علمی فناوری 01:01 - 13 اسفند 1393
معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی:
تهران – ایرنا - معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کمبود تخت و عدم توسعه یافتگی در حوزه سلامت را مربوط به چند دهه اخیردانست وگفت: متاسفانه به دلیل اینکه نظام سلامت در اولویت برنامه ها نبوده سرمایه گذاری مناسبی در این بخش اتفاق نیافتاده و در حال حاضر با یک و نیم تخت به ازای یک هزار نفر مواجهیم.

به گزارش ایرنا دکتر محمد حاجی آقاجانی که سه شنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سیما با موضوع طرح تحول نظام سلامت و چالش های پیش رو شرکت کرده بود افزود: این رقم بدان معناست که 80 هزار تخت در حوزه بیمارستانهای دولتی و مجموعا 115 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که به معنی یک عقب ماندگی جدی در این بخش به شمار می رود.



آقاجانی افزود: در ژاپن 13.5 تخت به ازای هر یک هزار نفر، در کره 10.5 و در کشورهای همسایه ما این رقم 2.7 تخت به ازای هر هزار نفر است که نشان دهنده عملکرد ضعیف ما در بخش سلامت و بیمارستانی است.



وی این کمبود را محسوس دانست و گفت: مهمترین هدف حفاظت مالی از مردم در برابر نظام سلامت بود در نتیجه لازم بود که این طرح آغاز شود.



دکتر آقاجانی با بیان اینکه تحول نظام سلامت در پی یک دهه سرمایه گذاری اتفاق خواهد افتاد، خاطر نشان کرد: توجه دولت و مجلس باید یک دهه وجود داشته باشد تا کمبود زیرساخت ها در این بخش جبران شود.



وی ادامه داد: البته برنامه های کوتاه مدت در این زمینه نیز حائز اهمیت است که در این راستا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای سال 94 به منظور بهبود یافتن بخش اورژانسی، بلوک های زایمانی ،آی سی یو و مراکز جامع سرطان در کشور برنامه ریزی هایی انجام داده است.



معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد کاهش زمان نوبت دهی در بیمارستانها گفت که با برنامه ریزیها به دنبال کاهش زمان نوبت دهی و بهبود امکانات هستیم.



وی با بیان اینکه اتفاقی که هم اکنون روی داده افزایش بهره مندی مردم از نظام سلامت است، گفت: درمورد اقدامات اورژانسی ظرف کمتر از شش ساعت بیماران در بیمارستانها بستری می شوند اما صف و انتظار به واسطه کمبودهای موجود در تخت بیمارستانی و نیروی انسانی وجود دارد.



معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر کمبود جدی در پرسنل پرستاری داریم، به طوریکه حدود 80 هزار نفر پرستار در بیمارستانهای دولتی برای 80 هزار تخت مشغول فعالیت هستند که این تعداد پرسنل حاکی از نسبت یک به یک است.



وی با بیان اینکه بر اساس استانداردها باید نسبت پرستار به تخت بیمارستانی دو به یک باشد، افزود: استخدام نیرو در بیمارستانهای دولتی با مشکلاتی روبروست چرا که بدنه دولت بزرگ است و دولت با موانعی برای استخدام مواجه است.



دکتر آقاجانی از پیگیریهای مکرر وزارت بهداشت در مورد جذب نیروی انسانی خبر داد و گفت: فشار کاری بر روی پرسنل وجود دارد در نتیجه برای سال آینده علاوه بر استخدام به دنبال هیات امنایی شدن بیمارستانها هستیم تا بتوانیم پرسنل مورد نیاز را از این طریق جذب کنیم.



وی استمرار طرح نظام سلامت را در پی توجه به این حوزه و تامین منابع مالی لازم ممکن دانست و گفت: برای پایداری منابع برنامه ریزی شد که از آن جمله اختصاص یک درصد ارزش افزوده و 10 درصد هدفمند سازی یارانه ها از سوی مجلس شورای اسلامی و دائمی شدن آن در تبصره های بودجه بود.



وی گفت : حدود 50 درصد از منابع اختصاص یافته کسب شده و از دیگر موارد درنظر گرفته شده استفاده از عوارض کالاهای آسیب رسان است.



معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مورد امکان بهره مندی از توان بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی نیز توسعه آنچنانی پیدا نکرده اما وزارت بهداشت آمادگی دارد با نرخی که مردم را در برابر هزینه ها محافظت کند نسبت به کسب این خدمات از بخش خصوصی اقدام کند.



وی به افزایش بودجه 4 درصدی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: افزایش فوق العاده ای که در مورد آن صحبت می شد مربوط به درآمدهاست که آن هم در گرو بیمه بوده و 15 درصد بیشتر رشد نکرده است .



دکتر آقاجانی در مورد همکاری بیمه ها با طرح نظام سلامت نیز گفت: بیمه ها و سازمان رفاه همکاری خوبی را با نظام سلامت داشته اند اما مشکلاتی از جمله تبادل بسته الکترونیک و تکمیل بسته بیمه ای پایه و نوع رسیدگی به اسناد در این مورد وجود دارد.



** بیمارستانهای دولتی فضای فیزیکی مناسبی نداشتند



نایب رییس اول کمیسیون بهداشت درمان مجلس شورای اسلامی نیز دراین برنامه با بیان اینکه بیمارستانهای دولتی فضای فیزیکی مناسبی نداشتند و از تجهیزات مناسب و به روزی بهره مند نمی شدند، گفت: چون پشتوانه مناسبی که این تجهیزات را به روز رسانی کنند وجود نداشت در نتیجه شاهد ارایه خدمات مناسب نبودیم.



عبدالرحمان رستمیان با تاکید بر اینکه اکنون وضعیت بهتر است، افزود: کمبود بسیاری از داروها در بیمارستانها و عدم پرداخت متوازن بین پرسنل موجب شده بود که رغبت به بیمارستانهای دولتی کمتر شود.



وی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت شاخصها بهبود یافته است، گفت: حضور مردم در بیمارستانها در بخش دولتی افزایش یافته است.



رستمیان با تاکید بر اینکه بکارگیری پرستارها در بیماستانهای دولتی باید پیگیری شود، گفت: بودجه نظام سلامت تعریف شده و براساس رهنمود مقام معظم رهبری که فرمودند باید از متوسط منطقه بالاتر دیده شود، پیگیریها صورت گرفته است.



شبس**1708**1565

انتهای پیام /*


5970214
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهندس سابق ناسا نوعی موتور را برای موشک ابداع کرده است که به سوخت نیاز ندارد و می‌تواند به اکتشافات فضایی انسان کمک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است