیم».


9433392
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن مراسم اهدای جوایز خود را لغو کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است